דוח פינטק | פודקאסט

הצ'קים מנייר ייעלמו. כך ייראה הדור הבא

צ'קים מנייר ייעלמו בקרוב מהעולם, אבל העיקרון של צ'ק, שמשמש כעוד מסגרת אשראי לציבור, צפוי להישאר • איך ייראה הדור הבא של הצ'קים? האזינו

צ'קים חוזרים - המחאות / צילום: תמר מצפי
צ'קים חוזרים - המחאות / צילום: תמר מצפי

צ'קים מנייר הם מוצר הולך ונעלם, כפי שגם צפוי לקרות בעוד כמה שנים לכסף המזומן. אך העיקרון שעומד מאחורי הצ'קים - האפשרות לשלם במועד מאוחר יותר - לא הולך לשום מקום. צ'קים משמשים כעוד מסגרת אשראי בעבור אנשים רבים, לבד ממסגרות האשראי בבנק ובחברת כרטיסי האשראי.

לצד בנק ישראל, שכבר הצהיר כי הוא בוחן מהלך להכחדת הצ'קים מנייר והחלפתם בצ'קים דיגיטליים, יש כיום חברות שמבצעות את זה בפועל. חברה כזו היא ERN, שמספקת שירות במסגרתו בעלי בתי עסק יכולים לקבל תשלום מלקוחות באמצעות הוראות דיגיטליות לחיוב חשבון. הערך המוסף של החברה טמון בכך שהיא מספקת התחייבות לבית העסק לכך שאותו "צ'ק דיגיטלי" אכן יכובד במועד הפירעון. השירות ניתן בתמורה לעמלה שגובה החברה.

"בעבר, בתי עסק רבים חששו לקבל צ'קים מלקוחות, כי אם הצ'ק הדחוי חוזר, הם חשופים", מסביר שי פרמינגר, מנכ"ל ERN. "במודל הנוכחי, אין הבדל בין הצ'ק הדיגיטלי לבין קבלת תשלום בכרטיס אשראי. הכוח של הפינטק מאפשר לנו לבחון מאות פרמטרים במועד ביצוע העסקה ולתת לה אישור אונליין". 

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל