האם לוקשנקו מצא דרך מתוחכמת לסחוט כסף מאירופה?

שליט בלארוס "מציף" את האיחוד האירופי במבקשי מקלט, בתגובה לסנקציות הכלכליות והפוליטיות שהוטלו על משטרו בימים האחרונים • הוא הבהיר שהרשויות ימנעו מעבר גבול "רק אם הדבר ישתלם להן" והזכיר את הקשיים הפיננסיים של ממשלתו כסיבה לצמצום השמירה בגבול

הפגנה בליטא בשבוע שעבר נגד כניסת המהגרים מבלארוס / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis
הפגנה בליטא בשבוע שעבר נגד כניסת המהגרים מבלארוס / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis

ליטא מתקשה להתמודד בחודשים האחרון עם גל חסר תקדים של מהגרים ופליטים מהמזרח התיכון ומאפריקה, הנכנסים לשטחה ומבקשים מקלט. הסיבה: שליט המדינה השכנה בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, המכונה על ידי רבים "הדיקטטור האחרון באירופה", מימש את איומו "להציף" את המדינה הבלטית ואת האיחוד האירופי במבקשי מקלט, בתגובה על הסנקציות הכלכליות והפוליטיות שהוטלו על משטרו.

ברמז בלתי־עדין הבהיר לוקשנקו בימים האחרונים, כי כל עוד יש משבר כלכלי במדינה בגלל הסנקציות שהטיל האיחוד, "לא משתלם" לכוחות המשטרה לפטרל ולמנוע מעבר מהגרים, הברחת סמים ואפילו מעבר של חומרים רדיוקאטיביים למערב.

העימות בין לוקשנקו (66), השולט ביד ברזל בבלארוס מאז 1994, לבין האיחוד האירופי החריף באופן משמעותי אחרי הבחירות האחרונות, שהתקיימו לפני כשנה. במחאה על זיופים בקנה מידה נרחב ודיכוי האופוזיציה יצאו המוני בני אדם לרחובות מינסק וערים אחרות, שם נתקלו באלימות קשה מצד המשטרה וכוחות הנאמנים ללוקשנקו.

צעירים נהרגו ונעלמו, רבבות נעצרו, רבים הוכו ברחובות ומנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיכנובסקיה, שהתמודדה נגד לוקשנקו, נמלטה לליטא השכנה וקיבלה בה מקלט מדיני, כמו מאות פעילי אופוזיציה אחרים.

סנקציות על בנקים וחברות תעופה

נקודת שפל נוספת ביחסים נרשמה במאי האחרון, אז בלארוס הכריחו מטוס מסחרי של חברת "רייאנאייר" שטס מיוון לליטא ועליה היה בלוגר מתנגד־משט, לנחות נחיתת חירום במינסק על ידי איומים כוזבים שפצצה הוטמנה במטוס. והבלוגר ובת־זוגו נעצרו עם נחיתת המטוס. האיחוד האירופי, בתגובה, אסר על חברת התעופה הלאומית של בלארוס ("בלאוויה") לטוס לכל יעד בשטחו, הטיל סנקציות על בכירים בממשל והרחיב סנקציות כלכליות בתחומי הבנקאות והסחר באשלג, במטרה לפגוע במקורות המימון של המשטר.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press, Sergei Shelega
 נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press, Sergei Shelega

התגובה של לוקשנקו, כך נראה, היא לנסות ולהפוך את המדינה לצינור־מעבר למהגרים לא־חוקיים לתוך האיחוד האירופי. השליט הבלארוסי אולי הבחין כי סוגיית ההגירה מאיימת על עצם קיומו של האיחוד האירופי, וכי מדינות האיחוד חוששות מגלי פליטים נוספים אחרי קיץ 2015, שבו יותר ממיליון וחצי בני אדם נכנסו לגוש. ההשלכות של פתיחת הגבולות דאז מטעמים הומניטריים, והחשש מגלים נוספים מאז, איימו לפלג את האיחוד בשנים האחרונות, וסייעו למפלגות פופוליסטיות מגרמניה ועד ספרד לצבור כוח.

האיחוד האירופי מיהר לסגור עסקאות

לוקשנקו גם ראה כיצד בשל החשש הזה, האיחוד האירופי מיהר "לסגור עסקאות" עם מדינות המעבר של הפליטים המיועדים - 7.5 מיליארד אירו לטורקיה עבור הטיפול בהם ומניעת המעבר לאיי יוון; יותר מ־125 מיליון אירו למצרים, למשל, כדי למנוע מעבר חופשי של מהגרים מאפריקה הנמצאים בה ורכש ספינות סיור וסיוע לצי הלובי בעשרות מיליוני אירו כדי שיפטרל וימנע מסירות מהגרים להגיע לאיטליה ולמלטה.

לכן, כבר ביוני מיהר לוקשנקו לאיים בתגובת־נגד לסנקציות. "הם דורשים שנגן עליהם מפני הברחות מהגרים ומפני סחר בסמים", אמר בנאום טלוויזיוני, "אפילו מעבר לאטלנטי (ארה"ב) אנחנו שומעים קריאות לסייע למנוע זליגת חומרים רדיואקטיביים לאירופה. ואני אומר: אתם מנהלים מלחמה היברידית נגדנו ודורשים שנעזור לכם כמו בעבר?".

בימים האחרונים לוקשנקו כבר דיבר באופן ברור יותר: "אם מישהו חושב שנסגור את הגבול עם פולין, ליטא ולטביה ונהפוך למעשה למתקן מעצר לאלו שבורחים מאפגניסטאן, עיראק, איראן, לוב, סוריה ואפריקה שמדרום לסהרה - אז הוא טועה".

המשיכו עם הסנקציות - ותקבלו פליטים

לוקשנקו הבהיר כי הרשויות יפטרלו וימנעו מעבר גבול "רק אם הדבר ישתלם להן" ו"עד כמה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו", והזכיר את הקשיים הפיננסיים של הממשלה כרקע לצמצום השמירה על הגבול. העסקה לפי לוקשנקו ברורה: המשיכו עם הסנקציות - ותקבלו פליטים.

המקום שבו האיום ממומש, בשלב זה, הוא הגבול הפרוץ־יחסית בין בלארוס לליטא. הגבול נמתח לאורך כ־680 קילומטרים, שרק מיעוטם מוגן בגדר כלשהי. לפי עדויות של מהגרים, שנאספו בשבועות האחרונים על ידי כלי תקשורת אירופיים והרשויות בליטא, רובם מגיעים מעיראק או ממדינות אפריקה, שחלקן זוכות להגנה קבוצתית לפי אמנת הפליטים של האו"ם.

לפי הדיווחים, רוב המהגרים מגיעים לבלארוס בטיסות שיוצאות מבגדד ומאיסטנבול, והמשטר מעניק להם ויזות למרות שמטרת ההגירה שלהם ברורה. הם שוהים כמה ימים במדינה לפני שהם יוצאים לאזור הגבול עם ליטא, ואחרי חציית הגבול הם נעצרים ומגישים בקשות מקלט. לפי החשדות, סוכנויות נסיעות בבלארוס מעורבות בעסקים הללו, המניבים כסף רב למקורבים ולמבריחים. המהגרים משלמים אלפי דולרים כדי לעבור את הגבול לליטא בנתיב זה. המשטרה המקומית בליטא אומרת כי בניגוד לעבר, המשטרה הבלארוסית "ניתקה מגע" בחודשים האחרונים. הליטאים אף תיעדו מקרים שבהם שוטרים בלארוסיים סייעו למהגרים לחצות את הגבול.

התוצאה היא מספר הולך וגדל של מהגרים לא־חוקיים הנכנסים בנתיב זה. בכל שנת 2020, למשל, עברו את הגבול מבלארוס לליטא כ־80 מהגרים לא־חוקיים בלבד. ביוני האחרון עמד המספר על 500 בני אדם, ביולי על יותר מ-2,500 ומתחילת השנה זינק מספר הכניסות הלא־חוקיות לכ־3,100 בני אדם. "כל עוד המשטר בבלארוס מרוויח כסף מהאנשים הללו, באמצעות תשלום על ויזות ולדעתי באמצעות תשלום על המעבר - יהיה קשה לצפות לשינוי המגמה", אמרה בתחילת החודש ראשת ממשלת ליטא, אינגרידה סימונטה.

"לוקשנקו משתמש במהגרים בתור נשק"

ליטא מתקשה להתמודד עם הפליטים, ומצב הרוח הציבורי אינו תומך בקבלתם. אף בקשת מקלט לא אושרה עד כה, והמהגרים משוכנים באוהלים או בבתי ספר נטושים באזורי ספר. הליטאים מאיימים מצדם כי אם ייכנסו יותר מדי מהגרים מכפי שיוכלו לטפל, הם ייאלצו לשחרר אותם לדרכם ולאפשר להם לעבור מערבה. היעד של רוב המהגרים, נכון לעכשיו, הוא גרמניה וצרפת.

בינתיים, ליטא מנופפת בדגלי האזהרה וקוראת לאיחוד האירופי לסייע לה. "לוקשנקו משתמש במהגרים בתור נשק", האשים השבוע שר החוץ הליטאי את נשיא בלארוס. המדינה הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע כ־41 מיליון אירו בשדרוג גדר הגבול. "פרונטקס", הסוכנות המשותפת של מדינות האיחוד האירופי שנועדה לסייע בשמירה על הגבולות, הבטיחה להגביר את הפטרולים באזור, אולם כל עוד המהגרים חוצים את הגבול, האיחוד וליטא מחויבים לאפשר להם להגיש בקשות מקלט ולברר את הצורך שלהם בהגנה.

הרטוריקה האירופית בשלב זה אינה מראה סימני פשרה. "להשתמש במהגרים כבנשק, לדחוף אותם לעבר הגבול המשותף - זהו דבר בלתי מקובל", אמר האחראי על יחסי החוץ של האיחוד, ג'וספ בורל. שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר, הזהיר כי מדובר ב"תופעה מדאיגה משום שבלארוס יוצרת פרובוקציה מול האיחוד על רקע הגירה. הממשלה בבלארוס מנסה למעשה לקדם מטרות פוליטיות על גבם של המהגרים". אולם, דברים דומים נשמעו בעבר בנוגע לשימוש שעושה נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן בסוגיית ההגירה הלא-חוקית, מה שלא מנע מהאיחוד להודיע לפני כחודשיים על חידוש ההסכם עם טורקיה למניעת מעבר פליטים.


80 - מספר המהגרים הלא־חוקיים שעברו דרך בלארוס ב־2020
3,100 - המהגרים הלא־חוקיים, שעברו דרך בלארוס ביוני־יולי ב־2021