נמל חיפה | בלעדי

חברת DP WORLD מדובאי מאיימת לפרוש מהמכרז לרכישת נמל חיפה

במכתב ששלחו נציגי החברה בימים האחרונים לרשות החברות נטען כי בחדר המידע למשתתפי המכרז, חלק מהאינפורמציה חסומה עבורם • לפי הערכות הסיבה לכך היא ששותפתם, חברת מספנות ישראל, היא מתחרה של נמל חיפה וקיים חשש שהיא תיחשף למידע שיפגע בתחרות

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

האם השותפות של ענקית תחום הנמלים DP WORLD מדובאי וחברת מספנות ישראל בדרך לפרוש מהמירוץ על רכישת נמל חיפה? לגלובס נודע כי DP WORLD שלחה בימים האחרונים מכתב לרשות החברות שבו היא טענה כי מידע שהיא מבקשת לקבל בהקשר למכרז חסום בפניה. יצוין כי רשות החברות שמנהלת את המכרז, מפעילה בימים אלה חדר מידע שבמסגרתו לקבוצות שמתמודדות במכרז יש אפשרות לקבל מידע רלבנטי להליך.

לפי הערכות של גורמים בתחום מניעת מידע מהחברה, ככל שהיא אכן מתקיימת, נעשית על רקע העבודה ששותפתה של החברה מדובאי במכרז, חברת מספנות ישראל, מפעילה את נמל המספנות, שמהווה גורם מתחרה לנמל חיפה, ועל כן יש מניעה מלחשוף אותם למידע מסוים.

"DP WORLD לא תוכל להמשיך ולקחת חלק בהליך התחרותי, אלא אם רשות החברות תעניק לחברה גישה מלאה לכל המסמכים שכלולים בחדר המידע", נכתב במכתב שהועבר ממשרד עורכי הדין תדמור לוי לרשות החברות בימים האחרונים. כן נכתב כי כבר בפברואר השנה, התריעה החברה בפני רשות החברות כי היא נתקלת בקשיים בקבלת כל המידע הדרוש לה, אך פניותיה טרם נענו. נציגי החברה מסבירים כי החברה איננה מתחרה בנמל חיפה כיום, ועל כן הם מבקשים שברשות החברות ישקלו בשנית את עמדתם בנושא. "בלי שתבוטל המגבלה עבורנו בחדר המידע, לרבות כל המסמכים שדרושים לנו החברה לא תצליח לסיים בצורה מניחה את הדעת את בדיקות הנאותות ועל כן תיאלץ לפרוש מההליך התחרותי", נכתב.

יצוין כי בין היתר מבקשת החברה במכתב גישה למסמכים כמו חוזה החכירה של הקרקע, חומרים מישיבות דירקטוריון הנמל ורשימת השקעות שביצעה חברת נמל חיפה.

מחברת מספנות ישראל נמסר: "DP WORLD צודקים בטענותיהם. אין כל הגיון בכך שבעוד שממשלת ישראל מנסה למשוך למכרז נמל חיפה את הגורמים הבינ"ל המובילים, מצד שני יהיו גורמים שימנעו מהם מידע הכרחי לצורך הגשת הצעה במכרז. זאת כביכול בתירוץ כאילו קיים חשש לדליפת סודות מסחריים. נמל חיפה בפרט ומדינת ישראל בכלל יפסידו הזדמנות יוצאת דופן להפוך את נמל חיפה לנמל מרכזי בים התיכון, כפי שמתכננת DP WORLD, אם החברה תחליט לפרוש. אנו קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים להתעשת ולחשוף בפני DP WORLD את מלוא המידע הדרוש לשם הגשת הצעה, כפי שנעשה עם כל אחד מהמתחרים הבינ"ל האחרים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה בשם רשות החברות: "הליך המכירה של חברת נמל חיפה נמצא בשלב חדר המידע לקראת שלב קבלת הצעות המחיר. בהליך משתתפות 7 קבוצות מובילות מהמשק הישראלי והעולם ולאור כך רשות החברות הממשלתיות צופה כי יתקיים הליך תחרותי שיביא למקסום התמורה הכספית עבור המדינה ובחירה ברוכש אסטרטגי הטוב ביותר עבור הנמל. כחלק מהליך המכירה רשות החברות הממשלתיות מקיימת ממשקים מול כל המשתתפים בסוגיות שונות ואין מקומם בפרסומים ציבוריים".

מנמל חיפה נמסר: "דירקטוריון הנמל ידון בנושא בימים הקרובים ויבחן אותו לעומק מכל ההיבטים על מנת לקבל החלטה מקצועית וראויה".