פייסבוק מציגה עלייה של 56% בהכנסות - הקצב המהיר ביותר מאז 2016

הפרסומות בפיד שלכם שוות הרבה כסף: המעבר המואץ למסחר מקוון הקפיץ את הכנסות ענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית ל-29.08 מיליארד דולר - גבוה מהתחזיות • המניה הגיבה בירידות במסחר המאוחר שלאחר פרסום הדוחות

פייסבוק / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop
פייסבוק / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ענקית המדיה החברתית פייסבוק, שחצתה השנה לראשונה שווי שוק של טריליון דולר, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה. אנליסטים שמסקרים את החברה צפו לה זינוק של כמעט 50% בהכנסות וזינוק של קרוב ל-70% ברווח למניה.

התחזיות המוקדמות בשוק חזו שהרווח המתואם למניה יעמוד על 3.04 דולר - לעומת 1.80 דולר ברבעון השני של 2020. בנוסף, הצפי היה להכנסות של כ-27.89 מיליארד דולר.

בפועל, התוצאות היו טובות אפילו יותר מהתחזיות. ההכנסות הסתכמו בכ-29 מיליארד דולר והרווח למניה הגיע ל-3.61 דולר. הרווח הנקי של החברה זינק ב-101% ועמד על 10.39 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה, הכנסות פייסבוק צמחו ב-56% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הצמיחה המהירה ביותר מאז 2016.

האנליסטים שמסקרים את החברה התייחסו גם לקצב הגידול של המשתמשים הפעילים החודשיים שלה, והעריכו שהנתון יצמח ב-7.3% (קצב איטי יחסית לשנים האחרונות) ויעמוד על 2.91 מיליארד משתמשים פעילים. בפועל, מספר המשתמשים הגיע ל-2.9 מיליארד.

המניה זינקה ב-40% מתחילת השנה

פייסבוק חוותה צמיחה ברווחים ובהכנסותיה במהלך מגפת הקורונה, כשאנשים בילו יותר זמן ברשתות החברתיות. הרשת החברתית גם מתעסקת במציאות מדומה ורבודה, כדי ליצור עולמות דיגיטליים שמספר אנשים יכולים לשהות בהם בו-זמנית - פייסבוק מכנה את העולמות הווירטואלים האלה Metaverse. הטכנולוגיה הזו יכולה למשוך משתמשים נוספים ולהגביר את קצב הצמיחה של הרשת החברתית.

מניית פייסבוק הייתה תנודתית בשנה האחרונה. לאחר שהשתרכה מאחור בתחילת 2021, היא החלה לזנק בסוף מרץ. מחודש ינואר מניית פייסבוק עלתה בכמעט 40% - שיעור גבוה משל הנאסד"ק (שעלה בכ-15%) וכן משל המתחרה טוויטר  (שעלתה בכמעט 30%).

ענקית הטכנולוגיה פייסבוק מתמודדת בחודשים אלו עם עדכון הגרסה של אפל, שנכנס לתוקפו לפני כשלושה חודשים. פייסבוק אמרה שעדכון הגרסה הכולל את App Tracking Transparency, יפגע באפשרות שלה לפרסם בצורה ממוקדת עבור משתמשים - מה שיוליד פגיעה קשה בעסקים הקטנים, משום שהאחרונים לא יוכלו להציע את השירותים שלהם בצורה ממוקדת. בפייסבוק הביעו דאגה כי רוב המשתמשים ביטלו את אפשרויות המעקב.

הצרות של פייסבוק

ברבעון האחרון, פייסבוק המשיכה להתמודד מול מדינות שונות בענייני רגולציה. גם חוקי ה-IT החדשים של הודו גרמו לשינויים מסוימים במדינה, גם הצעות חוק שעלו בארצות-הברית שקראו לענקיות כמו פייסבוק וטוויטר לקחת אחריות על הפצת מידע מוטעה בנוגע לחיסוני הקורונה או מצבי בריאות ציבור אחרים. ההגנה המשפטית על הרשתות החברתיות תרד אם יפרו את האחריות שלהן, גם הנציבות האירופית ורשות התחרות בבריטניה ש פתחו בחקירות נפרדות נגד פייסבוק בחשד להתנהגות בלתי תחרותית ועוד. כחלק ממאבק בקורונה, נאלצה פייסבוק לענות לנשיא ארצות-הברית ביידן שתקף אותה שהיא "הורגת אנשים" כי היא לא מסירה פייק ניוז שקשור לקורונה.

אחד המאבקים הגדולים של פייסבוק כיום היא מול יו"ר ה-FTC (נציבות הסחר הפדרלית) בארצות-הברית. פייסבוק החליטה לנהוג דומה לאמזון וביקשה מנציבות הסחר הפדרלית לפטור את יו"רית הנציבות בארה"ב, לינה קאן, מהתיקים נגד החברה - מכיוון שהיא העבירה ביקורת מרכזית על ענקיות הטכנולוגיה והיא אינה יכולה להיות אובייקטיבית.

אגב, בית משפט פדרלי במחוז קולומביה דחה את התלונה של נציבות הסחר הפדרלית נגד פייסבוק בחודש שעבר. תלונה אמורה להציג שלפייסבוק יש יתרון משמעותי בשוק וכי היא מחזיקה בכוח מונופוליסטי בשוק. בית המשפט קבע כי נציבות הסחר הפדרלית לא סיפקה מספיק מידע ונתונים כדי להוכיח שפייסבוק מונופול בשוק.