בום של הנפקות מגיע להודו, שעשירה בחברות חד-קרן רבות

חברות מסחר מקוון רבות שגשגו על אף מגפת הקורונה ונהנות מכך שהמותגים שלהן מוכרים באופן נרחב

בורסת מומבאי / צילום: Associated Press, Rafiq Maqbool
בורסת מומבאי / צילום: Associated Press, Rafiq Maqbool

הודו מתכוננת להנפקות של חברות טכנולוגיה, כולל שתיים השוות יותר ממיליארד דולר, בזמן שסטארט-אפים מקווים להיכנס לשוק מניות שהראה את חוזקו על אף מגפת הקורונה.

ההנפקות הראשוניות האלה משקפות את ההבשלה של דור של חברות כלכלה דיגיטלית וחברות מסחר מקוון, כך אומרים בנקאים, שרבות מהן צמחו במהירות בזמן המגפה, בזמן שתושבי הערים פנו אליהן לקניית מוצרים, החל מחלב וכלה בתרופות.

ב-16 ביולי, מפעילת שירות המימון הפיננסי Paytm, חברת One97 Communications, הגישה תשקיף למה שאמורה להיות ההנפקה הגדולה ביותר בהודו במונחים של המטבע המקומי. הקבוצה מציעה שירותים כגון ארנק דיגיטלי, הלוואות ומסחר במניות והיא מגובה על-ידי אנט גרופ הסינית של ג'ק מא. ב-One97 מתכננים להנפיק מניות חדשות וקיימות בסכום כולל המגיע ל-166 מיליארד רופי, המקבילים ל-2.23 מיליארד דולר.

חברות אחרות השוקלות הנפקות כוללות את פלטפורמת התשלומים הדיגיטליים One Mobikwik Systems, שהגישה את התשקיף שלה מוקדם יותר החודש, ואת חברת הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה Delhivery Pvt., כך אמרה דוברת של החברה. מוכרת הקוסמטיקה המקוונת Nykaa E-Retail Pvt., API Holdings Pvt. חברת האם של בית המרקחת המקוון PharmEasy, ו-PB Fintech Pvt., חברת האם של חברת הביטוח Policybazaar.com, גם הן שוקלות הנפקות, כך אמרו אנשים המכירים את תוכניות החברות.

"זו הקבוצה הראשונה של חברות מסוג זה שמגיעות לשוק הציבורי" בהודו, כך אמר קאוסטוב קולקרני, ראש בנקאות השקעות בהודו ביחידה המקומית של בנק ג'יי.פי. מורגן צ'ייס.

הביקוש למניות צפוי להיות חזק, בהתחשב במותגים המוכרים של החברות, כך אמר קולקרני שהוא גם יושב ראש משותף לבנקאות השקעות לדרום ודרום מזרח אסיה. "הרבה מהחברות האלה מציעות מוצרים, שירותים או יכולות שמיליונים אם לא מאות מיליונים של לקוחות משתמשים בהם מדי יום ביומו", אמר.

בשבוע שעבר משקיעים הגישו הזמנות בשווי פי 38 מהמניות המוצעות על-ידי Zomato, התשובה ההודית ל-Doordash. קבוצת משלוחי המזון גייסה כ-94 מיליארד רופי, המקבילים ל-1.26 מיליארד דולר, ומניותיה צפויות להתחיל להיסחר ב-27 ביולי.

ישנם צופים האומרים שלחברות טכנולוגיה בהודו מקום רב לצמוח, כשעוד ועוד צריכה הופכת למקוונת. משקיעי שלבים מוקדמים יותר שפכו כ-16 מיליארד דולר לחברות סטארט-אפ הודיות השנה, ויצרו 16 חדי-קרן חדשים - חברות פרטיות צעירות המוערכות ביותר ממיליארד דולר - על-פי נתוני חברת המידע Venture Intelligence.

אוכלוסיית חדי-הקרן של הודו תגדל עד שנת 2025 ל-150 חברות, לעומת 60 חברות כיום, כך חזה גאורב סינגאל, ראש מחלקת טכנולוגיה צרכנית בהודו בזרוע ההשקעות של בנק אמריקה. רבות מהן יבקשו בסופו של דבר וזה ייתרגם לעלייה בשווי השוק שלהן.

"הודו תראה יצירת תקרת שוק של 300 עד 400 מיליארד דולר בסביבת העבודה של האינטרנט בחמש השנים הקרובות", אמר סינגאל.

העסקאות שכבר מתנהלות מראות איך התחום הפיננסי בהודו נסחף בעלייה הבינלאומית, אפילו בזמן שהמדינה רשמה יותר מ-30 אלף מקרי קורונה חדשים ביום, בין המניינים היומיים בעולם.

כבר השנה היו בהודו כמה הנפקות - והיא הצטרפה לעלייה העולמית שהונעה באופן חלקי על-ידי חברות טכנולוגיה ממקומות אחרים באסיה, כגון Kuaishou Technology מסין ו-Coupang מדרום קוריאה.

22 ההנפקות בהודו בשישה החודשים הראשונים של השנה הכניסו 3.7 מיליארד דולר, שיא לחצי שנה, כך נמסר מחברת המחקר Prime Database Group מניו דלהי. מניות של חלק מהחברות שנרשמו לאחרונה נסחרות במחיר הגבוה כפליים ממחירן בעת ההנפקה.

באותה עת, מדדי המניות ההודיים עלו, בזמן שמשקיעים הימרו על חברות גדולות. מדד S&P BSE Sensex הגיע לסדרה של שיאים, לאחרונה ב-15 ביולי, ומשקיעים בינלאומיים הכניסו כ-7.7 מיליארד דולר למניות הודיות השנה, כך מראים נתונים רשמיים.

מיליוני משקיעים הודים עצמאיים סוחרים במניות בפעם הראשונה, שוב באופן המשקף מגמות בארה"ב ובשווקים אחרים.

הארפריט סינג, בן 23 מהעיר הצפונית פתאנקוט, החל לסחור בשוק בשנה שעברה בזמן שחיכה לאפשרות ללמוד בחו"ל. בהסתמך על עצות שקיבל מסרטוני יוטיוב וערוצים בטלגרם, אמר סינג, הוא הפסיד כסף לפרקים - אבל עדיין מוצא שמסחר במניות יותר מושך ממציאת עבודה בעיר הולדתו, שם אמר שעבודה בסקטור הפרטי משלמת כ-10,000 רופי בחודש, המקבילים ל-134 דולר בערך.

"אם יש לך ידע במניות", אמר, "אז בתוך שלושה או ארבעה חודשים אתה יכול להרוויח מאות אלפי רופי, כשאתה יושב בבית".