ועדת חקירה של קרדיט סוויס: הבנק נכשל בניהול סיכונים בפרשת ארכגוס

קרדיט סוויס מחק מיליארדי דולרים לאחר שנתן מתן אשראי לקרן ארכגוס של המשקיע ביל הואנג, שפשטה את הרגל • חקירה עצמאית מטעם חבר המנהלים של הבנק קבעה כי הבנק נכשל "בקווי ההגנה הראשונים והשניים" • המניה יורדת בכ-3%

סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס נכשל בניהול סיכונים בפרשת ההשקעות הכושלת בארכגוס; כך מצאה חקירה עצמאית עליה הורה חבר המנהלים של הבנק. מניית הבנק יורדת בכ-3% כעת.

הפרשה כללה מתן אשראי רב לקרן משפחתית של המשקיע ביל הואנג מדרום קוריאה למסחר ממונף במניות טכנולוגיה אמריקאיות וסיניות, ואובדן של יותר מ-4 מיליארד דולר כאשר הקרן פשטה את הרגל בעקבות ירידה בערך החברות בהן השקיעה. הואנג הורשע בעבר בסחר על בסיס מידע פנים, ונאסר עליו לסחור בבורסה בהונג קונג.

למעשה, כל בנקי ההשקעות הבינלאומיים הגדולים, כולל גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-UBS, "פתחו את הדלת האחורית" להואנג, ואיפשרו לו בשנים האחרונות לסחור בהיקפים עצומים באמצעות חוזי SWAP, שהסתירו מהשוק את הקונים האמיתיים של המניות ואיגרות החוב. הואנג טען כי הוא סוחר על בסיס אתי נוצרי, וקידם מטרות אוונגליסטיות. כאשר מפולת בערך אחת המניות איימה למוטט את ההשקעות הממונפות, מכרו חלק מהבנקים בזריזות את המניות שהיו ברשותן כערבות וגרמו לירידת ערך חדה בהן. קרדיט סוויס הוא בין היחידים שלא החזיק ערבויות מספיקות, היסס במימוש וכתוצאה מכך נגרמו לו הפסדים של מיליארדים.

 
  

"לא השכיל להבין כי המצב הפיננסי של ארכגוס" 

ארכגוס נטלה התחייבויות בשווי 10 מיליארד אירו לפני שפשטה את הרגל. היא השקיעה במניות טכנולוגיה מובילות כמו אפל, אמזון בארה"ב ובאידו בסין, לצד אחזקה במניות כמו Tencent Music, דיסקברי ו-ויאקום. בתגובה לפרשה, הדיח קרדיט סוויס את מנהלת הסיכונים הראשית של המוסד הפיננסי, לארה וורנר, ואת ראש חטיבת בנקאות ההשקעות שלו בריאן צ'ין.

ועדת החקירה שהגישה היום את הדו"ח המסכם שלה מצאה כי הבנק נכשל "בקווי ההגנה הראשונים והשניים" והעניק אשראי רב מדי לקרן המשפחתית, וכן כי לא השכיל להבין כי המצב הפיננסי של ארכגוס החמיר ולדרוש ערבויות רבות יותר. עם זאת, הוועדה גם קבעה כי "נראה אפשרי שארכגוס הונתה את קרדיט סוויס והסתירה את ההיקף האמתי של האחזקות שלה". השורה התחתונה היא שגופי ניהול הסיכונים של הבנק היו "צריכים לנקוט צעדים" הרבה לפני פשיטת הרגל של ארכגוס, במרץ 2021. הסיכונים שבהשקעה בקרן המשפחתית "היו גלויים לחלוטין", נכתב.

קרדיט סוויס הודיע מוקדם יותר השנה על ביטול הבונוסים למנהלים השנה וכן חתך את הדיבידנד לבעלי המניות בשני שלישים. הבנק דיווח היום על תוצאות עגומות לרבעון השני, עם ירידה ברווח של 78% בהשוואה לרבעון השני בשנה שעברה. הבנק דיווח על רווחים ברבעון הנוכחי בשווי 278 מיליון דולר. הבנק מתמודד גם עם פרשה נוספת של פשיטת רגל, של חברת גרינסיל קפיטל, לה סייע לשווק מוצרים פיננסיים ללקוחותיו במיליארדי דולרים.