מיכלית הנפט Asphalt Princess נחטפה על ידי איראן או ארגון טרור

ארבע ספינות נוספות באזור העבירו דיווח של חוסר שליטה שמשמעו חטיפה או אובדן יכולת לנווט • משרד החוץ האיראני דחה את הדיווחים, ואף הזהיר מפני כל ניסיון לייצר "אווירה שקרית"

מיכלית הנפט Mercer Street, שהותקפה ביום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Johan Victor
מיכלית הנפט Mercer Street, שהותקפה ביום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Johan Victor

בבריטניה מדווחים כי מיכלית הנפט Asphalt Princess נחטפה על ידי איראן או ארגון טרור מבני חסותה לא רחוק מהחופים הדרומיים של איחוד האמירויות הערביות. לפי גורמי בטחון בבריטניה, כוחות איראניים חמושים עלו על כלי השיט שמפליג תחת דגל פנמה וכעת היא נצפית שטה לכיוונה של איראן.

לפי הדיווחים, אלמונים חמושים עלו על סיפון הספינה Asphalt Princess ומשרד החוץ הבריטי פרסם הודעה כי מדובר באירוע שאינו שוד ימי אלא ככל הנראה חטיפה על רקע בטחוני. האניה, כך מתברר, כבר נחטפה לפני שנתיים על ידי איראן במהלך העימות הימי כאשר בריטניה עצרה את אחת מהמיכליות של איראן בים התיכון.

בד בבד, עוד ארבע ספינות נוספות באזור, קרוב יותר לעומאן, העבירו דיווח של חוסר שליטה שמשמעו או חטיפה/שוד ימי או אובדן יכולת לנווט. מטוסים של חילות האוויר של עומאן ואיחוד האמירויות טסים מעל האזור לאיתור הספינות, וכלי שיט של מדינות המערב ובנות בריתן באזור הוזעקו גם הם למקום. הספינות הן Queen Ematha, Golden Brilliant, Jag Pooja and Abyss.

משרד החוץ האיראני דחה את הדיווחים, ואף הזהיר מפני כל ניסיון לייצר "אווירה שקרית" כלפי טהרן. "הדיווחים על התרחשותם של סדרת אירועי אבטחה של ספינות במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן מעוררים חשדות".

כזכור, לפני ארבעה ימים הותקפה המכלית "מרסר סטריט" סמוך לחופי עומאן, ובתקיפה נהרגו שני בני אדם - איש בטחון בריטי ואזרח רומני. המכלית הופעלה על ידי חברה בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר, וישראל, ארצות הברית ובריטניה אמרו כי איראן אחראית למתקפה, שבוצעה באמצעות מל"טים. טהראן מכחישה והזהירה להגיב בכל מקרה של "הרפתקנות" נגדה.

היום נכנס לתפקידו הנשיא החדש של איראן, איברהים ראיסי, איש דת קיצוני שעמד בראש הרשות השופטת טרם בחירתו, ומכונה הקצב מטהראן בשל מעורבות באירועי טבח והוצאות להורג בראשית ימי המהפיכה האיראנית. ראיסי אמר היום כי יפעל להסרת הסנקציות "הרודניות" של ארצות הברית. הוא עצמו נתון תחת עיצומים אישיים בשל מעורבותו כאמור בהפרה חמורה של זכויות אדם.