500 אלף נכנסו לישראל בחודש יולי - כמה מתוכם היו מאומתים לקורונה ועד כמה יוון קרובה להיכנס לרשימה האדומה

חצי מיליון נוסעים נכנסו לישראל בחודש החולף, מתוכם 4,808 איש אובחנו כמאומתים לקורונה תוך 10 ימים מהנחיתה • יוון היא מועמדת בולטת לכניסה לרשימת המדינות האדומות, אך במשרד הבריאות לוטשים עיניים גם לעבר בולגריה, איחוד האמירויות, איטליה וצרפת

יוון, היעד הנפוץ בימי הקיץ הזה לנופשים מישראל / צילום: Shutterstock, Sven Hansche
יוון, היעד הנפוץ בימי הקיץ הזה לנופשים מישראל / צילום: Shutterstock, Sven Hansche

כ-500 אלף נוסעים נכנסו לישראל במהלך חודש יולי (1-31 ביולי) מכלל תחנות המעבר. כ-74% מתוכם הם מחלימים או מחוסנים. על-פי נתוני משרד הבריאות, 1,931 מהנכנסים נמצאו מאומתים בטווח של 3 ימים לאחר חזרתם לישראל, והם מהווים 0.39% מאומתים מכלל הנכנסים.

2,877 מהנוסעים אובחנו כמאומתים בטווח של עשרה ימים מאז חזרתם לישראל והם מהווים 0.58% מאומתים מכלל הנוסעים שנחתו בישראל. בטווח הזה ייתכן אגב שנדבקו במקום אחר בו שהו מאז מועד הנחיתה, ולכן משרד הבריאות מפרסם נתונים נפרדים על-פי משך ימי השהות בישראל.

על-פי הרשימה שמפרטת את מספר הנכנסים מכל יעד, יחד עם בחינת נתוני התחלואה בכל מדינה אמור משרד הבריאות לקבל החלטה הקובעת את "צבעה" של כל מדינה על-פי צבעה יוגדרו ההגבלות הנדרשות - מאיסור לטוס ללא אישור של ועדת חריגים ועד חובת בידוד בחזרה לכלל הנוסעים מהמדינות שהוגדרו בסיכון.

בימים אלה מעסיקה את רבים מהנוסעים השאלה האם יוון, היעד הנפוץ בימי הקיץ הזה לנופשים מישראל, תהפוך למדינה אדומה ויידרש אישור ועדת חריגים כדי להמריא אליה ואף תחול חובת בידוד מכל הנוחתים ממנה. ארבע המדינות האחרונות שהוגדרו אדומות הן קפריסין, בריטניה, גיאורגיה וטורקיה (תוקף רשימה זו הוא מה-30 ביולי ובשלב זה עד ה-9 באוגוסט).

מה אומרים המספרים? בחודש יולי נחתו מיוון כ-70 אלף נוסעים, שיעור המאומתים בטווח של שלושה ימים לאחר הגעתם עומד על 0.48% (333 מהנוחתים), שיעור המאומתים בטווח של עד 10 ימים לאחר הנחיתה מזנק ל-0.71% (495), כך שבכל הנוגע ליוון רוב המאומתים שחזרו מהמדינה התגלו כחיוביים בטווח של שלושת הימים הראשונים לחזרתם.

ב-31 ביולי מספר המאומתים ביוון עמד על כ-2,750 ביום

מתוך סך הנוחתים מיוון, כ-92% הם מחוסנים. מצב התחלואה בימים האחרונים ביוון משקף מדדים גבוהים יותר ביחס לחודש שעבר: ב-31 ביולי מספר המאומתים ביוון עמד על כ-2,750 ביום - ירידה מסוימת לעומת ה-27 ביולי, יום בו מספר המאומתים החדשים עמד על כ-3,600. ביוון מתגוררים כ-10.5 מיליון תושבים. שיעור המחוסנים במדינה (בשתי מנות חיסון) עומד על כ-48%.

בחודש יולי ולאור חג הקורבן שהוציא אלפי ישראלים ערבים לחופשה בטורקיה - מספר הנוחתים מהיעד היה גבוה יחסית ועמד על כ-63.5 אלף. שיעור המאומתים בשלושת הימים הראשונים שלאחר הנחיתה עמד על 0.72% (456 נוסעים) כאשר שיעור המאומתים בעשרת הימים הראשונים שלאחר הנחיתה עלה ל-0.98% - מה שסלל את דרכה של טורקיה לרשימת המדינות בסיכון מרבי, כלומר שחל אליה איסור לטוס בלי אישור.

התזמון שבו נכנסה טורקיה לרשימה זו הוא אחרי שהאלפים שצפוי היה שיטוסו אליה - אכן עשו זאת. בשבוע האחרון בטורקיה מספר המאומתים משקף עלייה, כשהוא עומד על כ-22.3 אלף (נכון ל-31 ביולי), לעומת כ-5,000 מאומתים ביום בשבוע שקדם לכך.

שיעור המחוסנים בשתי מנות חיסון בטורקיה, המונה כ-85 מיליון תושבים, הוא כ-33% בלבד.

תנועת הנוסעים במסגרת חג הקורבן בלטה גם למצרים, אלא ששיעור התחלואה לשבים מהמדינה השכנה נמוך ביחס לממוצע: 25.5 אלף נכנסו לישראל ממצרים בחודש יולי, ושיעור המאומתים בשלושת הימים הראשונים עמד על 0.18% - שיעור שצובע את המדינה בירוק. גם הנתונים של המאומתים בעשרת הימים הראשונים נמוכים מהממוצע, עם שיעור נדבקים של 0.27%.

שלישית ברשימה בהיבט כמות הנוסעים היא ארה"ב - כ-59 אלף נוסעים נחתו מארה"ב ביולי. שיעור המאומתים מהם נמוך מהממוצע ועומד על 0.25% בשלושת הימים הראשונים ועל 0.37% בעשרת הימים הראשונים שלאחר הנחיתה. שיעור המחוסנים שמגיעים מארה"ב עומד על 56%.

גם בולגריה ואיחוד האמירויות ייכנסו לרשימה האדומה?

יחד עם יוון שמועמדת להיכנס לרשימת המדינות האדומות הזכירה השבוע ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס את בולגריה ואת איחוד האמירויות הערביות: באשר לבולגריה נתוני המשרד מצביעים על שיעורי הדבקה גבוהים: מתוך כ-13.2 אלף שנכנסו מבולגריה, שיעור הנדבקים בשלושת הימים הראשונים עמד על 1.03% (136 נוסעים). עם זאת, שיעורי התחלואה בבולגריה משקפים ירידה עם פחות מ-200 מאומתים בימים האחרונים.

שיעור המאומתים הישראלים שנחתו מאיחוד האמירויות הוא נמוך - מתוך כ-2,600 נוסעים שנחתו בישראל בחודש יולי התגלו חיוביים 5 אנשים בטווח של שלושת הימים הראשונים (0.19%) ו-11 בטווח של עשרה ימים. נתוני התחלואה באיחוד האמירויות משקפים יציבות יחסית של כ-1,500 נדבקים ביום (כך מאז תחילת חודש יולי) ולכן לא ברור מדוע המדינה עשויה להיכנס לרשימה האדומה.

שתי מדינות נוספות שהוזכרו ככאלה שעשויה לחול חובת בידוד לשבים מהן הן איטליה וצרפת: מאיטליה נחתו בחודש יולי כ-14.7 אלף נוסעים, שיעור המאומתים מהם בעשרת הימים האחרונים עמד על 0.16%, נמוך בהרבה מהממוצע. מנגד נתוני התחלואה באיטליה מצוי בעלייה יחסית בשבוע האחרון כאשר ב-31 ביולי התגלו כ-6,500 מאומתים. מספר התושבים באיטליה הוא כ-60 מיליון.

מצרפת נחתו בחודש יולי כ-21 אלף נוסעים, שיעור המאומתים מהם נמוך מהממוצע (0.31% בטווח של עשרה ימים לאחר הנחיתה, וה0.24% בטווח של שלושה ימים). נתוני התחלואה בצרפת שבה מתגוררים כ-65 מיליון תושבים הם שמדאיגים את משרד הבריאות - בשבוע האחרון התגלו כ-25-27 אלף מאומתים ביום.