מחירי הדירות עלו ב-7.7% בשנה, וזה ממש לא הנתון המדאיג ביותר

מדד מחירי הדירות של מאי-יוני עלה ב-0.6%: בתקופה המטורפת הנוכחית מדובר באחד מהמדדים הנמוכים שעברו על שוק הדירות הבוער, מאז חגי תשרי של השנה שעברה • עליות המחירים לא רק שלא נבלמות - הן צוברות תאוצה, והשוק ממשיך לדהור

שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר
שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר

הרבה הבדלים יש בין שוק הנדל"ן של 2021 לבין זה שהיה ב-2009, שבה מחירי הדירות עלו בכמעט 20%. נציין שניים מהם: הראשון: ממדי העליות של השנה לא יגיעו לאלה של 2009. השני - ב-2009 ענף הדיור נתקל באדישות וחוסר הפנמה מצד הממשלה, ואילו השנה הוא מאופיין במודעות רבה, אך בחוסר אונים.

מדד מחירי הדירות של מאי-יוני עלה ב-0.6%. בימים כתיקונם מדובר במדד גבוה, שמשקף עליית מחיר ממוצעת של עשרת אלפים שקל במחיר הדירות. בתקופה המטורפת הנוכחית מדובר באחד מהמדדים הנמוכים שעברו על שוק הדירות הבוער, מאז חגי תשרי של שנה שעברה, והנתונים בנושא זה מאירי עיניים: אמנם בחישוב שנתי מדד מחירי הדירות עלה ב-7.7%, ואולם קצב העליות מאז תחילת השנה משקף עלייה של מעט יותר מ-9% וכשמדובר בקצב העליות של שלושת החודשים האחרונים הוא כבר חוצה את רף ה-10%. כלומר עליות המחירים לא רק שלא נבלמות - הן צוברות תאוצה, והשוק ממשיך לדהור.

כדאי לבדוק טוב מה קורה אצל הדירות החדשות, שכן מדובר בשוק ממוקש ורווי סיכונים בימים הללו. בחודשיים האחרונים מדד מחירי הדירות החדשות עלה בכמעט 6.5%, ואי אפשר שלא לקשר את העלייה החדה לכמות הדירות החדשות שנרכשו במאי ויוני - 10.6 אלף במספר. מדובר בכמות שמהווה כמעט מחצית מהדירות החדשות שנרכשו בכל 2018; כשמוסיפים לזה את הקצב המהיר של עליית מחירי תשומות הבנייה (שעולה בקצב שנתי של יותר מ-6%), ניתן לתהות עד כמה רוכשי הדירות החדשות מודעים לנושא.

פועל יוצא של ההתנפלות הזו על הדירות החדשות הוא ירידה במלאי הדירות החדשות שנותר למכירה, או במילים אחרות - ירידה בהיצע הדירות. הנה - מלאי הדירות החדשות למכירה ממשיך לרדת והגיע בסוף יוני ל-36.1 אלף, ירידה של כ-30% לעומת יוני שנה שעברה. בקצב כזה של התנפלות הציבור על דירות - אין לממשלה שום יכולת להגדיל את היצע הדירות. הדגמה: במחצית הראשונה של השנה נמכרו כ-25 אלף דירות, כלומר קצב של כ-50 אלף דירות בשנה. הקצב הזה דומה לקצב התחלות הבנייה בשנים האחרונות.

אם נחזור למשבר עליות המחירים מהעשור הקודם, הפתרון שהגו אז הממשלות היה הפשרת קרקעות אינטנסיבית במקומות במרכז הארץ כמו באר יעקב, קרית אונו, ואור יהודה והקמת עשרות אלפי דירות במקומות כמו אשקלון, דימונה, קרית גת, ונתיבות. מרבית הדירות יועדו לצעירים במסגרת מחיר למשתכן. הקרקעות הללו אוזלות והולכות ובמידגה רבה הטריק הזה מיצה את עצמו. גם המלחמה במשקיעים כבר גידלה זקן, ואחרי כל כך הרבה שנים ניתן היה לצפות לצעדים מעט שונים, ולחשיבה פחות צפויה.

הבעיה, שלא נראה ששרי הממשלה הנוכחית מבינים זאת.