ארה"ב, יוון, צרפת ואיטליה בפנים: אלה השינויים ברשימת המדינות שהשבים מהן יחויבו בבידוד

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה להוסיף 18 מדינות נוספות לרשימת המדינות שהשבים מהן נדרשים לבידוד • בין המדינות החדשות ברשימה: אוקראינה, איטליה, צ'כיה, צרפת וארה"ב

הדיון היום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
הדיון היום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בעקבות גל התחלואה החדש, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ג') את הצו של משרד הבריאות להוספת 18 מדינות לרשימת המדינות שהשבים מהם, לרבות מחוסנים ומחלימים, נדרשים לבידוד.

על פי הרשימה החדשה, יתבקשו להיכנס לבידוד גם השבים מארצות-הברית, יוון, איטליה ובולגריה ומדינות נוספות. התקנות החדשות יכנסו לתוקף ביום רביעי הבא, 11.8.

איטליה וארצות-הברית בפנים, קוסטה ריקה ואיי סיישל בחוץ

ברשימת המדינות החדשות שהשבים מהם יידרשו לבידוד ניתן למצוא את אוקראינה, איטליה, איסלנד, אסוואטיני, ארצות-הברית, בוטסואנה, בולגריה, גרמניה, הולנד, טנזניה, יוון, מלאווי, מצרים, צ'כיה, צרפת, קובה, רואנדה ותוניסיה. לצד אלה יוסרו מהרשימה: איי סיישל, זמביה, פרווגאי, קוסטה ריקה, אוגנדה, ליבריה, פנמה וקניה. לאחר כל השינויים, רשימת המדינות בסעיף הבידוד תכלול בסך-הכול 42 מדינות.

יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן-מרום אמרה בפתח הדיון כי "הוטל לפתחנו להחליט האם אנחנו מאשרים את ימי הבידוד עבור השבים ממדינות אלה. נציגים ממשרדי הממשלה השונים שמרכיבים את הוועדה הבין-משרדית נמצאים כאן כדי לתת לנו תשובות. בחלק מהמדינות הנתונים נראים על פניו נמוכים והציבור מאוד סקרן ורוצה להבין למה סוגרים מדינות".

טל פוקס מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות אמרה כי "מה שנידון כאן היא חובת הבידוד של מחוסנים ומחלימים. מי שלא מחוסן או מחלים חייב בידוד בשובו בכל מדינה. לא היה שינוי של הקריטריונים, אלא יותר מדינות עומדות כרגע בקריטריונים הקיימים. אנחנו מכניסים 18 מדינות לרשימה ובהתאם מוציאים שמונה מדינות אחרות שבהן המצב השתפר".

"מרבית העולם נמצא בעליית תחלואה"

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות ציינה: "גל התחלואה הנוכחי הוא תמונה דומה למה שאנחנו רואים בעולם. מרבית העולם נמצא בעליית תחלואה, לרוב בגלל זן הדלתא. המודל לבניית הרשימה מבוסס על מספר קריטריונים - החשוב ביותר הוא כניסה של תחלואה לארץ. לא משנה מה המדינה מדווחת על עצמה, כי חלק המדינות לא בודקות, מרצפות וריאנטים או מדווחות. הקריטריונים הנוספים הם הערכת היקפי תחלואה באמצעות מודלים בינלאומיים - בריטי ואמריקאי שמעריכים בצורה עקיפה את התמותה העודפת במדינה והתחלואה. בנוסף מתייחסים להימצאות וריאנטים במדינות, לבדיקות סרולוגיות באותן מדינות וגורמים נוספים".

מנתונים שהוצגו על ידי משרד הבריאות בדיון עולה בין היתר כי כי מארה"ב חזרו מסוף יוני ועד סוף יולי 141 חולים, המהווים 0.24% מכלל השבים ממנה. בהתאם, מאיטליה הגיעו 27 חולים (0.24%), מגרמניה 43 חולים (0.29%), מיוון 292 חולים (0.47%), ומצרפת 42 חולים (0.24).