ממנהל מבריק למנהיג ארגוני: איך עושים את קפיצת הדרך

בעולם העבודה החדש יש ציפייה שכל מנהל יאמץ חשיבה של מנהיג, ללא קשר למיקומו בארגון • רוב התכונות הנדרשות לשם כך הן כמו שרירים שאפשר לפתח • ניהול וקריירה

איך הופכים מנהל מבריק למנהיג ארגוני / צילום: עיצוב תמונה: גלובס
איך הופכים מנהל מבריק למנהיג ארגוני / צילום: עיצוב תמונה: גלובס

עולם העבודה השתנה ומשתנה לנגד עינינו ברגע זה ממש, ויחד איתו משנה את פניה גם המנהיגות הארגונית. היא הופכת להיות מנהיגות חכמה ולא צודקת, אמפתית ואותנטית, כזאת שמובילה לחזון תוך הקשבה אמיתית לאנשי הצוות והארגון.

ניהול הוא במהותו מבוסס שליטה. הוא כולל אחריות לניהול פרויקט בתוך עמידה בלוח זמנים ותקציב; הוא מחייב רתימה של הצוות למטרה הנכספת. אפשר לראות בניהול עשייה לינארית, קו ישר העובר במבנה ארגוני ברור.

מנהיגות היא דבר אחר לגמרי. יש בה הרבה פחות שליטה והרבה יותר הנעה, יצירת מוטיבציה, וחשוב מכך - היכולת לאפשר לאנשי הצוות לתרום למטרה משותפת שהוצבה ובכך להצלחת החברה. זו רתימה שמחזקת חוזקות ושמה אגו בצד.

ציפייה חדשה ממנהלים 

מנהל מבריק יעמוד ביעדים שהוצבו בפניו ובפני הצוות ואפילו מעבר לכך, יציג הצלחות חסרות תקדים. מנהיג ארגוני ידע לקרוא את השוק שבו הוא פועל ולחזות מהלכים עסקיים טכנולוגיים לפני כולם. באותה נשימה, הוא ידע להוביל את הסובבים אותו בתחרות הזו.

האם כל מנהל צריך להיות מנהיג? בכל מנהל צריך להיות כיוון, חוש, בסיס, חשיבה של מנהיג ללא קשר למיקומו בהיררכיה הארגונית. במיוחד בעולם העבודה החדש וחסר הוודאות, יש ציפייה שגם אם אתם מנהלים מבריקים, תהיה לכם חשיבה של מנהיגים בעשייה היומיומית. ובימים אלה אי אפשר לא לדבר גם על מנהיגות היברידית. הנהלה היברידית הפרוסה ברחבי הגלובוס וצריכה להצליח בלי להיפגש פיזית כמעט מחייבת כישורים של מנהיגות.

שינוי בדפוסי החשיבה

מנהל יכול להיות מנהיג ומנהיג יהיה מנהל מצוין, אבל רוב האנשים ממלאים רק תפקיד אחד מהם. צמיחה ממנהל מבריק למנהיג ארגוני סוחף דורשת טרנספורמציה אמיתית במיינדסט שלנו, בדפוסי החשיבה הכי מושרשים. יש כמה דרכים טובות לעשות זאת:

שחררו שליטה. מנהלים לרוב שקועים בניהול הצוות כדי להשיג את המטרה או את היעד העסקי או הטכנולוגי, יותר משהם שקועים במימוש הפוטנציאל של הצוות והעצמת הפרודוקטיביות שלהם. היכנסו לישיבה והקשיבו יותר מאשר תדברו.

שימו אנשים לפני תהליכים. זו משימה מורכבת ככל שהארגון גדול יותר ותהליכי. מנהיג מעצים רואה באנשיו קולגות והוא יוצר עמם קשרי אמון ופיתוח אישי, בעוד שמנהל שולט באנשיו - הם מדווחים לו והוא נותן להם הכוונה. מנהיגות היא שיתוף הצוות במחשבות ובדילמות בכנות ובגילוי לב.

ברנה בראון, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת יוסטון, הנחשבת לחוקרת אמריקאית מובילה בתחום המנהיגות, מדברת על המקום החשוב של פגיעות בדרך לחדשנות והצלחה. ככל שמנהיג יהיה פגיע וחשוף יותר מול אנשי הצוות שלו, כך הוא יזכה לאמון ולתמיכה רבים יותר. אם יהיו לנו יותר שאלות מתשובות ונראה פגיעות, זה יהיה הצעד הראשון שלנו להבנת המקום שלנו כמנהיגים בארגון.

השאירו את האגו מחוץ לדלת. אל תיבהלו מחיזוק החוזקות של אנשי הצוות על ידי שחרורם ממטלות שמפריעות להם לעוף. סימון סינק, מרצה וסופר בתחום המנהיגות, מחבר הספר "המשחק האינסופי", מציין חמש תכונות מנהיגות, ובהן ההבנה של מנהיגים שיצירת אווירה המאפשרת לצוות לחזק חוזקות היא אחריות בסיסית שלהם.

תנו דוגמה אישית. מנהיג משפיע על האקלים סביבו. מוטלת עליו חובה תמידית לשמש דוגמה אישית, וזאת תכונה המצריכה אינטליגציה רגשית גבוהה מאוד ודורשת בעיקר מודעות עצמית גבוהה - איך המקום שלכם משפיע על הצוות שסביבכם.

צאו מאזור הנוחות, כל הזמן. מנהיגות דורשת חשיבה מחוץ לקופסה כדרך חיים, הכרה בכך שהמציאות אינה הדבר הנכון והסופי בשום רגע.

המעבר מניהול למנהיגות הוא תהליך לא פשוט, אבל הבשורה הטובה היא שרוב התכונות הנדרשות לשם כך הן כמו שרירים שניתן לפתח, כפי שטוען ג'וש ברסין, מייסד ומנכ"ל קבוצת מחקר גלובלית המתמחה במחקר של ניהול משאבי אנוש בארגונים. באמצעות הכוונה והדרכה, ובעיקר רצון לשאוף ולייצר מסלול קריירה מובנה וחכם, ניתן להגיע לשם.

הכותבת היא מומחית ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש, לשעבר סמנכ"לית מיקרוסופט ישראל