איך השעון שבזוס לקח לחלל הפך לניצחון שיווקי של אומגה

שעון היד הבולט של מייסד בלו אוריג'ין ואמזון הוביל לקפיצה בהתעניינות בחברה השוויצרית

בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press
בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press

טיסת בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס ביום שלישי שעבר לא הייתה רק אירוע מפתח בתחום הנסיעות הפרטיות לחלל. היא הייתה גם הזדמנות שיווקית ממולחת לאחת מחברות השעונים המובילות בעולם. כשבזוס הצטלם ושוחח עם כתבי CNN לאחר השיגור, הוא ענד מעל חליפת החלל שלו באופן בולט שעון אומגה נוצץ.

אומגה, דרך נציג, אישרה שבלו אוריג'ין נתנה לבזוס, לאחיו מארק בזוס, לטייסת וואלי פאנק ולסטודנט ההולנדי אוליבר דיימן שעוני כרונוגרף מדגם ספידמסטר מונווטש, אבל סירבה לגלות אם השעונים ניתנו במתנה או נרכשו על-ידי בלו אוריג'ין. בלי קשר לכך, השעונים של הצוות שטס לקצה האטמוספירה היו צעד שיווקי מעולה לאומגה.

ג'ף בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press
 ג'ף בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press

גוגל טרנדס, הכלי של מנוע חיפוש לבדיקת כמות העניין בתחום כלשהו, הראתה עלייה בחיפושים על הביטויים "שעון של בזוס" ו"שעון של ג'ף בזוס" בבוקר השיגור של בלו אוריג'ין. מה שמראה שבין הצופים בשיגור היו גם חובבי שעונים מושבעים, היה החיפוש היותר ספציפי על הביטוי "האומגה של ג'ף בזוס".

ביום שלישי, האתר הודינקי, מגזין מקוון לשעונים, העלה כתבה על האומגות של הצוות, וזה היה האייטם הנקרא ביותר באתר באותו יום, כך אמר דני מילטון, הכותב. (מילטון ציין שבהודינקי היה מספר דומה של כניסות כשהאתר זיהה באופן מדויק את הדגם של רולקס שענד הנשיא ג'ו ביידן ביום השבעתו לנשיא).

לאומגה קשר של שנים לטיסות בחלל, החל ב־1962 כשאסטרונאוט נאס"א וולטר שירה ענד אומגה ספידמסטר במסעו לחלל. אבל הודות לכיסוי הגורף של השיגור של בלו אוריג'ין ביום שלישי, הרגע הציבורי של אומגה היה קרוב יותר ברוחו לקשרי החברה להוליווד. בין השגרירים המפורסמים של אומגה ניתן למצוא את דניאל קרייג, ג'ורג' קלוני וניקול קידמן והם גורמים לעניין קבוע במותג מצד מעריצים שרוצים לענוד את השעון של הכוכבים החביבים עליהם.

לפחות במשך בוקר אחד, מצא עצמו בזוס ביניהם, כשצופים תהו "איזה שעון יש לו?" למרבה הצער, הספידמסטרים המיוחדים האלה כללו את רצועות סקוטץ' עם הלוגו של בלו אוריג'ין ועל כל אחד מהם נחרט שם העונד, מס' הטיסה והלוגו של החברה, והם לא מוצעים למכירה. אבל שעון מאותו דגם ללא התוספות האלה עולה 6,300 דולר.

לא כל התגובות על השעון של בזוס דיברו על השעון עצמו. צופים רבים ציינו בסקרנות את העובדה שמייסד אמזון ענד את השעון מעל חליפת החלל שלו. (בטוויטר, עשרות משתמשים גם העירו על כובע הקאובוי של בזוס, שגרם למיליארדר הטכנולוגיה להיראות כאילו הוא הולך לרודאו ולא לחללית).

ענידת השעון מעל הבגד מזכירה את ג'אני אניילי, נשיא פיאט המנוח שנהג לענוד את השעונים הגדולים שלו מעל חפתי חולצה מגוהצת. אניילי - שבמשך תקופה מסוימת היה האיש העשיר ביותר באיטליה - היה מזמין מחייטים חולצות שבשרוול היו כל כך צמודות שלשעונים הגדולים שלו לא היה מקום מתחת לשרוול.

ישנם צופים שהעריכו שבזוס ענד את השעון מעל החליפה כדרך להפגין את העושר הרב שלו. "בזוס עונד את השעון שלו מעל חליפת החלל שלו, רק למקרה שלא ידעתם שהוא טחון בכסף", צייצה אניה מדהבני בטוויטר. אבל באופן היסטורי אסטרונאוטים נוטים לענוד את השעון מעל חליפת החלל כדי שיהיה קל לקרוא אותו. בצילומים מהעבר של באז אלדרין, ג'ים לאבל ואסטרונאוטים אחרים של אפולו רואים את השעונים כרוכים מעל השרוולים דמויי המרשמלו של חליפות החלל. מבחינה זו, בזוס רק שמר על המסורת.