חיסון לקורונה | שאלות ותשובות

לידיעת המעסיקים והעובדים: אלה גבולות הגזרה המשפטיים בסוגיית החיסונים

האם ניתן לאסור על לא מחסונים להגיע למקום העבודה, מי אמור לשלם על עלות הבדיקה, והאם מעסיק שיכניס עובד שמדביק עלול להיות חשוף לתביעות • גלובס עושה סדר

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

באחרונה פורסם שרשת CNN פיטרה שלושה עובדים שהגיעו לעבודה מבלי להתחסן והודיעה כי חיסונים הם חובה לכל מי שאינו עובד מהבית. האם חברות אחרות, גם ישראליות, ילכו בעקבותיה והאם הדבר אפשרי מבחינה משפטית.

האם מבחינה משפטית ניתן לפעול כך נגד עובד?

לדברי עו"ד אשר חלד, ראש מחלקת דיני עבודה בש. הורוביץ, הדבר בהחלט אפשרי, כאקט אחרון בטיפול שעובד שמסרב להתחסן. "זה לא הכלי הראשון שאתה משתמש בו, אבל זה כלי שעומד לרשותך", אומר חלד. "כשם שאתה לא יכול שבמקום העבודה ישפכו שמן על הרצפה כי אתה חייב להבטיח סביבת עבודה בטוחה פיזית, כך מוטל על המעסיק ליצור סביבת עבודה בטוחה מפני הידבקות בקורונה לעובדים וללקוחות".

ומה לגבי מי שלא יכול להתחסן?

עו"ד חלד: "יש לעשות הבחנה ברורה בין אדם שלא יכול להתחסן מסיבות כלשהן, למשל בריאותיות, ועל המעסיק להשקיע מאמצים לספק לו סביבת עבודה בטוחה. וזאת בשונה מאנשים שבחרו לא להתחסן - ובמקרה כזה לדעתי שום זכות של אדם על גופו וחירותו לא כוללת את הזכות לסכן אנשים אחרים במחלה שמתים ממנה".

עו''ד אשר חלד, ראש מחלקת דיני עבודה בש. הורוביץ / צילום: מושיק ברין
 עו''ד אשר חלד, ראש מחלקת דיני עבודה בש. הורוביץ / צילום: מושיק ברין

עו"ד נעמה שבתאי בכר, ראשת מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי עורכי דין, המתמחה בייצוג מעסיקים, מציגה גישה מעט שונה: "מעסיקים לא יכולים לחייב את העובדים שלהם להתחסן, ואפילו אם יחוקק חוק שכזה - סביר שייפסל. לכל אדם נתונה הזכות לקבל החלטות על גופו ובמסגרת זו גם להחליט אם ליטול את החיסון.

לצד זאת, המעסיק בהחלט רשאי לנקוט בצעדים כלפי עובדים שבחרו לא להתחסן. כך למשל, להתנות את הכניסה של עובד לא מחוסן למקום העבודה בהצגת בדיקת קורונה שלילית, וככל שהעובד יסרב לכך, הוא יידרש לשהות בחל"ת או במקרים מסוימים אף יסיים את עבודתו".

מי אמור לשאת בעלויות הבדיקה במצב זה?

לדברי חלד ושבתאי-בכר, העובד שמסרב להתחסן הוא שצריך לשאת בעלויות הבדיקה.

מעסיק שיכניס עובד שמדביק עלול להיות חשוף לתביעות?

חלד: "מעסיק שמכניס למשרד כעניין בשגרה עובדים לא מחוסנים - עלול להיות חשוף לתביעה על רשלנות במידה שעובד אחר יידבק".

האם מותר לשאול עובד אם התחסן?

חלד: "מעסיק רשאי לשאול עובד אם התחסן. פרטיות והגנה על הפרטיות הם ערכים חשובים, אבל הם חיים לצידם של יתר הערכים שצריך להגן עליהם".