כולם רוצים אשראי (חוץ-בנקאי): מה גורם לגופים מובילים במשק להשקיע בתחום הלוהט

אחד הסקטורים הצומחים בבורסה בת"א מושך אליו עוד ועוד משקיעים מהשורה הראשונה • בעקבות בנק לאומי הודיעה גם אלון רבוע כחול של מוטי בן משה על השקעה בתחום, ואפילו קבוצת שיכון ובינוי בוחנת כניסה אליו

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר

מגזר האשראי החוץ-בנקאי הוא אחד הענפים הצומחים בבורסה בתל אביב בשנים האחרונות, והוא כבר כולל כ-20 חברות, הנסחרות בשווי מצרפי של יותר מ-8 מיליארד שקל (שווי שעיקרו מיוחס לחמש מובילות הענף - מימון ישיר, אס.אר אקורד, גמא, אחים נאוי ופנינסולה).

בראיון לגלובס העריך לאחרונה איתי נברה, סמנכ"ל וראש תחום מוסדות פיננסיים במידרוג, כי לחברות האשראי החוץ-בנקאי יש עדיין הרבה לאן לצמוח, לנוכח שליטת הבנקים בישראל על מעל 90% מהאשראי במשק. לדבריו, "כל עוד יש ביקושים לאשראי מצד עסקים קטנים ובינוניים, חברות המימון יודעות לצמוח במגוון דרכים, גם דרך נטילת אשראי מהמערכת הבנקאית, שוק ההון ונותני אשראי נוספים. לחברות האלו יש עוד אוקיינוס של אפשרויות. כולם רוצים לגוון את מקורות המימון שלהם, גם אם זה שוחק במעט את הרווחיות".

לאחרונה מושך המגזר שחקנים משמעותיים ממגזרים שונים במשק. אחרי שבנק לאומי דיווח לאחרונה על השקעה בחברת אורשי, מצטרפת לפעילות בתחום גם חברת ההחזקות אלון רבוע כחול של מוטי בן משה, ואפילו קבוצת התשתיות והנדל"ן שיכון ובינוי החלה לבחון את הנושא.

לדברי גורמים בשוק, שיכון ובינוי החלה לפעול להקמת חברה בת שתעסוק בתחום האשראי החוץ-בנקאי, אולם טרם קיבלה לכך את אישור רשות שוק ההון. לצורך השגת האישורים הרגולטוריים, ערכה שיכון ובינוי באחרונה שופינג בקרב משרדי עורכי דין, לצורך בחירת המשרד שילווה אותה בנושא.

במקום לחכות לאישור: השקעה בפעילות קיימת

מנגד, החליטו הן בנק לאומי והן מוטי בן משה לבחור בפתרון הפשוט יותר של השקעה בחברה קיימת, שמחזיקה באישורים הדרושים וכבר פעילה בתחום. אלון רבוע כחול דיווחה השבוע כי תשקיע בחברת איסתרא פריפקט, כנגד הקצאה של 80.67% ממניות איסתרא.

איסתרא היא חברה פרטית שמחזיקה ברישיון למתן אשראי מורחב מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. כחלק מהעסקה גם תעמיד אלון רבוע כחול לאיסתרא הלוואות בעלים בהיקף של עד 34 מיליון שקל, שיסייעו לאיסתרא במימון פעילותה.

הסכם ההשקעה כולל גם הענקת אופציות לבעלי המניות הקיימים של איסתרא, הניתנות למימוש על פני מספר שנים כנגד עמידה ביעדים. מימוש מלא של אופציות ידלל את חלקה של אלון רבוע כחול באיסתרא ל-72%.

לדברי אלון כחול, איסתרא היא חברת המימון החוץ-בנקאי היחידה בישראל שמתמחה בפקטורינג, כלומר ברכישת תקבולי חייבים ללא זכות חזרה. פקטורינג היא אחת השיטות המקובלות בעולם לניהול יעיל ושליטה בהון חוזר בעלות נמוכה.

יונתן קמון, מנכ"ל איסתרא, ציין כי גם במהלך תקופת הקורונה הצליחה החברה להקל על חברות רבות במשק ולייעל עבורן את משימת שיפור תזרים המזומנים שלהן שנפגע עקב המגפה. איסתרא מאפשרת לגוון את מקורות האשראי של חברות רבות לצורך המשך צמיחתן, זאת בין היתר משום שפקטורינג מאפשר לספקים הקלה בתזרים באמצעות הקדמת תשלום בתהליך מהיר ומבלי להעמיס על מסגרות אשראי", הסביר קמון.

 
  

אלכס סורז'קו, סמנכ"ל בכיר באלון רבוע כחול והאחראי בקבוצה על התחום הפיננסי, הדגיש כי הכניסה לפעילות בתחום האשראי החוץ-בנקאי נעשית בהתאם לאסטרטגיה שהתווה בן משה - לחולל תחרות בתחומים צומחים בכלכלה הישראלית. בחרנו באיסתרא פריפקט לאור החדשנות המוצרית המספקת פתרונות אשראי ללקוחות בתוך 48 שעות ולאור יכולות האנליזה הייחודית שפיתחה איסתרא הן לחברות מבקשות המימון והן לאיכות החוב של לקוחותיהן", ציין סורז'קו.

מוקדם יותר, בחודש יוני, סיכמה לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, על רכישת 20% ממניות חברת אורשי ג.ש תמורת 40 מיליון שקל, ולפי שווי של 200 מיליון שקל אחרי הכסף. אורשי עוסקת במתן שירותים פיננסיים ואשראי לעסקים.

העסקה כוללת אופציות לבנק לאומי עצמו לרכוש בעוד מספר שנים את יתרת מניותיה של אורשי מידי המייסדים שי לביא וגלעד אלגור, לפי שווי חברה גבוה בהרבה (429-525 מיליון שקל).

התנהגות אחראית בתקופת הקורונה

נברה ממידרוג טען כי חברות המימון החוץ-בנקאי התנהגו באחריות בתקופת משבר הקורונה, מה שאפשר להן לצלוח אותו בשלום: "הן עשו מספר צעדים על מנת להפחית את הסיכונים: הקטינו את תיק האשראי שלהן, הגבירו את תהליכי ניהול הסיכונים, טייבו את התיק ועיבו בטוחות. המח"מ הממוצע של ההלוואות היה 3 חודשים, וכתוצאה מכך יכולת התאמת הסיכון שלהן מאוד גמישה.

"בנוסף, חברות המימון צמצמו חשיפות לתחומים שנפגעו יותר ממשבר הקורונה כדוגמת התיירות והמלונאות. אחת החוזקות של החברות במשבר הייתה החשיפה שלהן לענפי הנדל"ן והתשתיות, שלא נפגעו ובמקרים מסוימים אף הרחיבו פעילותם.

"הדבר הנוסף שהחברות בענף הבינו הוא את הצורך לגוון את מקורות ההכנסה. יש מגוון חברות בתחום המימון החוץ-בנקאי, כאשר הפעילות המסורתית היא ניכיון צ'קים. בתקופה האחרונה ראינו התרחבות החברות לפעילות של הלוואות סולו מגובות רכבים ונדל"ן", הסביר נברה.

הוא גם ציין כי "הבנקים הקשיחו את מדיניות החיתום שלהם כלפי העסקים הקטנים בתקופת המשבר, הם לא רצו לקחת סיכון. חברות האשראי החוץ-בנקאי זיהו את הפוטנציאל והגדילו את התיקים. הן התיישרו עם מה שבנק ישראל הנחה את הבנקים לעשות בשיא המשבר לגבי פריסת חובות ואפשרו ללקוחות לבצע פריסות".

נברה הדגיש באותו ריאיון כי שוק ההון פתוח כיום לחברות המימון החוץ-בנקאי, הן בהיבט של גיוסי הון והן בהיבט של גיוסי חוב. עניין זה מושך כנראה גופים גדולים כדוגמת אלון רבוע כחול ושיכון ובינוי, שמחפשות להרחיב את תחומי פעילותן.