הכי רחוק מיוניקורן: חברות הטכנולוגיה ג'קדה ו-MTS נמכרו לחברות אמריקאיות

שתי החברות - מהישראליות הוותיקות בוול סטריט - דשדשו בשנים האחרונות, ונסחרו בשוויים נמוכים יחסית • ג'קדה, שנסחרה לאחרונה בשווי של כ-30 מיליון דולר, הייתה שווה בעבר כמעט 900 מיליון דולר

משה ליכטמן (מימין)  וחיים שני, בעלי קרן IGP / צילום: ענבל מרמרי
משה ליכטמן (מימין) וחיים שני, בעלי קרן IGP / צילום: ענבל מרמרי

בשבועות האחרונים הונפקו מספר חברות טכנולוגיה ישראליות בוול סטריט, כולן בשווי של מיליארדי דולרים, והצטרפו לרשימה המתארכת של חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב. אותה רשימה כוללת גם חברות ותיקות בעלות שווי שוק של כמה עשרות מיליוני דולרים שהחלו להיסחר מעבר לים עוד לפני התפוצצות בועת הדוט.קום.

שתיים מאלה הן ג'קדה ו-MTS שבשנים האחרונות מדשדשות מתחת לרדאר, ושכעת הודיעו על רכישתן בעסקאות מיזוג. ג'קדה נמכרת תמורת סכום שלא דווח, לחברה האמריקאית Uniphore, ו-MTS השלימה מיזוג לחברת Sharplink, גם היא מארה"ב.

ג'קדה מתמחה באוטומציה של תהליכי שירות לקוחות. היא הוקמה ב-1990 על-ידי גדעון (גידי) הולנדר, שאף ניהל אותה עד 2017. כיום החברה מנוהלת על-ידי יוחאי רוזנבלט. ג'קדה החלה להיסחר בארה"ב ב-1999, והגיעה לשיא בשנת 2000 אז נסחרה טרם התפוצצות הבועה בשווי של כמעט 900 מיליון דולר.

בהמשך צלל מחיר המניה, והיא סבלה בין היתר מהמשבר הכלכלי של 2008 שפגע בתוצאותיה. ב-2012 מנייתה נמחקה מהמסחר בנאסד"ק ועברה להיסחר מעבר לדלפק (OTC). מחיר המניה האחרון לפני הדיווח על הרכישה היה 5.15 דולר, המשקף שווי חברה של כ-30 מיליון דולר בלבד.

ג'קדה: תמשיך כמרכז פיתוח

הרוכשת לא דיווחה מהו סכום הרכישה, אך ככל הידוע ג'קדה נרכשת בפרמיה מסוימת על המחיר הנוכחי. כן דווח שג'קדה תמשיך לפעול לאחר הרכישה כמרכז פיתוח ומצוינות. כיום היא מעסיקה 45 עובדים בהרצליה.

לפני 5 שנים, מניית ג'קדה זינקה בעשרות אחוזים בעקבות כניסתה להשקעה בחברה של קרן ההשקעות IGP. הקרן, של חיים שני שהיה מנכ"ל נייס ומנכ"ל משרד האוצר, ומשה ליכטמן, שהיה סגן נשיא במיקרוסופט, רכשה בספטמבר 2016 מעל לרבע ממניות החברה מידי בעלי מניות אמריקאים ובהזרמה ישירה לחברה, לפי מחירים של 4.5-5.95 דולר למניה.

בהמשך, היא הגדילה את ההחזקה בהנפקת זכויות בתמורה לכ-1.5 מיליון דולר וכן בעוד עסקה פרטית. רוב המניות של IGP (שהגיעה להחזקה של 35% מג'קדה) נרכשו במחיר נמוך יותר מהמחיר בו נסחרה מניית ג'קדה לפני הדיווח על הרכישה.

נכון למועד הדיווח האחרון ב-2018, המייסד הולנדר החזיק ב-9.6% ממניות החברה, ואחיו יוסי הולנדר (לשעבר ממייסדי חברת הממד החדיש) שבעבר נשא בתפקידים שונים בחברה, החזיק ב-10.3%. בשנים האחרונות החברה לא פרסמה דיווחים מעודכנים, משום שלא נדרשה לעשות זאת כחברה הנסחרת מעבר לדלפק.

יוחאי רוזנבלט, מנכ"ל ג'קדה, מסר: "איחוד הכוחות עם יוניפור מחבר אותנו לצוות מנוסה ונלהב מעולמות שירות לקוחות, חוויית לקוח ואוטומציה חכמה. המגוון הרחב של היישומים והתחומים בהם מתמחה יוניפור תאפשר לנו להוביל את התעשייה בדרכים חדשות ומרתקות, כמו גם לספק פתרונות המייצרים ערך מוסף מתמשך ובידול עבור לקוחותינו".

MTS: הזרמת הון ואיחוד מניות

גם מניית MTS (מר טלמנג'מנט), חברה מרעננה המספקת פתרונות לחברות טלקום, הגיעה לשיאה בשנת 2000, לאחר שהחלה להיסחר בנאסד"ק ב-1997 - כשנה וחצי לאחר הקמתה. שוויה הנוכחי הוא כ-16 מיליון דולר, לאחר תנודות חדות במחיר בתקופה האחרונה.

MTS הודיעה על השלמת המיזוג עם Sharplink העוסקת בטכנולוגיה להימורי ספורט באינטרנט. מדובר בעסקת מניות שלאחריה מחזיקים בעלי המניות הנוכחיים של MTS ב-14% מהחברה הממוזגת. בעל המניות הבולט ב-MTS הוא איש העסקים חיים מר, שמחזיק עם אשתו דורה ב-14.2% ממניות החברה. העסקה עם Sharplink כוללת גם הזרמת הון ממשקיע פרטי ואיחוד מניות, ולאחריה תיסחר החברה הממוזגת בנאסד"ק תחת הסימול SBET.