אחות של קים ג'ונג און מזהירה: תרגילים צבאיים של דר' קוריאה וארה"ב יציתו מתיחות

לאחרונה חידשו שתי הקוריאות את צינור התקשורת הדיפלומטי ביניהן, אך אחותו של שליט צפון קוריאה אומרת שההערכות שצעדי פיוס גדולים יותר בדרך הן "נחפזות ומוקדמות מדי" • דרום קוריאה וארה"ב חזרו ואמרו שהתרגילים בעלי אופי מגננתי

קים יו-ג'ונג, אחותו של שליט צפון קוריאה / צילום: Reuters, חורחה סילבה
קים יו-ג'ונג, אחותו של שליט צפון קוריאה / צילום: Reuters, חורחה סילבה

קים יו ג'ונג, אחותו של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און מזהירה שהתרגילים הצבאיים המשותפים של צבא דרום קוריאה וחיילי ארה"ב יערערו את הסיכויים לקשרים טובים יותר בין שתי הקוריאות. זאת ימים ספורים לאחר שהמדינות היריבות הודיעו על פתיחה מחודשת של צינור תקשורת דיפלומטי ביניהן.

"במשך כמה ימים שמעתי סיפור לא נעים על זה שתרגילים צבאיים משותפים בין צבא דרום קוריאה וכוחות אמריקאים יתקיימו כמתוכנן", אמרה קים יו ג'ונג. "אני רואה זאת כעניין לא רצוי שחותר באופן משמעותי תחת רצון המנהיגים המבקשים לעשות צעד לכיוון שחזור האמון ההדדי, ומטשטשת עוד יותר את הדרך קדימה ביחסי המדינות", אמרה.

לדבריה, ממשלת צפון קוריאה והצבא יעקבו מקרוב אחרי דרום קוריאה ויבחנו אם הצבא יקיים תרגילי מלחמה עוינים באוגוסט או "יעשו החלטות נועזות אחרות".

תרגילים שגרתיים בין סיאול וושינגטון היו מזה זמן רב מקור לעוינות בחצי האי הקוריאני, כשצפון קוריאה מתארת את התרגילים כאימון לקראת פלישה ומגיבה במבחני שיגור של טילים. דרום קוריאה וארה"ב חזרו ואמרו שהתרגילים בעלי אופי מגננתי.

יועצת לקים ג'ונג און

קים יו ג'ונג בת ה־32­ נחשבת לבכירה במשטר הצפון קוריאני. אחד מתפקידיה המרכזיים הוא לפקח על המדיניות של פיונגיאנג מול וושינגטון ומול דרום קוריאה. היא גם משמשת ראש מחלקת התעמולה במדינה הנשלטת בידי מפלגה אחת ומנהיג אחד. היא חברה מלאה בשדרת הניהול הפוליטית של צפון קוריאה ונראית לעתים קרובות לצד אחיה גם באירועי מפתח. בפגישות של קים ג'ונג און עם הנשיא לשעבר טראמפ, היא שימשה יועצת ונראתה לצידו פעמים רבות במהלך הפגישות.

בשנת 2020 קים יו ג'ונג החלה לחתום על הודעות מטעם הממשלה שביקרו את ההתעקשות של וושינגטון להביא את ארצה לפירוז גרעיני מלא. לפני כחמישה חודשים וברקע תרגיל משותף של צבא דרום קוריאה וארה"ב היא "הזהירה" את ארה"ב מלעשות תרגילים "מסריחים" אם אזרחיה רוצים "לישון טוב בלילה". קים יו ג'ונג טענה אז כי התרגילים הצבאיים המשותפים נראות כמו הכנות לפלישה לארצה.

הערכה נחפזת ומוקדמת מדי

כשנשאל לגבי התרגילים של הקיץ בחודש הקרוב, אמר בשבוע שעבר בתדריך דובר משרד הבטחון של דרום קוריאה, בו סאונג־צ'ן, שסיאול וושינגטון בוחנות גורמים כמו המצב הנוכחי של מגפת הקורונה, ניסיונות להביא לפירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני והמוכנות הצבאית של ארה"ב והדרום.

ביוני שנה שעברה, פיונגיאנג קיצצה את קווי התקשורת עם סיאול והשמידה משרד קשר ריק, שנבנה בידי דרום קוריאה על השטח של הצפון.

לאחר ששתי הקוריאות פתחו מחדש את ערוצי התקשורת ביניהן ביום שלישי, נפוצו במהירות בדרום קוריאה שמועות על צעדי פיוס גדולים יותר כמו פסגה נוספת בין קים ג'ונג און נשיא הדרום מון. אלא שכעת קים יו ג'ונג מתארת את הסנטימנט הזה כ"הערכה נחפזת ומוקדמת מדי". היא אמרה ש"השערות נמהרות ופרשנות חסרת בסיס רק יגרמו לצער בסוף"