אחד המקומות הקפואים בעולם עולה בלהבות

גל שריפות ענק פוקד את סיביר, ולפי סוכנות החלל נאס"א, מדובר בפעם הראשונה שבה תועדה התרחשות כזו מאז תחילת המדידות • למעלה מ-4,200 איש פועלים לכיבוי האש, ויותר מ-9,500 טון מים נשפכו מהאוויר על השריפות עד כה

לוחמי האש פועלים בסיביר / צילום: Associated Press, Ivan Nikiforov
לוחמי האש פועלים בסיביר / צילום: Associated Press, Ivan Nikiforov

הקיץ הנוכחי הוא עונת השריפות השנייה בחומרתה ברוסיה מאז תחילת המאה - בשנת 2000 נשרפו 890 מיליון דונם בכל רוסיה, וגל השריפות הנוכחי בסיביר מקרב אותה שוב למספר המפוקפק הזה.

אחד האזורים שנפגעו הכי קשה בסיביר הוא יקוטיה - הרפובליקה הגדולה והקרה ביותר ברוסיה, שנמצאת בקפאת-עד (פרמפרוסט), וגדולה מצרפת פי חמש. השנה יקוטיה שברה שיאי טמפרטורה ויובש חדשים. מכון הניטור Rosgidromet הודיע השבוע כי המצב באזור, המכונה גם "סאחה", ממשיך להידרדר. קרוב ל-870 מיליון דונם נשרפו ביקוטיה עד כה.

נאס"א הודיעה בשבוע שעבר כי תמונות הלוויין שלה מראות עשן שנע "יותר מ-3,000 קילומטרים מיקוטיה לעבר הקוטב הצפוני". לדברי סוכנות החלל, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה המתועדת שאירוע כזה מתרחש. ב-6 באוגוסט רוב רוסיה הייתה מכוסה בעשן בגלל השריפות.

במקום להתמודד עם המצב, הוחלט לאפשר לרשויות לא לכבות שריפות

דליקות הרסניות פרצו ברחבי סיביר יותר ויותר פעמים בשנים האחרונות. לדברי פקידים ופעילי איכות סביבה, הדבר נובע בגלל שינויי האקלים ובגלל הזנחת היערות באזור. לפי דו"ח שהאו"ם פירסם השבוע, שינויי האקלים מתפתחים מהר מהצפוי, והאנושות אשמה בהם כמעט לחלוטין.

פעילי איכות הסביבה מאשימים את הרשויות בכך שהן מאפשרות לשטחים גדולים לבעור מדי שנה באמצעות חוק מ-2015 שמתיר להן לא לכבות דליקות אם עלות מאמצי הכיבוי גבוהה מהנזק שנגרם, או אם השריפות לא משפיעות על אזורים מיושבים. ראש תוכנית היערות של גרינפיס רוסיה, אלכסיי ירושנקו, קישר בין החמרת המצב ובין שינויי האקלים, והאשים גם את "הזנחת היערות המתמשכת מצד המדינה".

ענן עשן בשטח של כ-475 אלף קמ''ר מכסה את שמי יקוטיה / צילום: Associated Press, European Union, Copernicus Sentinel-3 imagery
 ענן עשן בשטח של כ-475 אלף קמ''ר מכסה את שמי יקוטיה / צילום: Associated Press, European Union, Copernicus Sentinel-3 imagery

כבאים מקומיים אמרו לפני כחודש לסוכנות הידיעות AFP כי חסר להם כוח האדם, הציוד והמשאבים להתמודדות עם היקף השריפות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה היום לרשויות לשלוח תגבורת למאבק בלהבות. המשרד למצבי חירום והגנה אזרחית ביקוטיה הודיע כי למעלה מ-4,200 איש פועלים לכיבוי האש. יותר מ-9,500 טון מים נשפכו מהאוויר על האש עד כה, כך לפי המשרד.

רוסיה היא לא היחידה שמתמודדת כעת עם גל שריפות הרסני: לפחות חמישה בני אדם נהרגו בדליקות שפרצו באלג'יריה, בתורכיה נהרגו שמונה אנשים, ובאביה, האי השני בגודלו ביוון, נגרמו נזקים עצומים בשריפות שפרצו לפני יותר משבוע ועדיין לא כובו.