גבינות ותחליפי בשר לשוק הטבעוני: לאומי פרטנרס תשקיע 55 מיליון שקל ב"משומשו"

ההשקעה תתבצע בחברת Vgarden, בעלת המותג שבבעלות קיבוץ גן שמואל וחברת הדר פוד טכנולוג'י • מנכ"ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל: "שוק הפודטק הבינלאומי הוא שוק עצום, שנמצא רק בתחילת דרכו"

מנכ"ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי
מנכ"ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי

אחרי שהשקיעה לאחרונה בחברות הפועלות בתחומים של אנרגיה, טכנולוגיה, מימון, רפואה, אופנה ואף בחברת אבטחה, נכנסת לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, גם לתחום הפודטק.

החברה, בניהולו של אבי אורטל, תשקיע עד 55 מיליון שקל בחברת Vgarden, יצרנית תחליפי גבינות ובשר טבעוניים, שבבעלותם של קיבוץ גן שמואל וחברת הדר פוד טכנולוג'י. ההשקעה תשמש להמשך פיתוח המוצרים ולהרחבת הפעילות הבינלאומית של Vgarden, שמוצריה נמכרים תחת המותג "משומשו", הן ללקוחות פרטיים והן לבתי עסק.

החברה הוקמה על-ידי קיבוץ גן שמואל, בועז ועומר אליאב, ועל פי לאומי, Vgarden רשמה גידול של כ-50% במכירות ב-2020 לעומת 2019, ויותר מהכפילה את מכירותיה במחצית הראשונה של 2021 לעומת המחצית המקבילה. לפני כשנתיים, בעקבות ההתרחבות המהירה בפעילותה, עברה החברה למפעל חדש וגדול יותר בגן שמואל. 

נוסף על נתונים המתארים את הצמיחה, בין שיקולי ההשקעה של לאומי פרטנרס בחברה נמצאת ההרחבה של פעילותה הבינלאומית של Vgarden, אשר החלה לשווק את מוצריה באירופה, בצפון אמריקה, באסיה, ברוסיה ובאוסטרליה. במסגרת זו, היא מקימה מפעל לייצור גבינות טבעוניות באוסטרליה בשותפות עם חברת ההפצה הגדולה ביותר ביבשת לשוק הטבעוני. במסגרת ההסכם, יוקמו קווי ייצור לגבינות טבעוניות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

במקביל לפיתוח הפעילות הבינלאומית ממשיכה החברה להרחיב את פעילותה המקומית, ובכוונתה להגיע בשנה הקרובה לכ-1,500 נקודות מכירה. באחרונה חתמה החברה על הסכם הפצה עם חברת קפוא-זן, להפצת מוצרי משומשו. במקביל, החברה ממשיכה בפיתוח קו המוצרים שלה.

לדברי אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס, "שוק הפודטק הוא אחד השווקים הצומחים בעולם כיום, והצפי הוא שימשיך לצמוח בעשור הקרוב, על רקע ההעדפה של צרכנים רבים לצרוך פחות בשר וחלב מהחי. Vgarden הצליחה למצב את עצמה בתוך שנים ספורות כשחקנית מובילה בתחום הפודטק בשוק הישראלי, אולם זוהי רק תחילת הדרך".

אילן אדוט, חבר הנהלת קיבוץ גן שמואל ומנכ"ל Vgarden, אמר כי "אסיפת הקיבוץ אישרה ברוב עצום את ההתקשרות עם לאומי פרטנרס, מתוך הבנה כי שותפות זו תביא את הפעילות למקום אחר לגמרי".

אגב, לקיבוץ גן שמואל חברת מזון נוספת, גן שמואל מזון, אשר עוסקת בייצור חומרי גלם לתעשיית המשקאות הקלים, ובייצור מיצים טבעיים ומוצרי עגבניות. גן שמואל מזון נסחרת בבורסה בת"א בשווי של כ-325 מיליון שקל, והקיבוץ מחזיק ב-44% ממניותיה. 

השקעות של יותר ממיליארד שקל מתחילת השנה

ההשקעה הנוכחית מהווה כאמור כניסה לתחום חדש עבור לאומי פרטנרס ומצטרפת להשקעות של יותר ממיליארד שקל שביצעה החברה מתחילת 2021, אשר נוספו לתיק ההשקעות שלה, שעמד בסוף 2020 על יותר מ-3 מיליארד שקל, כך שהפורטופליו המגוון שלה עומד על מעל ל-4 מיליארד שקל.

בלאומי פרטנרס מקפידים על עסקאות רכישה של מניות מיעוט (עד 20%) ללא לקיחת שליטה בחברה המושקעת, וכך נעשה גם בהשקעה ב-Vgarden. "בנינו, ואנו ממשיכים לבנות, תיק השקעות שלדעתנו יניב תשואה טובה לאורך זמן ביחס למה שקורה היום בשווקים מבחינת ריביות והשקעה במכשירים חסרי סיכון", הסביר לפני שבועיים יובל זעירא, מנהל ההשקעות הראשי של לאומי פרטנרס, בשיחה עם גלובס. "עם זאת אנו עושים את זה בצורה מאוד מבוקרת ומשקיעים בעולמות מגוונים".

בקצה השני של ההשקעה נמצאים המימושים, ובדוחות של לאומי שיתפרסמו בשבוע הבא צפויה לאומי פרטנרס לרשום רווחים של יותר מ-300 מיליון שקל משני מימושים שביצעה לאחרונה. הראשון רווח של יותר מ-200 מיליון שקל, עיקרו "על הנייר" בינתיים, מהשקעתה בחברת הטכנולוגיה איירון סורס, והשני הוא רווח של 90 מיליון שקל בעקבות השקעה מוצלחת ברשת חנויות אופנת הספורט ריטיילורס, כשלאומי פרטנרס משאירה לעצמה מניות המהוות 6.81% ממניות ריטיילורס.

 
  

השקעה במנורה אנרגיה ובחברות נוספות בתחום

בלאומי פרטנרס גם חיזקו בתחילת השבוע את ההשקעות בחברות האנרגיה הירוקה, עם חתימה על השקעה של 120 מיליון שקל בתמורה ל-12.77% ממניות מנורה מבטחים אנרגיה. בנוסף, הוענקה בהסכם ללאומי פרטנרס אופציה להגדלת שיעור החזקותיה בחברה ל-16.5%, לפי שווי חברה לפני הכסף שינוע בין 990 מיליון שקל ל-1.02 מיליארד שקל. האופציה שמורה עד לסוף שנת 2023. העסקה נחתמה לאחר בדיקת נאותות שביצעה לאומי פרטנרס.

נוסף על כך, למנורה אנרגיה תהיה זכות לדרוש מלאומי פרטנרס, במהלך 30 הימים שלאחר מימוש האופציה, להשקיע סכום נוסף בתמורה לאותה הקצאת מניות האופציה, במחיר שייגזר משווי, לפני הכסף, של 1.02 מיליארד שקל, בכפוף לקיום תנאים מוקדמים ביחס להיקף הפרויקטים שבידי החברה. עוד נקבע בהסכם כי בכפוף לשיעור החזקות מינימלי של לאומי פרטנרס, בעל השליטה בחברת ההשקעה יתמוך במינוי דירקטור אחד שיומלץ על-ידי לאומי פרטנרס.

העסקה עם מנורה אנרגיה מתווספת למספר השקעות נוספות שביצעה לאומי פרטנרס בתחום האנרגיה. לאחרונה השקיעה 67 מיליון שקל בסאנפלאוור בתמורה ל-20% ממניות חברת האנרגיה הירוקה של גיל דויטש ורוני בירם. החברה השקיעה גם במיזם האנרגיה הירוקה בראשות הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט - סטורג' דרופ. לצד השקעות אלו, מרכזת לאומי פרטנרס קבוצת משקיעים בניסיון לרכוש את השליטה בענקית האנרגיה המסורתית והזיקוק פז.

מדוחותיה הכספיים השנתיים של מנורה מבטחים ל-2020 עולה, כי מנורה אנרגיה זכתה במהלך שנת 2019 במכרזים להקמת אתרים סולאריים לייצור חשמל בהיקף של כ-236 מגוואט, בהיקף השקעה שהוערך על-ידיה בסכום מצטבר של יותר מ-90 מיליון שקל לכמה שנים.

למנורה מבטחים אנרגיה שיתופי פעולה אסטרטגיים עם קנדיאן סולאר - אחת השחקניות המובילות בעולם בתחום הסולארי (CSIQ) וכן עם תנועת המושבים בישראל. מנכ"ל החברה הוא רני ליפשיץ.