לקראת תספורת של יותר ממיליארד שקל: מחזיקי אג"ח פטרוכימיים בוחנים העברת מניותיה בבזן לידיהם

לפטרוכימיים חוב של כ-1.6 מיליארד שקל - הגבוה פי 4 לערך משווי השוק של מניות בזן שברשותה • מהלך של חלוקת המניות למחזיקי האג"ח דורש את אישור המדינה לשינוי היתר השליטה בבזן • במקביל: שלוש הצעות לרכישת השלד הבורסאי של הפטרוכימיים

מתקן הזיקוק של בזן בחיפה. מכה קשה מהקורונה, ששלחה את מחירי הנפט לשפל / צילום: בר - אל
מתקן הזיקוק של בזן בחיפה. מכה קשה מהקורונה, ששלחה את מחירי הנפט לשפל / צילום: בר - אל

אחרי משבר הקורונה, שהעמיד את מחזיקי האג"ח של חברת הפטרוכימיים הקורסת בפני שוקת שבורה, ולקראת הסדר חוב ותספורת ענקית של יותר ממיליארד שקל, בוחנים המחזיקים עתה אפשרות לקבלת הנכס היחיד שבידי הפטרוכימיים - 15% ממניות חברת הזיקוק בזן , ישירות לידיהם, בדרך של חלוקת המניות בעין. 

מדובר בהסדר חוב גדול במיוחד, בהיקף של קרוב ל-1.6 מיליארד שקל (קרן וריבית בארבע סדרות), שהדיונים על אודותיו החלו כבר לפני כשנה מול החברה, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן (מבעלי מכבי ת"א בכדורסל), אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, אשר השקעתה במניות בזן נעשתה במינוף - בעיקר באמצעות כספי אג"ח. 

כעת, במסגרת בחינת האפשרות לקידום מהלך החלוקה בעין של מניות בזן שבידי הפטרוכימיים, כפי שעלתה באסיפת מחזיקי אג"ח שהתקיימה בימים האחרונים, צפויים האחרונים לאשר לפטרוכימיים  את דחיית תשלומי החוב עד סוף שנת 2022.

את מהלך חלוקת מניות בזן יידרשו נושי האג"ח לבצע בשיתוף פעולה עם שותפתה של הפטרוכימיים לשליטה בבזן, החברה לישראל של עידן עופר (בעלת 33% ממניות בזן), וכן בתיאום עם המדינה, שתתבקש באמצעות רשות החברות הממשלתיות לאשר את המהלך. זאת משום שנכון להיום מחזיקות החברה לישראל ופטרוכימיים בהיתר שליטה בבזן שהוענק להן על-ידי המדינה, וכל שינוי בהחזקה במניות אלו דורש את אישורה.

עוד במסגרת ההסדר המבוקש בפטרוכימיים, מוצע כי עד למועד חלוקת מניות בזן לנושים תועלה הריבית על האג"ח למחזיקי סדרה ח', שהיקפה קצת יותר מ-330 מיליון שקל, ואשר מחזיקה בשיעבוד הגדול ביותר של מניות בזן, וכן כי במקרה שבו יחולקו דיבידנדים בגין מניות בזן המשועבדות, הם ישמשו לפדיון מוקדם למחזיקים.

אדוארד קלר הוא הנציג הכלכלי של המחזיקים בארבע סדרות האג"ח ואלון בנימיני ורענן קליר הם עוה"ד שלהם.

שווי מניות בזן העומדות כעת על הפרק מסתכם בכ-380 מיליון שקל - סכום המהווה כרבע מסך חובות האג"ח של הפטרוכימיים כלפי מחזיקי האג"ח, המקווים ששווי זה יעלה עד מועד קבלת המניות לידיהם, עם המשך התאוששות עסקיה של בזן - כפי שנראה בחודשים האחרונים - וביצועי מנייתה בהתאם.

עסקיה של בזן ספגו מכה קשה בעקבות משבר הקורונה, ששלח את מחירי הנפט בעולם לרמות שפל היסטוריות ופגע בעסקי הזיקוק של בזן, שרשמה בשנה שעברה הפסדים של מאות מיליוני דולרים. סביבת הפעילות השלילית בעסקיה של בזן באה לידי ביטוי בצלילה של קרוב ל-60% שמציגה מניית החברה מתחילת 2020, טרם המשבר, ועד כה.

עם זאת, את השנה הנוכחית פתחה בזן בשינוי כיוון ובמעבר לרווח נקי, וגם מנייתה מציגה בחודשים האחרונים התאוששות מסוימת, עם טיפוס של כ-30% מרמת השפל שרשמה בנובמבר 2020, כך שהיא משקפת לבזן שווי שוק נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.

מבקשת לדחות תשלומים למחזיקים

ימים ספורים טרם פרסום מתווה ההסדר, המבקש לבצע את חלוקת מניות בזן לנושי האג"ח של פטרוכימיים, פרסמה החברה בקשה לדחיית תשלומים למחזיקים, שתאפשר לה לחדש פוליסה לביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה הפוקעת בסוף חודש אוגוסט. לצורך חידושה, נדרשת החברה להצהיר, בין היתר, "שהיא יכולה לפרוע את התחייבויותיה בשנים עשר החודשים הקרובים".

בהתאם ציינה הפטרוכימיים, כי "יש צורך בדחיית תשלומי קרן וריבית עד לתום שנת 2022 (ולא ניתן עוד להסתפק בדחיות קצובות כפי שנעשה עד עתה)". בהודעתה זו ציינה הפטרוכימיים, כי "לחברה אין מקורות לביצוע תשלומי הקרן והריבית לאג"ח...והיא נסמכת באופן מלא על תקבולי דיבידנד בגין מניות בזן או היכולת לבצע מיחזור של סדרות איגרות החוב".

לכן מבקשת הפטרוכימיים לדחות את התשלומים עד סוף שנת 2022, כדי לאפשר לה ולמחזיקים "לקדם תוכנית הסדר חוב מקיפה לשם שמירה על זכויות מחזיקי איגרות החוב בצורה מושכלת, מבלי להיקלע למערבולת של הליכים משפטיים ואילוצים אחרים".

הצעות לרכישת פטרוכימיים והפסקת מסחר באג"ח

לקראת אסיפת מחזיקי האג"ח מהימים האחרונים הציגה פטרוכימיים גם שלוש הצעות לרכישת השלד הבורסאי שלה והעברת האג"ח שלה לידי הנאמנים, כך שיפסיקו להיסחר בבורסה.

מדובר בהצעות הנוקבות בסכומים בטווח של כ-5-6 מיליון שקל כל אחת עבור מניות השליטה בפטרוכימיים, ללא הנכסים וההתחייבויות הקיימים שלה, לטובת יציקת פעילות חדשה, וזאת בשיתוף פעולה עם נושי האג"ח. הפטרוכימיים נסחרת כיום בבורסה בשווי זניח של כ-6 מיליון שקל, ומניותיה עשויות לעבור בקרוב לרשימת השימור של הבורסה.

את ההצעות לרכישת השלד הגישו ליאת בידס, שב-2019 ניסתה לרכוש את השלד הבורסאי אינטרנט זהב במטרה למזג לתוכו את פעילות הקוסמטיקה של פנינה רוזנבלום בתחום הקנאביס; ראובן יגאנה, פעיל בשוק ההון שבין היתר היה מעורב בעסקאות מיזוג פעילויות קנאשור ונלה דיגיטל לשלדים בורסאיים; וסוחר השלדים כפיר זילברמן.

הסדר החוב הקודם של הפטרוכימיים, שהושלם ביוני 2015, היה מורכב וכלל גם חובות לבנק הפועלים ולקרן המנוף בראשית, והיקפו הכולל עמד על כ-2 מיליארד שקל.

במסגרת אותו הסדר, שבו העניקה הפטרוכימיים לנושים אפשרות לבחור בין קבלת מניות בזן לבין דחיית תשלומי החוב בתקווה לשיפור במצב החברה, אימצו רובם גישה אופטימית - ורוב החוב נדחה לפירעון בסוף שנת 2023.

אותו הסדר לא כלל תרומה כספית משמעותית מצדם של בעלי השליטה - פדרמן, פסל וגוטנשטיין - והם נותרו להחזיק 44% ממניות החברה.

עיקרי הסדר החוב המוצע בפטרוכימיים

■ קביעת מנגנון חלוקה בעין של מניות בזן למחזיקי האג"ח
■ דחיית תשלומי האג"ח לסוף שנת 2022
■ העלאת ריבית לאג"ח מסדרה ח'