רשויות המס מתקרבות למציאת פתרון חוקי לסחר בקריפטו - המטבעות ימשיכו לזנק

במשרדי מס הכנסה ובלשכת המפקח על הבנקים יש שינוי גישה בטיפול בנושא המטבעות הקריפטוגרפים • נראה כי הנושא יוסדר עד סוף השנה וצפויה פריחה מחודשת בענף

מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock
מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock

עשרות אלפי ישראלים משקיעים מיליוני שקלים במטבעות הקריפטוגרפים. בשורה התחתונה, מה שחשוב למשקיע שסוחר במטבעות הקריפטוגרפים זה כמה מס הוא ישלם, אם בכלל. זאת אם מדובר כמובן בהשקעה רווחית.

בשנים האחרונות הפך הסחר במטבעות הווירטואליים למקלט מס בינלאומי. אנשים שהרוויחו הון מעסק לא מדווח או שהצליחו להבריח חלק מהרווחים מתחת לאפם של שלטונות המס, מצאו בעולמות הקריפטו מקלט ומחסה נוח. לקח לבנקים ולשלטונות המס מסביב לעולם זמן עד שהבחינו בסיפור הארנק הדיגיטאלי. בזמן שחלף, הופקדו שם מיליארדים שנקברו מתחת לרדאר. מה שהציף את הנושא זו האמנות הבינ"ל למניעת הלבנת הון והסכמי FATCA The Foreign Account Tax Compliance שחתמה ממשלת ישראל עם הבנקים בארה"ב.

החוק מכריח את הבנקים הישראלים להחתים כל ישראלי המחזיק בעסק, חשבון בנק או אזרחות במדינה שמעבר לים, על טופס מיוחד שכולל הצהרת הון לשתי המדינות בניסיון למנוע הלבנות הון. זה כמובן כולל גם אזרחים ישראליים המחזיקים בדרכון אמריקאי .

מהרגע בו לשכות המס והבנקים בכל רחבי העולם החלו לעבוד יחד, בשיתוף פעולה, חוקקו חוקים בינלאומיים עדכניים שהולכים וסוגרים את הפרצות.

המשקיעים הישראלים נתקלים כרגע במחסום כפול. מצד אחד יש כאן חוק איסור הלבנת הון ומהצד השני - הבנקים מסרבים להפקיד בחשבונות הלקוחות את הרווחים שאלה צברו מהשקעותיהם במטבעות. הבנקים חוששים לחטוף קנסות כבדים והציבו חומה אדירה בין הרווחים שצברו הלקוחות לבין האפשרות לממש את הכסף בצורה חוקית וזמינה.

מה שקורה כעת הוא שאם תופסים כספים שנצברו בדרך זאת בכספת שהוסתרה בבית או במשרד, אין מה לעשות איתם. חוקרי מס הכנסה לא יוכלו להפקיד את הכספים בחשבון המדינה בדיוק כמו שקורה ללקוח. פירושו של דבר, שאלה כספים שנתפסים כל יום ומושמדים.

בימים האחרונים מתחיל היועץ המשפטי לממשלה להזיז את הנושא במהירות ובתיאום עם גורמי המס הבכירים בישראל. אלה, ביחד עם המפקח על הבנקים, עומדים לקבל החלטה שכל מקרה שכזה ייבדק בצורה ייחודית. כלומר, בדיקת כשרות הכספים והאפשרות להפקידם ולשלם בגינם מס כחוק , תתבצע תוך לקיחתם של מספר גורמים בחשבון. למשל, מספר הפעולות שמבצע לקוח אל מול רמת הסיכון של הבנק. המטרה של כולם כבר ברורה - להכשיר את הנושא להעשיר את קופת האוצר ולאפשר למי שיש לו מטבעות להפקיד אותם תוך תשלום מס כחוק. זו גם ההסיבה שאני רואה את הנושא נסגר עד סוף שנת המס הנוכחית ומכאן ששווי המטבעות האלה צפוי להמשיך ולזנק.

הצעתי היא לאפשר לאנשים למלא טופס הצהרה ולהתוודות לגבי סך הכסף שהם מחזיקים בארנק הדיגיטאלי. מי שידווח בצורה מלאה, יוכל להפקיד את רווחיו לבנק ולשלם בגינם מס רווחים כחוק. לכל הצדדים ברור כי אין פתרון אחר. להשמיד את הכסף זה לוז-לוז וגם לא מהלך שיעמוד בקדמה הטמונה בכלכלה תחת כניסת הגורם החדש למשחק. חייבים להתנהל נכון, לשקף נכונה את הכמות הקיימת בארץ ולאפשר תשלום מס כדין.

מי אם כן ישלם מיסים מסחר בקריפטו? מי שמקור הכסף שלו יהיה פרטי, מכספים שחסך וצבר אחרי ששילם בגינם מס, יהיה פטור מתשלום. אבל, כספים אלה יהיו מחוייבים להשתקף בהצהרות הון תקינות מסוג חדש.

מי שישקיע כסף מהעסק ולפני שהשלים את הדיווח על רווחיו בהצהרות השנתיות - ישלם מס ככל הכנסה אחרת מעסק.

הכותב הוא רואה חשבון, מטפל בנושאי הלבנות הון ומטבעות קריפטוגרפים