לחברות הטק הגדולות יש שריף חדש, הפעם בבריטניה

ראש רשות התחרות והשווקים הבריטית אומר כי הסוכנות שלו יוצאת מצללי האיחוד האירופי

רשות התחרות והשווקים בבריטניה חוקרת אם חנות האפליקציות של אפל קבעה  למפתחי אפליקציות תנאים לא הוגנים / צילום: Shutterstock, mundissima
רשות התחרות והשווקים בבריטניה חוקרת אם חנות האפליקציות של אפל קבעה למפתחי אפליקציות תנאים לא הוגנים / צילום: Shutterstock, mundissima

רשות התחרות הבריטית יוצאת מהצללים של האיחוד האירופי, פותחת בסדרת תביעות חדשות נגד חברות טכנולוגיה גדולות והופכת לגורם עולה חדש של ביקורת בינלאומית של תעשיית הטק.

מוקדם יותר החודש, הממשלה הבריטית אמרה שתחזק את רשות התחרות והשווקים (Competition and Markets Authority, CMA) - סוכנות התחרותיות הוותיקה של המדינה - ותיתן לה סמכויות חדשות להחל במהירות חקירות ותיקון התנהגות אנטי־תחרותית. הצעד צפוי לחזק את יכולתה להטיל קנסות על חברות ולמנוע מהלכי השתלטות העשויים לפגוע בתחרותיות.

לאחר שיצאה בריטניה מהאיחוד האירופי בסוף השנה, החלה ה־CMA להפעיל את כוחה באופן אגרסיבי בסדרה של תביעות בפרופיל גבוה. היא שמה על הכוונת את אלפאבית, חברת האם של גוגל, את אפל ואת פייסבוק, ובדקה נושאים הקשורים לתחרות שלרוב לא עסקה בהם כשבריטניה הייתה חברה באיחוד האירופי.

מנהל ה־CMA, אנדראה קושלי, אמר שהסוכנות שלו רוצה להוביל בעיצוב התנהגות חברות הטכנולוגיה הגדולות ברחבי העולם. "מבחינה מסוימת אנו יוצאים מהצל של המועצה האירופית", אמר בראיון, בהתייחסות לרשות ההגבלים העסקיים העליונה של האיחוד האירופי. קושלי אמר שכעת הוא חופשי לפעול באופן עצמאי, להאיץ חקירות, והסוכנות שלו יכולה להיכנס לפעולה תוך שבועות בודדים מקבלת תלונה.
"לפני כן היינו חלק מדיון", אמר קושלי. "זו לא הייתה בחירה שלנו איזה תלונות להפוך לחקירות".
קושלי, שנולד בפרמה באיטליה, עבד בחברת ייעוץ בלונדון לפני שהצטרף לסוכנות רגולציית התקשורת העיקרית של בריטניה, Ofcom, ואז ל־CMA ב־2013. ב־2017 מונה לעמוד בראש הסוכנות על ידי שר העסקים של הממשלה הבריטית.

כוח האדם הוכפל

כמות המקרים שה־CMA מטפל בהם עלתה ב־30% עד 50% מאז הברקזיט, אמר קושלי. על מנת להתמודד עם זה, הוא כמעט מכפיל את כוח האדם של הסוכנות לאלף איש. המשמעות היא מאבק על כישרונות מול חברות הטק הגדולות, שיש להן מאות מקומות פנויים בשכר טוב בצוותים המשפטיים שלהן ברחבי העולם.

תומס ווינג'ה, ראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד עורכי הדין קליפורד צ'אנס מבריסל, אמר שה־CMA "נעה מהר יותר ממה שנראה שמסוגלות לעשות רוב הרשויות בנושא הגבלים עסקיים... אם אני הייתי יושב בהנהלה של אחת מארבע חברות הטק הגדולות, בהחלט הייתי שם עין על ה־CMA".

מנהלת רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי מרגרתה וסטאז'ה אמרה שהיא מקבלת בברכה את התחרות. "אני מקבלת את זה באופן טבעי שכעת הם רוצים לתבוע את מקומם", אמרה בראיון מהעת האחרונה. "הם חייבים להראות שהם יושבים בכיסא על כל המושב, אם ניתן לומר כך".

אפל ופייסבוק וגוגל על הכוונת

קושלי אומר שסדר העדיפויות שלו כולל בחינה מדוקדקת יותר של רכישות שעשויות לחזק את המעמד בשוק של אחת מענקיות הטק. הוא גם מתכוון להשתמש בסוכנות שלו כדי לדחוק בחברות הטק הגדולות להנגיש את הנתונים והמערכות שלהן ליריבות קטנות יותר.
בין היתר, הסוכנות שהוא עומד בראשה חוקרת האם חנות האפליקציות של אפל קבעה למפתחי אפליקציות תנאים לא הוגנים והאם פייסבוק מקבלת יתרון לא חוקי לגבי שירותים שלה עצמה, כמו דייטינג ולוחות מודעות, מנתונים שהיא אוספת מהמפרסמים ברשת החברתית.

באפל אמרו שיעבדו עם CMA, והגנו על הדרישות שהחברה מטילה על מפתחי אפליקציות, ש"מוטלות באופן הוגן ושוויוני". בפייסבוק אמרו שהחברה פועלת בתוך סביבה תחרותית ו"תמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם החקירות כדי להראות שהן חסרות ערך".

ה־CMA גם רוצה להתמודד עם גוגל לגבי תוכנית החברה להפסיק להשתמש בטכנולוגיה מצד שלישי לייעוד פרסומות בגלשן שהיא מפתחת, כרום, המכונה "קוקיז". גוגל אמרה שתפסיק את השימוש בקוקיז לאחר לחץ מארגונים הפועלים לשמירה על פרטיות ומרגולטורים, אבל חברות פרסום דיגיטלי התלוננו שהפסקת השימוש בהן תיתן לגוגל עצמה יתרון לא הוגן בהצגת פרסומות מקוונות.

התביעה נגד גוגל, שהחלה בינואר, כבר הובילה לשינויים ברחבי העולם. בחודש שעבר הציעה גוגל ליישב את התביעה של ה־CMA על ידי הבטחה שכלי הפרסום שלה לא יעשו שימוש בנתוני גלישה של משתמשי כרום, ושתיתן ל־CMA התראה של לפחות 60 יום לפני שתסיר קוקיז על מנת לבחון את התוכניות שלה ואולי לבקש לעשות בהן שינויים. גוגל אמרה שתכבד התחייבויות אלה לא רק בבריטניה אלא בכל העולם.

קושלי אמר שהסוכנות שלו נקטה בגישה חדשה, וגרמה לגוגל להסכים לשינוי לפני שנקטה פעולות ענישה כלשהן, כמו קנס. גוגל קיבלה זאת בברכה כדרך בה תוכל להתמודד עם שיקולי תחרותיות באופן פרואקטיבי, כך אמר אוליבר בת'ל, מנהל תחום התחרות המשפטית של גוגל באירופה. "אנו מעריכים כל הזדמנות לדיונים מבוססי עובדות שנועדו למצוא פתרונות מעשיים", אמר.

רשויות אחרות בחנו את נושא הקוקיז מצד שלישי, כולל בטקסס ותשע מדינות אחרות בארה"ב, ותבעו בעניין זה בדצמבר, וכך גם האיחוד האירופי, שכלל את הנושא בחקירה נרחבת יותר של כל טכנולוגית הפרסומות של גוגל בחודש שעבר.

בסוף יוני הודיעה גוגל שתעכב את הסרת הקוקיז מצד שלישי עד סוף 2023, כמעט שנתיים אחרי תאריך היעד המקורי, וציינה את הצורך בכך שמוציאים לאור, מפרסמים ורגולטורים ירגישו בנוח עם החלופות שהיא מציעה.

הנחרצות החדשה של ה־CMA מגיעה בזמן שבריסל ממשיכה לחקור את חברות הטק גדולות והגדילה את קצב החקיקה שנועדה לרסן את השפעתן. גם ארה"ב עשתה כך ולאחרונה גם בכירים בממשלת סין החלו בכך.

בזמן שה־CMA לוקחת על עצמה תפקיד יותר גלובלי, הממשלה הבריטית רוצה להעניק לה סמכויות נוספות, כמו היכולת להכריח חברות לבצע שינויים אפילו לפני שהיא מסיימת חקירה. היא גם תהיה מסוגלת להטיל קנסות על חברות בלי לעבור דרך מערכת המשפט, משהו שגם סוכנויות של האיחוד האירופי יכולות לעשות.