מה עומד מאחורי ירידת מניות פייזר ומודרנה?

מניות החברות צללו על רקע בדיקה שמקיימת רשות התרופות האירופית לגבי דיווחים על תופעות לוואי חדשות • רשות התרופות האירופית הבהירה כי מדובר ב"בדיקה" בלבד, בנוגע לקשר האפשרי בין החיסונים, ששניהם מבוססים על טכנולוגיית הרנ"א-שליח, לבין שלוש תסמונות רפואיות

ההבדלים בין החיסונים הם בניואנסים / צילום: Shutterstock
ההבדלים בין החיסונים הם בניואנסים / צילום: Shutterstock

מניות מודרנה , ביונטק ופייזר  צנחו במהלך המסחר בניו יורק, על רקע דיווח על חקירת תופעות לוואי חדשות.

רשות התרופות האירופית הבהירה כי מדובר ב"מספר קטן" של מקרים, וכי מדובר ב"בדיקה" בלבד, אך פרסום לגבי חקירת שלוש תסמונות רפואיות העלולות להיות קשורות לחיסונים מרנ"א הספיקה כדי להביא לירידה חדה במניות החברות.

מניות חברות התרופות ביונטק ומודרנה צללו אמש בבורסה האמריקאית ב-18%-19% ופייזר ירדה בכ-4%, ככל הנראה בעקבות דיווח לפיו רשות התרופות האירופית חוקרת שלוש תופעות לוואי חדשות הכרוכות בחיסונים לקורונה שהן מייצרות. הרשות הבהירה כי מדובר ב"בדיקה" בלבד, בנוגע לקשר האפשרי בין החיסונים, ששניהם מבוססים על טכנולוגיית הרנ"א-שליח לבין שלוש תסמונות רפואיות. 

שלוש התופעות הנחקרות הן: Erythema multiforme, סוג של תגובה אלרגית של העור הנגרמת בעקבות מחלה דלקתית או כתגובה לתרופות מסוימות, ואינה נחשבת למסוכנת. לפי מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב (NIS) היא "חולפת בתוך כמה שבועות" לרוב; glomerulonephritis, מחלה של הכליות הכרוכה בדלקת בחלקים בהן וכן "תסמונת נפרוטית" - הפרעה כלייתית הכרוכה בעודף חלבון בשתן, בבצקת ובתופעות אחרות הקשורות לתפקוד הכליות. בשלושת המקרים ציינה הרשות כי מדובר ב"מספר קטן של מקרים".

ועדת הבטיחות של רשות התרופות האירופית (EMA) דיווחה במהלך עדכון שוטף שפירסמה על הבדיקה, מה שככל הנראה הוביל למפולת במניות מודרנה וביונטק, שעלו במאות אחוזים בחודשים האחרונים על רקע הצורך המסתמן ב"זריקות בוסטר" וכן מכירות של מיליארדי מנות חיסונים ברחבי העולם.