היפו נכנסה בצליעה לוול סטריט: רוב בעלי מניות ה-SPAC שרכש אותה העדיפו לצאת מהעסקה

חברת הביטוח הדיגיטלי מישראל השלימה את מיזוגה ל-SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר, אך היקף הגיוס קוצץ ל-550 מיליון דולר • את חברת Reinvent Technology הממזגת הקימו מייסדי לינקדאין וזינגה

אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר
אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית היפו השלימה את המיזוג שלה לחברת ה-SPAC האמריקאית Reinvent Technology Partners Z, וצפויה להתחיל להיסחר בבורסת ניו יורק לפי שווי של 5 מיליארד דולר. למרות זאת, העסקה יכולה ללמד על המשך הצטננות המומנטום של עסקאות SPAC - מה שנחשב עד לאחרונה לטרנד לוהט בוול סטריט - נוכח העדפת רוב בעלי המניות בחברה הקולטת לקבל את כספם בחזרה ולא להשתתף בעסקה.

הגיוס של היפו (Hippo) בוצע בהיקף מקוצץ ביחס למתוכנן - והיא תכניס לקופתה סכום של 550 מיליון דולר, בעוד שבדיווח המקורי על המיזוג בחודש מרץ דובר על גיוס 780 מיליון דולר, מתוכם 230 מיליון דולר מכספי ה-SPAC ו-550 מיליון דולר בהנפקה פרטית נלווית (PIPE), שכוללת גם הזרמת הון מצד בעלי מניות קיימים וה-SPAC עצמו.

נזכיר שחברות SPAC הן חברות שמגייסות כסף מהציבור בלי שיש להן פעילות קיימת, במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוקצב.

הבעת אי-אמון בחברה או בשווי שהוצמד לה 

בדיווח מהשבוע התברר כי בעוד שהושג רוב מקרב בעלי המניות ב-SPAC לאישור המיזוג של היפו, כ-19.3 מיליון בעלי מניות מסוג A ב-SPAC, מתוך 23 מיליון כאלה בסך הכול, כלומר כ-83.7% - בחרו לקבל בחזרה את כספי השקעתם ולא להשתתף במיזוג, במה שנתפס כהבעת אי-אמון בחברה או לפחות בשווי שהוצמד לה.

לחברת ה-SPAC יש גם מניות מסוג B, ובחישוב כולל של שני סוגי המניות שיעור הפדיון היה כ-66.7%. מדובר על שיעור גבוה למדי - בין החברות הישראליות האחרות שהתמזגו ל-SPAC, בטאבולה למשל דיווחו על "שיעורי פדיון נמוכים מאוד", ובאיירון סורס נפדו כ-18% מהמניות מסוג A.

בחברת טוקספייס  של אורן ורוני פרנק היו שיעורי פדיון גבוהים יחסית במיזוג, אך עדיין נמוכים לעומת היפו. כעת המבחן יהיה מחיר המניה: לא מעט חברות שמוזגו ל-SPAC איבדו מערכן אחוזים משמעותיים בשבועות לאחר המיזוג, ביניהן למשל REE  שמוזגה לאחרונה ונחלשה בשיעור דו-ספרתי וכן איירון סורס , Talkspace ואחרות.

"מחזירים את השמחה לבעלי הבתים" 

היפו נוסדה ב-2015 על-ידי המנכ"ל אסף וונד ואייל נבון, והיא מתמקדת בתחום ביטוחי הדירות בארה"ב. היא מתמזגת עם אחת מחברות ה-SPAC שהקימו ריד הופמן ומארק פינקוס - מייסדי לינקדאין ו-Zynga, בהתאמה. כחברה פרטית, היפו גייסה 710 מיליון דולר מאז הקמתה, ובין המשקיעים בה לאורך השנים ניתן להזכיר את Mitsui Sumitomo, FinTLV, כלל ביטוח, פסגות ופועלים שוקי הון.

בהודעה על השלמת המיזוג מציינות החברות כי כחברה פרטית שיש לה מספיק הון, היפו ממוצבת אפילו טוב יותר ליצור שינוי בתעשיית ביטוחי הבתים. המנכ"ל-מייסד וונד אמר כי "אבן הדרך החשובה של היום מייצגת את ההתקדמות העצומה שעשינו במאמצים שלנו לחולל מהפכה בביטוח הדירה, מנקודת מבטו של בעל הדירה. אנו נרגשים לצאת לשלב הבא במסע של היפו, כשאנו יוצרים מודרניזציה בתעשייה, ומחזירים את השמחה לבעלי הבתים".

הופמן, המוביל את ה-SPAC, שיבח את וונד ואנשי היפו ואמר: "אנו נרגשים להשלים את המיזוג ומצפים לפרק הבא בשינוי של תעשיית ביטוחי הדירה, עם ההיצע הדיגיטלי של היפו".

במצגת שפרסמה היפו לקראת המיזוג היא העריכה ששיעור הצמיחה הממוצע השנתי שלה ב-2021-2023 יהיה 80%, לעומת 54% אצל למונייד, חברת ביטוח דיגיטלי נוספת מישראל שנסחרת בוול סטריט בשווי 5.5 מיליארד דולר לאחר שהונפקה שם לפני שנה. הכנסות היפו ב-2020 היו 63 מיליון דולר וצפויות לגדול השנה ל-87 מיליון דולר, כאשר היא מפסידה ברמה התפעולית - 89 מיליון דולר ב-2020 וצפי להפסד של 146 מיליון דולר השנה.

מורגן סטנלי וגולדמן זאקס ייעצו להיפו והובילו את ה-PIPE, וברקליס ייעץ ל-SPAC.