בעקבות ההפגנות: ממשלת צרפת מרככת הצעדים נגד הלא-מתחסנים

החל ממחר יידרש בצרפת "אישור בריאות" כדי לנסוע ברכבות מהירות או להיכנס לברים ולמסעדות, כאשר מי שלא התחסן יצטרך להציג בדיקה מהירה • נכון לעכשיו המדינה מממנת את הבדיקות, אולם היא צפויה להפסיק זאת בחודש הבא • הצעד הוציא כרבע מיליון בני אדם לרחובות במחאה, והממשלה ריככה את החלטתה

מחאות בצרפת נגד ''אישור הבריאות'' / צילום: Reuters, Serge Tenani
מחאות בצרפת נגד ''אישור הבריאות'' / צילום: Reuters, Serge Tenani

כרבע מיליון בני אדם יצאו לרחובות ערי צרפת בסוף השבוע האחרון, בשבוע הרביעי של מחאה נגד "אישור הבריאות" שיהיה תקף במדינה החל ממחר. האישור יידרש כדי להיכנס למסעדות ולברים, כדי להשתמש ברכבות המהירות ולהשתתף באירועים ציבוריים בחללים סגורים, בדומה ל"תו הירוק" בישראל. האישור יינתן למי שחוסנו, למי שהחלימו בחצי השנה האחרונה או למי שיציגו בדיקת קורונה מהירה שלילית עדכנית. האפשרות האחרונה ממומנת בשלב זה על ידי המדינה, אולם הממשלה מתכוונת להסיר את הסבסוד בחודש הבא.

המשמעות היא שמי שבוחר שלא להתחסן יצטרך לבצע בדיקות מהירות רבות - על חשבונו - כדי לקחת חלק בחיים הציבוריים. המוחים רואים בכך "חובת חיסון דה-פקטו", וטוענים כי המדינה צריכה להמשיך ולממן את הבדיקות המהירות, או לא לדרוש הצגת "אישור בריאות" לפעילויות יומיומיות. בין המוחים ניתן למצוא מפלגות מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני, ביחד עם מתנגדי חיסונים, מיעוט מתנועת "האפודים הצהובים" וקבוצות אחרות. סקרים שנעשו בצרפת הראו כי רוב התושבים (יותר מ-70%) תומכים בצעד.

נדבך נוסף של התוכנית הצרפתית הוא לחייב את עובדי מערכת הבריאות להתחסן נגד קורונה, כפי שנעשה כבר ביוון ובאיטליה, בין היתר. מתנגדי התוכנית עתרו לבית המשפט העליון בצרפת נגדה, אך הוא דחה את עתירתם. היא אמורה להיכנס לתוקף מחר (9 באוגוסט).

בתגובה להפגנות, הודיע אתמול שר הבריאות אוליבייה וראן כי הממשלה תרכך חלק מהדרישות כלפי מי שלא התחסנו. בין השאר, התוקף של בדיקה שלילית נגד קורונה יהיה 72 שעות, ולא 48 שעות - כלומר שמי שיציג בדיקה שלילית מהירה מיום שני בבוקר יוכל להיכנס למסעדות, למשל, עד יום חמישי בבוקר. בנוסף, המדינה עשויה להכיר בבדיקות מהירות שיבוצעו תחת השגחה מקצועית (רוקחת, למשל), מה שיוזיל משמעותית את עלות הבדיקה. בדיקות מהירות משווקות באירופה לביצוע עצמי במחיר של אירו עד שניים נכון לעכשיו.