מאומת אחד לקורונה בסין עשוי להביא למשבר סחורות עולמי חדש

הרשויות בסין סגרו מסוף מרכזי בנמל השלישי העמוס בעולם בשל מקרה קורונה אחד • המשמעות: הלחץ על שרשרות האספקה צפוי לגדול, המחירים עשויים לקפוץ והמשולחים מסין עלולים להיתקע

נמל נינגבו-זושאן בסין / צילום: Reuters, Oriental Image
נמל נינגבו-זושאן בסין / צילום: Reuters, Oriental Image

בדרך לעיכובים נוספים במשלוחים? סין סגרה מסוף משלוח עיקרי בנמל נינגבו-זושאן אחרי שעובד אחד נמצא חיובי לקורונה. מדובר במהלך שצפוי להפעיל לחץ נוסף על שרשרות האספקה, שגם ככה לחוצות ועמוסות. זו הייתה הפעם השנייה השנה שסין הפסיקה את הפעילות באחד ממסופי המשלוח העיקריים שלה. 

כל שירותי היבוא והיצוא במוסף מיישאן בנמל הופסקו ביום רביעי האחרון עד להודעה חדשה, לפי התקשורת הממלכתית הסינית. מדובר במסוף שמטפל בספינות היוצאות ומגיעות לאירופה וצפון אמריקה. 

נמל נינגבו-זושאן הוא הנמל השלישי העמוס בעולם מבחינת נפח מכולות. ב-2019, הנמל טיפל ב-27.49 מיליון TEUs (יחידת מדידה המייצגת מכולה בת 20 רגל), לפי נתוני מועצת הספנות העולמית (WSC). ב-2020 נפח המכולות עלה בכמעט 5% ל-28.72 מיליון TEUs. 

הפסקת הפעילות במוסף מיישאן מגיעה בעת שתעריפי משלוחי המכולות ממשיכים לטפס השנה. כך, מחירי המשלוחים מסין ומזרח אסיה לחוף המערבי של צפון אמריקה זינקו ביותר מ-270% השנה למעל 15.8 אלף דולר ל-TEU ואילו לחוף המזרחי הם קפצו ב-220% ל-17.5 אלף דולר, כך על פי מדד הובלות העולמי של מכולות של Freightos Baltic global. 

השפעה על רמת האינפלציה

שרשרות האספקה נפגעו השנה ממספר משברים, כמו המחסור במכולות וחסימת תעלת סואץ'. ביוני האחרון, התפרצויות של קורונה גרמו לשיבושים במרכזי ספנות בדרום סין, בהם גם הנמלים הגדולים בשנזן ובגואנגג'ואו. 

ב-"CNBC" מציינים כי אנליסטים מאמינים שהמדיניות הסינית של "אפס סובלנות" למגפת הקורונה צפויה להגביר את הלחץ על שרשרות האספקה. חלק מהאנליסטים מזהירים שכל עוד סין ממשיכה להחזיק בעמדה זו, לא מדובר בסגירה האחרונה של נמל.

"המשמעות של מדיניות אפס ההכלה של סין היא שהרשויות יעדיפו להתמקד בהפחתת התחלואה על חשבון דברים אחרים, בטח לאור קצב ההדבקה הגבוה של וריאנט דלתא והסיכונים שמציבה ההתפרצות הנוכחית לביצועים הכלכליים העתידיים ברבעון השלישי", כך כתב השבוע בסקירה ניק מארו, ראש הסחר העולמי ביחידת המחקר של האקונומיסט. "כל עוד הרשויות מתמידות במדיניות הזו, הסיכון להפרעות פתאומיות בשל בדיקות קורונה או סגר עדיין קיים. המשמעות היא שכל תקווה לחזרה לשגרה קשורה בקשר הדוק למבצעי החיסונים הלאומיים".  

דון טיורה, מנכ"לית sourcing industry group, אמרה ל"CNBC" כי התפרצות הקורונה בנמל שנזן ביוני, גרמה לכך שבאחד המסופים העיקריים פעילות היצוא נחתכה ב-70% וזמן ההמתנה לטיפול בספינות זינק משלושה ימים ל-8 או 9 ימים. "אם אנחנו מתמודדים עם משהו דומה כעת, וזמן הטיפול בספינות יוכפל או ישולש, נראה השפעה מהותית וארוכת טווח על היצוא, השפעה על עונת הקניות לחגים והעצמת האינפלציה", אמרה טיורה ל-"CNBC". "המחסור במכולות כבר פוגע בשרשרות האספקה. בהתחשב בזה שנמל נינגבו-זושאן הוא השלישי בגודלו בעולם, ההפסקה הנוכחית הופכת מצב לא טוב להרבה יותר גרוע". לטענתה, מחירי המכולות צפויים לעלות, והשולחים עשויים לגלגל את העלייה הזו ללקוחות. 

מנכ"ל חברת המחקר Quantum Metric מאריו קיאבררה אמר ל-"CNBC" כי קמעונאים צפויים להתמודד עם אי ודאות בעונת החגים הקרובה. "ניהול המלאי תהיה הדאגה העיקרית של הקמעונאים. הם יצטרכו להחליט בין להחזיק מלאי מוגבל לבין לשלם את העלויות הגבוהות יותר של משלוחי אוויר", הוא ציין. 

מספר מקרי הקורונה בסין טיפס לאחרונה בשל וריאנט הדלתא. כך, ביום שני השבוע נרשמו 140 מקרים - המספר היומי הגבוה ביותר מאז ינואר. עם זאת, לאחר מכן החלה להירשם ירידה. לפי "רויטרס", אתמול דווחו בסין רק 66 מקרים חדשים, 36 מהם היו אנשים שחזרו מחו"ל. הסיבה לירידה קשורה לכך שהרשויות בסין הודיעו על הגבלות תנועה רחבות בערים גדולות, כמו בייג'ינג'.