איך אפשר להדיח את מושל ניו יורק? כל מה שצריך לדעת

מספר נשים האשימו את המושל אנדרו קואומו בהטרדה מינית • המושל הדמוקרטי מכחיש את ההאשמות

אנדרו קואמו, מושל ניו יורק / צילום: Shutterstock, Hans Pennink
אנדרו קואמו, מושל ניו יורק / צילום: Shutterstock, Hans Pennink

מהן ההאשמות נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו?

חוקרים מטעמה של התובעת הכללית של מדינת ניו יורק לטישיה ג'יימס הגיעו למסקנה בדוח שיצא בתחילת החודש שקואומו הפר חוקים של מדינת ניו יורק וחוקים פדרליים הנוגעים להטרדה מינית, כשנגע באופן לא ראוי או העיר הערות מטרידות ל־11 נשים, כולל עוזרות שלו בהווה ובעבר ועובדות מדינה.

הדוח הוזמן על ידי ג'יימס באביב שעבר, לאחר שכמה מהנשים השמיעו האשמות נגד קואומו. בעקבות ההאשמות החלה האספה המחוקקת של מדינת ניו יורק בחקירה לקראת הדחה של המושל.

כחלק מחקירת ההדחה, האספה חוקרת את האופן שבו ניהל קואומו מקרי מוות מקורונה בבתי אבות סיעודיים וכמו כן מבררת אם השתמש במשאבים של מדינת ניו יורק להפקת ספר זיכרונות שכתב על ניהול המגפה.

איך הגיב קואומו?

המושל הדמוקרטי הכחיש שנגע באופן לא ראוי באישה כלשהי וטען שהבדיקה של ג'יימס נגועה בהטיה. אחת המתלוננות נגדו, עוזרת בפועל של המושל, הגישה תלונה פלילית במשרד השריף של מחוז אלבני, שבה אמרה שקואומו אחז בה במשרדו. עורכי הדין של קואומו אומרים שמעולם לא שם יד על אף אישה.

פקידים בכירים של ממשלת מדינת ניו יורק אומרים שהמדיניות שלהם בנושא בתי האבות נועדה לשמור על יכולת הספיגה של בתי החולים בשיא המגפה והייתה תואמת להנחיות הפדרליות בזמנו.

ריץ' אצופרדי, דובר של קואומו, אמר שכמה פקידים בכירים במדינה התנדבו לעבוד על הספר ושכל שימוש במשאבי מדינה, במידה ונעשה, היה מקרי.

מה שלבי תהליך ההדחה במדינת ניו יורק?

האספה יוזמת הדחה ונכנסת לתפקיד של תובעת וחבר מושבעים גדול. לאחר חקירה ושימועים, האספה בת 150 החברים, שבה יש כיום 107 דמוקרטים לעומת 43 רפובליקאים, תצביע על סעיף ההדחה.

אם ההדחה מאושרת ברוב פשוט, האישומים נשלחים לסנאט וייתכן שייערך משפט בפני סנאטורים של המדינה ושבעה השופטים בערכאה המשפטית הגבוהה ביותר של ניו יורק. קואומו היה המושל שמינה את כל שבעה השופטים המכהנים כיום בבית הדין, ששמו בית הדין לעתירות של מדינת ניו יורק.

במצב כזה, יישללו מקואומו סמכויותיו לפני שמשפט ההדחה יתחיל, וסגנית המושל קת'י הוצ'ול תשרת כמושלת בפועל עד שיסתיים המשפט. הוצ'ול, שהיא גם נשיאת הסנאט של ניו יורק, לא תשתתף במשפט.

במשפט קואומו עשוי להיות מזוכה או מורשע. להרשעה נחוץ רוב מיוחס - לפחות שני שליש מקולות חברי בית הדין להדחה, שיש לו הסמכות גם לפסול את קואומו מריצה למשרה עתידית. לא ניתן לערער על החלטת בית הדין הזה.

מי ייכנס לשלטון אם קואומו יורשע במשפט ההדחה?

במידה והמושל יסולק מתפקידו, המשרה תמולא על ידי הוצ'ול, דמוקרטית בת 62 מהעיר באפלו וחברת קונגרס לשעבר שכיהנה כסגנית המושל מאז 2015. הוצ'ול לא הייתה חלק מהמעגל הפנימי של המושל ולא הרוויחה מתשומת הלב הלאומית שהופנתה אליו במגפת הקורונה - אך גם לא סבלה מהביקורת שנמתחה עליו כשהתבררו עוד פרטים על פעולותיו.