"חוץ ממשכורות לעובדים לא השארתם לי כלום": כך נראה ליל העברת התקציב בממשלה

כשמצד אחד אנשי אוצר מנוסים ומצד שני שורת שרים ומנכ"לים טריים, משרד האוצר קיבל תמונת ניצחון בדמות אישור התקציב לפי המתווה שרצה • מתי בכל זאת התחילו צעקות במשרד ראש הממשלה, מה ליברמן לא הצליח להעביר ומה יקרה לכל החוקים האלה כשיגיעו לכנסת?

נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, בתום ישיבת הממשלה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, בתום ישיבת הממשלה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

כששמים מצד אחד את אנשי האוצר, בראשות המנכ"ל רם בלניקוב המנוסה, ומהעבר השני שורה של שרים ומנכ"לים שברובם המכריע טריים ולא מנוסים, ומוסיפים למשוואה את הכורח הפוליטי של הממשלה להעביר תקציב אחרת היא נופלת, מקבלים את תמונת הניצחון של משרד האוצר באישור התקציב לפי המתווה שרצה.

אלא שבכנסת הקרב יפתח מחדש ויהיה סבוך בהרבה, גם בשל מעורבות האופוזיציה וגם כי בקואליציה יש לא מעט חילוקי דעות על התקציב וחוק ההסדרים. בשורה התחתונה מסגרת התקציב שהאוצר ביקש לקבוע לא נפרצה: 432 מיליארד ל-2021 ו-452 מיליארד ל-2020 - זאת בזכות הקיצוץ הרוחבי של 1.5%, לאחר שנספרו התוספות התקציביות לאחר ההסכמות. בד בבד כמעט כל הרפורמות שדרש להעביר במסגרת חוק ההסדרים, אושרו בממשלה. ובכך הושג יעד מספר אחת של האוצר והממשלה כולה - אישורו של תקציב בממשלה כמעט שלוש שנים לאחר אישור התקציב הקודם - שזה כבר הישג. אבל זה רק הקדימון למערכה האמיתית בכנסת שם יהיה מאבק, בעיקר על חוק ההסדרים, ויהיו ניסיונות להוציא ממנו כמה רפורמות.

"את הכסף סופרים במדרגות"

אירוע אחד בשעות הבוקר ממחיש את הדומיננטיות והביטחון העצמי של פקידי האוצר במהלך המו"מ. לאחר שנסגרו ההסכמות מול המשרדים, רוב אנשי האוצר פרשו, יש מי שאמר הלכו לישון לאחר ליל הדיונים, ולא נשאר מי שיתדרך את התקשורת על השינויים. גם הניסוחים הסופיים של ההסכמות לא הושלמו לחלוטין, חלקם כתובים עם הערות בכתב יד, ועד לשעות אחר הצהריים לא הופץ הנוסח המחייב של ההחלטות שהממשלה אישרה. דוברי המשרדים והמפלגות ניצלו את הוואקום לפרסם הודעות ניצחון על הישגיהם, אבל פקיד באוצר אמר בהקשר לכך "את הכסף סופרים במדרגות" - רק אחרי אישור הכנסת המלא, וגם אז - במסגרות התקציביות שנקבעו.

המשא ומתן מול האוצר על תקציבי המשרדים מתקיים כבר יותר משבועיים, בפגישות אינטנסיביות בהשתתפות מנכ"לי המשרדים מול אגף תקציבים. שר בכיר סיפר לגלובס כי הגיע לפגישה כזו, ובה אנשיו הציגו את מבנה המשרד, פעולותיו המתוכננות והתקציב הנדרש להן, "מצגת מושקעת". אנשי האוצר הנהנו, אמרו "מעניין" סגרו את הפגישה והבטיחו "נחזור אליכם". הם לא חזרו עד אמש בשעת לילה מאוחרת כשהציגו את חוברת התקציבים למשרדי הממשלה השונים.

בתחילת ישיבת הממשלה בבוקר אמר ראש הממשלה בנט "נצא מפה עם אישור לתקציב" - וזה קרה, אבל אחרי לילה סוער במשרד ראש הממשלה. הדיונים התקיימו במקביל: מנכ"לים ופקידים בכירים נכנסו ויצאו, וכשמישהו שמע על התקדמות של שר אחר, הוא מיהר להעלות מחדש את דרישותיו. וכך כששרת האנרגיה אלהרר קיבלה כמה מדרישותיה בעניין שימוש בהכנסות מס הפחמן לטובת פיצוי אוכלוסיות עניות מפני עליית מחירי החשמל, הגיעו כמה שרים ובהם השרה מיכאלי והשרה ברביבאי וטענו כי יש לקבל גם את דרישותיהן. במקצת המקרים הוויכוחים עלו לטונים גבוהים, ואחד מהדוברים בשיחת לילה השמיע לי צעקות מחדר הדיונים ובהן של פקיד בכיר באוצר "אתם משעבדים את הילדים שלנו לפוליטיקה שלכם" ומנגד מנכ"ל שזעק "חוץ ממשכורות לעובדים לא השארתם לי כלום".

לפנות בוקר הגיעה פריצת הדרך עם משרד הבריאות, תוספת של קרוב ל-2 מיליארד שקלים למימון מטרות ראויות ובהן ענף בריאות הנפש שסבל רבות בשנים האחרונות, וגם השארת תקני הקורונה הזמניים, הגדלת סל הבריאות וצמצום חלקי בלבד של משמרות המתמחים. גם כאן ההישג קיים, אבל לא יוצא דופן. משרד הבריאות זכה להעלאות דומות בתקציבי הממשלה בעת שיעקב ליצמן היה שר הבריאות בממשלת נתניהו 2015-2019. בעקבות ההסכמה הזו נפתח מחדש המשא ומתן על כמה מהמשרדים האחרים, מירב מיכאלי ומירב כהן הצליחו ברגע האחרון להוסיף סכומים למימון הטיפול בנשים שיפגעו מהעלאת גיל הפרישה וכן הסכמה לביטול חלקי של מנגנון ה"דיסריגארד" המקטין את קצבאות הזיקנה למי שעבר את גיל הפנסיה וממשיך לעבוד. וכך גם ימינה ותקווה חדשה שקיבלו כספים קואליציוניים שונים, כמו תקציב מיוחד לפיתוחה של העיר קצרין ברמת הגולן, ותקציבי פיתוח ביהודה ושומרון.

מילה על תקציב הבטחון - זה תמיד היה פרה קדושה וכעת קיבל את התוספות שביקש מהסיבות הפוליטיות של אי הרצון להתעמת עם בני גנץ, מי שכבר ראה עצמו יושב בכס ראש הממשלה אבל אחרים, מנוסים פחות ממנו לטעמו, יושבים עליו.

חוץ ממעונות היום, ליברמן לא צמצם את התקציבים של החרדים

את מה לא הראה ליברמן שר האוצר? את הבטחותיו לצמצם את התקציבים למגזר החרדי - למעט הביטול של ההנחה בתשלום למעונות היום, שגם הוא נדחה. ככל הידוע, היקף תקציבי הממשלה בנושא שעיקרם התשלומים לתלמידי הישיבות, ההקלות במס וארנונה ובתשלומי ביטוח לאומי, באלה לא מצאנו שום שינוי.

בתחום חוק ההסדרים, האוצר הצליח להעביר את רפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, על אף ההתנגדות העזה של מירב מיכאלי יו"ר העבודה ואחרים בקואליציה. גם הסוגיה הזו עשויה להיפרד מחוק ההסדרים ולצאת לחקיקה ראשית. גם הרפורמה ביבוא נשארה בחוק, על אף התנגדות של משרד הבריאות בהקשר לתמרוקים ושל גורמים אחרים. לפי הרפורמה הזו, סמכויותיו של מכון התקנים הוקטנו מאוד לגבי מוצרים רבים, ובכללם מוצרי תקשורת ומזון, מה שאמור להוזיל את מחירם ולאפשר יבוא מקביל. כך גם אגרת הגודש לתחבורה, שנדחתה אמנם ל-2024, ומס הפחמן, שנועד לצמצם את הפליטות כתוצאה משימוש בדלקים פוסיליים.

כן אושר חוק המטרו על אף התנגדות עזה מצד כמה מפלגות, וכאן ככל הנראה המאבק בכנסת יהיה חריף במיוחד, ואולי אף יוצא מחוק ההסדרים לחקיקה ראשית גם הוא. עוד רפורמות משמעותיות שאושרו הן רפורמת הכשרות, האמורה להפחית בעלויות מסעדנים ובעלי אולמות, מיסוי המיצים הממותקים והכלים החד פעמיים וגם הקמת הרשות האמורה להקל ברגולציה הממשלתית.

והכל הכל בערבון מוגבל של הכנסת. זו תקבל אליה את חוק התקציב וחוק ההסדרים בשבועות הקרובים בעיצומה של פגרה שאליה היא יוצאת. דיוני התקציב יתקיימו גם במהלך הפגרה בואכה חודש החגים תשרי-ספטמבר. ומה שהיה הוא לא מה שיהיה - בוודאי בכל הקשור לחוק ההסדרים.