היום: ההנפקה של רובין הוד היא מבחן לנאמנות לגיון הסוחרים היומיים שהקימה

למרות שהם מקבלים גישה לרכוש מניות באחד מאירועי המסחר הלוהטים של השנה, ישנם סוחרים פרטיים שאומרים 'לא תודה'

ולאד טנב (משמאל) ובאיג'ו בהאט, מייסדי רובין הוד / צילום: Associated Press, Ben Margot
ולאד טנב (משמאל) ובאיג'ו בהאט, מייסדי רובין הוד / צילום: Associated Press, Ben Margot

חברת רובין הוד בילתה יותר מחצי עשור בניסיון לפתות משקיעים לא מקצועיים להתאהב בשוק המניות. השבוע, תתמודד החברה עם המבחן הציבורי הראשון בשאלה אם הסוחרים האלה אוהבים אותה בחזרה.

הבורסה המקוונת הפופולרית תעשה את הופעת הבכורה שלה בבורסת נאסד"ק היום (ה'), לאחר שתמחרה את מניותיה ב־IPO במחיר של 38 דולר למניה, בתחום הנמוך של טווח המחירים הצפוי.

ההנפקה של רובין הוד צפויה להיות בין ההנפקות המצופות ביותר של השנה, בין היתר בגלל החלטתה לתת חלק משמעותי ממניות ההנפקה ללקוחותיה. רובין הוד, שיש לה 22.5 מיליון משתמשים עם חשבונות ממומנים, אמרה בעבר שתמכור ללקוחות עד 35% ממניות ההנפקה. חברות אחרות, לעומת זאת, נותנות באופן מסורתי הרבה פחות מ־10% מהמניות למשקיעים פרטיים, והרבה מהן נחטפות על ידי לקוחות עשירים ובעלי קשרים עם הבנקים.

הצעד הייחודי של רובין הוד הכין את הקרקע למה שעשוי להיות יום ראשון למסחר מרתק - והשאלה איך יגיבו המשקיעים נותרה פתוחה. זה מקשה על ביצוע תחזיות לגבי ביצועי המניה עם הפתיחה.

"אני נמנע מהמניה כמו ממגפה"

בימים האחרונים, ברשתות חברתיות כמו רדיט, טוויטר ודיסקורד, השיח על ההנפקה של רובין הוד התחמם ומשקיעים פרטיים רבים עודדו אחרים להימנע ממנה. עבור חלק, ההחלטה היא עניין של נקמה לאחר שהבורסה עצרה משתמשים מלקנות מניות מם כמו גיימסטופ  בשיא הטרפת סביבן השנה.

אחרים אומרים שהם רוצים לעקוף חברה שהייתה מעורבת בבחינה רגולטורית לא נעימה ונושאים אחרים. חלקם אפילו אמרו שהם מתכוונים לבצע בעתיד הימורים שוריים נגד המניה.

"אני נמנע מהמניה כמו ממגפה", אמר גארי דניס, מתווך בן 41 מדרום קרוליינה שבאופן זמני השתמש ברובין הוד אבל סוחר בעיקר מחשבון TD Aneritrade שלו כיום. דניס אמר שבתחילה חשב להשקיע ברובין הוד כששמע על ההשקעה, אבל אחרי שקרא מסמכים שהגישה לרגולטורים של רשות ניירות הערך, נעשה מודאג לגבי המודל העסקי שלה ושאלות רגולציה אחרות.

ספציפית, דניס חושש גם ממה שהוא רואה כדרך לא יציבה לקבל הכנסות. רובין הוד הכניסה בערך 30 מיליון דולר ברבעון הראשון בכלל מסחר במטבע הפרודיה דוג'קוין - שצנח ביותר מ־70% מהשיא שלו באביב האחרון. הוא גם חושש, כך אמר, לגבי הסתמכות הבורסה על תשלום עבור הזרמת הזמנות, הנוהל שמייצר את רוב ההכנסות של רובין הוד. עצירת המסחר שפגעה במשתמשים בינואר, אמר, הייתה מטרידה גם היא.

"כשיהפכו לחברה נסחרת, הם הולכים להיות נתונים לביקורת הרבה יותר מחמירה אם זה יקרה שוב", אמר דניס. "זה משחק ספקולטיבי מדי בשבילי".

הסנטימנט השלילי יתורגם לפעילות ממשית?

הגישה של החברה להנפקה שלה היא חלק ממשימה שקבעה לעצמה לעשות דמוקרטיזציה של תחום ההשקעות, פילוסופיה שהפגינה בשבת כשאירחה רואד שואו מקוון למשקיעים פרטיים.

רובין הוד אינה הבורסה המקוונת הראשונה המתמודדת עם השוק הציבורי. אבל מעט חברות עשו את ההנפקות שלהן בתוך טרפת של מסחר יומי, כמו זו שהשווקים חוו השנה. הרבה מהסוחרים החדשים בתעשייה התחילו את דרכם ברובין הוד. כעת, הבורסה מתמודדת עם האפשרות שמשקיעים פרטיים רבים עלולים לנשוך את היד שמאכילה אותם.

ברובין הוד סירבו להגיב.

אמנם, אי אפשר לומר בוודאות כמה מהסנטימנט השלילי ברשתות חברתיות ייתרגם לפעילות ממשית. פלטפורמות כמו רדיט וטוויטר בהחלט אינן אינדיקציה טובה לדעת איך מרגיש בסיס הלקוחות הרחב יותר של רובין הוד. ייתכן גם שמשקיעים פרטיים שכרגע עדיין מהססים ייסחפו בהתלהבות כשסוחרים ברובין הוד יקבלו גישה למניות ההנפקה. רבים יוכלו לעלות על הרכבת אחרי שהמסחר יתחיל להכניס הון במה שמכונה ה'פופ' של הנפקות ראשוניות.

בנאסד"ק, שם החברה רושמת את מניותיה, הנפקות ב־2020 חוו בממוצע עלייה של 40% ממחיר ההצעה ועד מחיר הפתיחה, על פי מחקר של רינה אגארוול, פרופסורית לפיננסים באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומנהל מרכז ג'ורג'טאון לשווקים פיננסיים ומדיניות.

החברה אמרה גם שהיא צופה לראות ביקוש מחוץ לבסיס המשקיעים היומיים שלה. על פי רובין הוד, זרוע הון הסיכון של Salesforce.com הביעה עניין לקנות כ־150 מיליון דולר ממניותיה במחיר ההנפקה.

משקיעים אינדיבידואלים רבים ביטאו עניין בלהיכנס לעניינים מוקדם, כולל סלים בלטג'י, בן 27, שביקש דרך האפליקציה של רובין הוד לקנות 20 מניות. "אני מתרגש" אמר הסוחר הגר בטקסס. "אני חושב שזה מגניב שהם נותנים לנו את ההזדמנות הזו, לקבל מניות מההנפקה", אמר בלטג'י.

הוא הוסיף שהוא מתרגש לגבי העובדה שרובין הוד מרחיבה את עסק מטבעות הקריפטו שלה, שם הוא מאמין שיש לה מקום רב לצמיחה. "בטווח הארוך, אני חושב שרובין הוד רק תעלה", אמר.

מספר חקירות פדרליות בעוכריה

עדיין, רובין הוד ממשיכה להתמודד עם מספר חקירות פדרליות ושל המדינות, כך מראים מסמכים של החברה, כולל כמה הקשורים לעצירות המסחר שעשתה במניות המם השנה.

ביום שלישי גילתה החברה שקיבלה בקשה לחקירה השבוע מ־Finra, רשות הרגולציה של תעשיית הפיננסים, שהיא זרוע ביקורת עצמית של וול סטריט. בארגון מבקשים מידע הקשור לציות של רובין הוד לדרישות רישום לגבי כוח אדם, כולל "מעמד חוסר הרישום" של מייסדי החברה ולאד טנב ובאיג'ו בהאט, כך אמרו ברובין הוד.

טנב ובהאט, המכהנים כמנכ"ל ומנהל קריאייטיב ראשי, בהתאמה, כרגע אינם רשומים ב־Finra. רשות הרגולציה לרוב דורשת מאנשים פרטיים להירשם אם הם עוסקים בתחום ניירות הערך של החברה אותה הם מנהלים. רובין הוד אמרה שהיא בודקת את הנושא ונוטה לשתף פעולה עם החקירה. ב־Finra סירבו להגיב.

ביום שלישי גילתה רובין הוד שקיבלה בקשות מ־Finra ורשות הבורסה וניירות הערך (SEC) לגבי מסחר של עובדים במניות כולל מניות גיימסטופ ו־AMC בזמן טרפת המסחר של ינואר. החברה אמרה שהנושאים האלה כללו בדיקות הקשורות לשאלה אם חלק מהמסחר מצד העובדים התרחש לפני ההודעה לציבור על מגבלות המסחר במניות אלה.

ב־Finra סירבו להגיב. גם ברובין הוד וב־SEC לא התקבלה תגובה נכון לשעת הפרסום.

עבור סוחרים כמו כריסטיאן מילט בן ה-42, מנהל תפעול בחברת בינוי מדנבר, עצירת המסחר בינואר היא אחת הסיבות לכך שהוא מתכוון לרכוש אופציות השמה שוריות נגד רובין הוד כשיהיה אפשר לסחור באופציות. כסוחר ברובין הוד בעצמו במשך שנים, מילט עבר מאז לאפליקציית הבורסה Webull - שם הוא אומר שהוא מתכנן לבצע את ההימורים שלו נגד רובין הוד.

"הסנטימנט אצל כולם הוא 'נתקע להם את זה ונתנקם בהם... על מה שהם עשו עם מניות המם'", אמר מילט, שציין שכבר עבר ל־Webull לפני עצירת המסחר במניות המם ולא הושפע ממנה. "אני פשוט מתאים עצמה לאמונה... אני לא חושב שזו חברה שכדאי לתמוך בה".


קורי דריבוש ופיטר רודג'איר השתתפו בהכנת הכתבה.