הרווחיות של שופרסל נמשכת: עלייה של יותר מ-20% ברווח הנקי ברבעון

עם זאת, אחרי הצריכה המוגברת שאפיינה את תחילת משבר הקורונה, הכנסותיה של שופרסל לרבעון השני נשחקו ב-3% לכ-3.6 מיליארד שקל • ההכנסות מרשת הפארם Be בעלייה • המנכ"ל איציק אברכהן: "הציבור מאמין בנו; שופרסל היא שם דבר במכירות באינטרנט"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

ענקית קמעונאות המזון שופרסל ממשיכה להציג כיוון חיובי גם בדוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2021, עם שיפור הרווחיות ועלייה של יותר מ-20% ברווח הנקי שהגיע ל-97 מיליון שקל.

עם זאת, אחרי הצריכה המוגברת שאפיינה את תחילת משבר הקורונה, הכנסותיה של שופרסל לרבעון השני של השנה נשחקו ב-3% לכ-3.6 מיליארד שקל, וזאת תוך שהיא מדווחת על ירידה של כ-5% במכירות בחנויות זהות בסניפי שופרסל ועל ירידה של כ-4% במכירות למ"ר בחנויות הרשת.

גם לעיתוי חג הפסח, שחל השנה בסוף הרבעון הראשון ובשנה שעברה בתחילת הרבעון השני, הייתה השפעה שלילית על הכנסות שופרסל, אולם הוא סייע לה לשיפור הרווח הגולמי, כמו גם שיפור תנאי הסחר והתייעלות תפעולית עליהן דיווחה.

ברשת הפארם שלה, Be, מציגה שופרסל עלייה של 16% בהכנסות הרבעוניות ל-223 מיליון שקל ומעבר לרווח תפעולי של כ-2 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - השינויים החיובים שמציגה Be מיוחסים לפתיחת סניפים חדשים, עלייה במכירות בחנויות זהות, התייעלות תפעולית והעמקת הסינרגיה עם שופרסל - כל זאת אחרי שבשנה שעברה סבלה רשת הפארם מהגבלות שונות במשק בצל התפשטות הקורונה. 

"הכול 'התפוצץ' עלינו לטובה" 

"קצב המכירות השנתי ב-Be של 900 מיליון שקל מתאים לתוכנית החמש-שנתית שבנינו, במסגרתה אנחנו מתכננים לראות מספרים כפולים מהמספר הזה ולהגיע לרווחיות של 5% ברשת כפי שהתחייבנו", אומר לגלובס מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שיש לו סיבה טובה להיות שבע-רצון מהתוצאות שמציגה הרשת אותה הוא מוביל. לדבריו,  "לא חזינו שתפרוץ מגפה שתפסה אותנו בעיצומה של אסטרטגיה בהשקעה בלא מעט עולמות, באונליין, באספקה, בדאטה ובמועדון. הכול 'התפוצץ' עלינו לטובה.

"בסוף 2020 היינו מוטרדים איך לוקחים את התוצאות הטובות ל-2021. אחרי שהשוק נפתח במרץ-אפריל, נוכחנו שהישראלים יצאו לחנויות, ושההוצאות הכספיות שלהם נחלקו בשוק. ההערכה הראשונית הייתה שמה שהתווסף לנו ייעלם עם פתיחת השוק, ונישאר עם צמיחה של כ-300 מיליון שקל שנתית, ולכן גם אנחנו הופתענו לטובה מאיכות הביצועים, למרות שפסח דילג מרבעון שני לראשון, ויש לכך משמעות של יותר מ-100 מיליון שקל. תהינו, מ-2 מיליארד השקלים ששופרסל צברה ב-2020 כאקסטרה, מה יישאר לנו ביד אם נחזור, אבל נשארנו עם פער, ואנחנו שבעי-רצון מעוצמות הכסף שנשארו אצלנו גם ב-2021, כאשר המגפה קיימת, והשוק פתוח. מנועי הצמיחה שלנו עלו על המסלול, את זה אי-אפשר לשנות יותר".

אחד המהלכים שאברכהן מציין הוא המכירות למכולות - מדובר במיזם שהחברה השיקה ב-2018, במטרה להפיץ את מוצריה ישירות למכולות ולבעלי עסקים קטנים (B2B) באמצעות סניפים סיטונאיים. "אנחנו לא מכוונים פה לעשרות או מאות מיליוני שקלים, אלא למספרים של מיליארדי שקלים במכירות".

"שופרסל היא שם דבר במכירות באינטרנט"

בסיכום מחצית השנה הכיוון בדוחות שופרסל דומה. הכנסותיה של הרשת נשחקו ב-1% ל-7.35 מיליארד שקל, לצד שיפור הרווחיות שלה, והרווח הנקי שלה טיפס ב-24% והגיע ל-211 מיליון שקל.

שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, נסחרת בבורסה בשווי הנע סביב כ-7 מיליארד שקל, אחרי שבשנה האחרונה מנייתה התחזקה בכ-10%. הרשת מעסיקה כ-16.3 אלף עובדים ומתנהלת בשטחי מסחר בשטח של 539 אלף מ"ר ב-301 סניפים בפריסה ארצית. Be פרוסה ב-89 סניפים, שלושה מהם נפתחו השנה.

הרשת מדווחת על נתח פעילות באונליין של 20.6% בחציון הראשון של 2021, לעומת נתח של 18.7% בחציון הראשון של 2020 ושל כ-15% בחציון הראשון של 2019.

"בעוד חמש שנים נדבר במונחי מכירות של מיליארדים באונליין רק מהמחסנים האוטומטים בלי ליקוטים מחנויות. הציבור מאמין בנו, ואנחנו משתפרים. כל שנה מנתחים למה זה מצליח, והשנה זו הקורונה, אבל אני אומר שאין מה לתת נימוקים, עובדתית שופרסל היא שם דבר במכירות באינטרנט, וכשהגרף יעלה, פחות נתחיל לטפל בחנויות הפיזיות ובמחסנים האוטומטים".

נתח המותג הפרטי של שופרסל עומד על כ-27% מסך מכירות הרשת בחציון הראשון של השנה, לעומת 25.4% בחציון הראשון של 2020 וכ-25% בחציון הראשון של 2019. בעניין זה אומר אברכהן: "ברחנו מהעולמות של טונה ותירס בשימורים, אנחנו נכנסים יותר ויותר לעולמות של הטרי והבוטיק והמיוחד. לשמחתי הם ממשיכים שוב לצמוח, והיעד הוא להגיע ל30% ויותר".

גם המועדון גדל: מועדון הלקוחות של שופרסל מונה 652 אלף לקוחות המחזיקים בכרטיס אשראי, ובחודשים הקרובים הרשת תשיק את פרויקט הארנק הדיגיטלי שלה. 

"מערכת יחסים מצוינת עם החקלאים"

המתחרות שלך, כולל חברות מתחום הדלק למשל, מעמיקות את אחיזתן בתחום החנויות השכונתיות. איך אתם רואים את זה?
"חנויות נוחות וחנויות שכונתיות היו מאז ומעולם, והן ימשיכו להיות, כי בסוף הצרכן צריך מקום להשלמות ליד הבית. זה תחום שימשיך להתרחב, כי כולם אוהבים גם את הרווח הגולמי שנע סביב 5%. יש כאלה שגדלים ב-10 ב-50 או במאות חנויות, ואנחנו אומרים אז מה, יש בעוטף תל אביב אלפי מכולות, אנחנו חזקים בתחום הזה שמשקף 20% מהמכירות שלנו. כולם רוצים להיכנס לשכונתי, וזה בסדר. הבשלות והפריסה שלנו והרעב שלנו הם כאלה שנמשיך לפתוח 8-10 חנויות בסגמנט כל שנה".

לסיום מתייחס אברכהן לרפורמה של משרד החקלאות לפתיחת היבוא של פירות וירקות, ואומר: "אני מבין את הרגישות של הסיפור. כשהממונה על התחרות ביקשה מידע, היא קיבלה את כל המידע של מחירי הקנייה והמכירה, והיא יצאה בהודעה שאין מרווח עודף של הקמעונאים, וצריך לבדוק במקום אחר. יש לנו מערכת יחסים מצוינת עם החקלאים, 94% מהתוצרת ששופרסל מוכרת היא מקומית. אני מקווה שיסדרו אי-ההבנות בין הצדדים, והסיפור יירגע".