פדרל ריזרב | פרשנות

המדפסת ממשיכה לעבוד: הפד מתקרב לצמצום תוכנית הרכישות, אבל התזמון לא ברור

אלמלא וריאנט הדלתא אולי התהליך לנסיגה מהתמיכה בשווקים לא היה כל-כך איטי • העלייה באינפלציה מחדדת את המחלוקת בין חברי ועדת השוק הפתוח של הפד

ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New
ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New

בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח, הפד הותיר את הריבית ללא שינוי (כמובן), ולא שינה את מדיניות תוכנית הרכישות, אך סיפק רמז להתחלה של הסוף של התמיכה המאסיבית בשווקים הפיננסים.

בבנק המרכזי עוד לא מדברים על התזמון לצמצום תוכנית רכישות אבל המסר בהודעות קודמות לגבי התאוששות הכלכלה שמהווה אינדיקטור משמעותי לתחילת הצמצום, הוחלף מ"יש עדיין כברת דרך לעשות" ל"להתקדם בצורה מסוימת" - כלומר שהכלכלה עשתה כברת דרך בהליך כך שאפשר להוריד רגל מהגז.

אפשר לקרוא את המסר של הפד אמש כצעד נוסף לקראת צמצום תוכנית הרכישות אג"ח בהיקף של 120 מיליארד דולר שהבנק המרכזי רוכש בכל חודש. פאוול חזר על המסר הזה כמה פעמים אבל מי שמצפה לתפנית במדיניות במפגש הנגידים בג'קסון הול עלול להתאכזב. פאוול לא מחפש סיבות לצמצם את תוכנית הרכישות, אולי להיפך. לדבריו, העיתוי לצמצום הרכישות יהיה תלוי בנתונים והפד יספק הודעה מוקדמת בנושא כך שמי שציפה להתקדמות בפסגה בג'קסון הול באוגוסט עלול להתבדות. זה קרוב מדי.

פאוול רוצה לראות תוספת משרות גבוהה יותר ומאמין ששוק העבודה יחלים במלואו לאחר שהשיבושים הקשורים לקורונה יחלו לדעוך. זן הדלתא מתיישב עם הצורך של הפד לא למהר בשינוי המדיניות למרות שחברי הוועדה מעריכים שלא תהיה לכך השפעה כלכלית כפי שהיה בגל הראשון והשני כי האמריקאים לא ישנו את הרגליהם לעומת התפרצויות קודמות.

למרות העלייה באינפלציה מאז הפגישה האחרונה של חברי ועדת השוק הפתוח והמשך של עליית מחירי הסחורות, הפד ממשיך להחזיק בדעה כי האינפלציה מושפעת מגורמים טרנזיטורים בגלל שיבושים בצד ההיצע. פאוול חשף בנאום שלאחר ההודעה מחלוקת מאחורי הקלעים לגבי זמניותה של האינפלציה, במיוחד נוכח התפשטות זן הדלתא בעולם שמחדש את החשש מפגיעה בהתאוששות שוק העבודה האמריקאי ובכך עלול לפגוע בביקושים.

פאוול לא התעלם מהסיכונים לתחזית האינפלציה אבל צריך לזכור שבדיוק בשביל זה הפד הכין את הקרקע להשגת יעד אינפלציה ממוצע שיפצה על שיעורה הנמוך בעשור החולף. אבל לפי הערכות האינפלציה צפויה להמשיך לטפס ואם זה יימשך בחודשים הקרובים יהיה מעניין לבחון את הסבלנות של הפד שמבהיר שיש מחלוקות בנושא בשאלה האם האינפלציה תהיה מושפעת בעיקר מהגורמים הזמניים גם בהמשך.

בשורה התחתונה, הפסגה בג'קסון הול באוגוסט קרובה מדי בשביל הודעה על צמצום הרכישות כשסיכוני האינפלציה עוד פה. חשוב לפד לעשות את הדברים עקב בצד אגודל כדי למנוע זעזוע בשווקים. ללא ווריאנט הדלתא אולי התהליך לא היה כל-כך איטי, ואף היו דיבורים על העלאת ריבית כבר ב-2022, אבל כנראה שהקורונה תדחה טיפה את הצעדים הללו לסוף השנה או תחילת שנה הבאה. מי שחיפש מסר ברור בדברי פאוול יאלץ להסתפק בכך שהנתונים המעורבים מהכלכלה ימשיכו לשחק תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות בהמשך.