מתווה משרד החינוך: עדיין אין הסכמות לגבי אורך הבידוד או חיסונים בבית הספר

הוסכם כי התלמידים יעטו מסיכות, תתקיים בדיקה סרולוגית ל-1.6 מיליון ילדים, וכי במידת הצורך תתקיים גם למידה מקוונת

שרת החינך יפעת שאשא ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
שרת החינך יפעת שאשא ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

עדיין אין הסכמות בסוגיות משמעותיות הקשורות לפתיחת שנת הלימודים. אתמול (ב') כינס ראש הממשלה נפתלי בנט שוב את שר הבריאות ניצן הורביץ, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון ושר האוצר אביגדור ליברמן, וכן מומחים ובכירים נוספים, כדי לנסות ולהגיע להסכמות לגבי מתווה פתיחת שנת הלימודים, וזאת כשבוע אחרי שהצוות היה אמור כבר להגיש את המתווה המוכן.

אולם גם אתמול לא הושגו ההסכמות המלאות. נקודות המחלוקת העיקריות הן: אורך הבידוד, חיסונים בתוך בתי הספר ומקור התקציב למהלכי צמצום מגעים (קפסולות ולמידה בחוץ) שיישמו בתי הספר השונים. כלומר, נקודות המחלוקת העיקריות עדיין לא נפתרו.

היום הוצגו ההסכמות שהושגו עד כה על ידי השרים לוועדת החינוך, בראשות ח"כ שרן השכל מ"תקווה חדשה". מן הדיון עלה כי שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון עדיין מכוונת לקיצור הבידוד עד 48 שעות, אולם במשרד הבריאות מתנגדים לכך בתוקף. טרם סוכם האם ייערך פיילוט בנושא זה.

השרים הסכימו כי יתקיים מבצע בדיקות סרולוגיות לאומי במסגרתו יפעל משרד הבריאות לדגום 1.6 מיליון תלמידים, במטרה לתת לכמה שיותר מהם פטור מן הבידוד, וכדי להעריך את הסיכון למערכת הבריאות. כמו כן הוסכם כי תופעל תוכנית "מגן חינוך" במסגרתה יבוצעו בדיקות סקר בישובים עם תחלואה גבוהה, כדי לדכא התפרצויות בבתי הספר. כרגע ילדי הגנים לא נכללים בבדיקה הזו, והוועדה הציעה לכלול גם אותם.

התקציב ליישום ההחלטות לא הוגדר

המתווה עדיין כולל התייחסות דיפרנציאלית לבתי הספר, כאשר נאמר כי במידת הצורך תתקיים למידה במרחבים פתוחים או למידה משולבת, פרונטלית לצד מקוונת - זוהי הפעם הראשונה שבה אנחנו שומעים על אפשרות של למידה מקוונת כחלק מהמתווה. אולם, עדיין לא הוגדרה תוספת תקציב לבתי הספר ליישום החלטות אלה, וטרם נאמר באילו נסיבות תהיה ציפייה מבית הספר לעבור למודל ללימוד שונה מן השגרה.

בכיתות יעטו כל התלמידים מסיכות. עדיין לא ברור אם תהיה התחסנות בבתי הספר, כפי שמשרד הבריאות דורש, אך משרד החינוך מתנגד לכך מתוך חשש שהדבר יצור לחץ חברתי מוגזם על התלמידים. נראה כי משרד הבריאות עשוי להתפשר בנקודה זו, לאור הצלחת מבצע החיסון מחוץ ללימודים.

ועדת החינוך קראה בעקבות הדיון למשרדי הבריאות והחינוך לעזור לבתי הספר החלשים, בעיקר במגזר הערבי, הבדואי והפריפריה, בין היתר על ידי מתן תשתית מחשבים על פי הצורך, וכן להעצים גורמים ברשויות המקומיות להיות חלק מן המענה.

עוד ביקשה הוועדה חידוד בעניין ההיערכות לגבי אמצעים טכנולוגיים ללמידה מרחוק ותוכנית לימודים משולבת. כמו כן כבר ביקשה היערכות לקיום מבחני הבגרות במועדי החורף והקיץ, גם תחת התרחישים השליליים. הוועדה ביקשה מן השרים להעביר את התוכנית בנושא הבדיקות והחיסונים בבתי הספר, תוך שבוע.

התוכנית החלופית לבידוד

על רקע חוסר ההסכמה על אורך הבידוד, הוצגה אתמול לשרים ולראש הממשלה, תוכנית חלופית לבידוד, "הכיתה הירוקה" של בית החולים לילדים ספרא המשויך לבית החולים שיבא. המתווה הוצג על ידי פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, וד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא.

במסגרת המתווה המוצע, לא יסגרו כיתות שלמות שיש בהם ילד מאומת, אלא תתבצע חקירה אפידמיולוגית שתאתר מיהם הילדים שבאו במגע צמוד במיוחד עם המאומת. יתר הילדים, אם אינם מחוסנים או מחלימים, יעברו בדיקות אנטיגן מהירות כל יום במשך שבעה ימים, וכל עוד הבדיקה שלילית, הם ימשיכו בלימודים כרגיל. זהו מתווה דומה לזה שהוצע לפני כמה שבועות על ידי קבינט המומחים המייעץ לממשלה, כחלק מן ההיערכות לשגרת הלימודים.

הבעיה בתוכנית זו יכולה להיות שילדים שאינם מעוניינים להיבדק, יחויבו בבידוד, ותרחיש כזה פוגע בעיקרון משמעותי מאוד לשרת החינוך, של אי אפליה בין ילדים במהלך שנת הלימודים על רקע ההחלטות הרפואיות שקיבלו הוריהם.