צועדים אל תוך האש: מחיר ההימור שהממשלה לקחה בהימנעות מסגר עלול להיות קטלני

האמירה שבחרנו "לחיות לצד הקורונה" אינה מדויקת ועלולה להטעות • האמת היא שבחרנו להיכנס אל תוך האש במטרה לעבור אותה ולצאת אל הצד השני – במהירות הרבה ביותר • זה סוג של הימור, וזה תלוי בעיקר ביכולתנו להגן על החלשים

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

אנחנו צועדים אל תוך האש. כל המדינה, כמעט 10 מיליון אנשים - צועדים כקבוצה אחת, כדבוקה אחת אל תוך האש. זו בעצם ההחלטה שקיבל על עצמו השלטון. כאשר הוא נמנע מהטלת סגר, משמעות ההחלטה היא שהוחלט להיכנס אל תוך הלהבות ולקוות שנצליח לצאת מהצד השני שלמים ובריאים. לפחות הרוב.

אש הקורונה מלחכת את שולי המדינה כבר כמעט שנתיים. שורפת אנשים, רכוש, ערכים. מלבה יצרים. מחשלת את נקודות החוזקה ומנתקת את חבלי התורפה. אין לנו תרופה מפניה בעת הנוכחית.

יש אפשרות למיגון: החיסונים, מראשון עד שלישי מהווים חליפת מגן טובה. אתה עדיין מרגיש את החום, עלול להיכנע ללהבות, אבל הסיכוי שלך לצאת בחיים אל הצד השני גבוה בהרבה. גבוה יותר מזה של אלה המחליטים, מסיבות שונות ובעיקר משונות, להימנע משימוש בחליפת המגן ולהיכנס נטולי חיסון אל תוך הלהבות.

חלקם מבינים שאם יתמקמו במרכז הקבוצה יזכו "לחסינות העדר". אבל הדבר תמיד יהיה על חשבון אלה הנמצאים במעגלים החיצוניים יותר ומגינים עליהם. הם לא אוהבים לשמוע את זה אבל כשאתה נדחק פנימה כדי לזכות בהגנת האחר, אתה מאבד את הערבות ההדדית השומרת על כולנו ויכול להיות שלא נרצה להיות באותה דבוקה אחר כך. כשנצא מהצד השני.

מערכת הבריאות שופכת מים רבים על הלהבות. אבל בעת הנוכחית רק סופגת את שיא החום ומתישה את כוחותיה. מבטיחה לקבוצה ולעומדים בראשה שתמשיך לעשות ככל הניתן על מנת להביא למקסימום את סיכויי החציה לצד השני. גם מערכת הבריאות לא יודעת להבטיח שיש צד שני. אנחנו לא יודעים אילו וריאנטים מחכים לנו כשנצא מהאש. ממשיכים לפתח חליפות מגן - לכל צרה שלא תבוא.

על ההנהגה לומר כעת, במילים צלולות וברורות מה תוכניתה. לדעתי, האמירה שבחרנו "לחיות לצד הקורונה" אינה מדויקת ואף עלולה להטעות. האמת היא שבחרנו להיכנס אל תוך האש במטרה לעבור אותה ולצאת אל הצד השני - במהירות הרבה ביותר. זה לא הצעד הכי בטוח. זה סוג של הימור. זה תלוי בעיקר ביכולתנו לצופף את השורות. להגן על החלשים במעגלים הפנימיים ולהוציא אל הקרב שבמעטפת את החזקים ביותר ובראשם, צוותי הרפואה במחלקות הפנימיות, הגריאטריות, חדרי המיון והיחידות לטיפול נמרץ.

הצעד הזה: הימנעות מסגר וצעידה אל מול הנגיף תוך העלאת שיעור המחוסנים ושיפור המשמעת הציבורית מחייב תעוזה, אחידות, משמעת ציבורית ואמירה שלטונית ברורה. אה... וגם מזל לא יזיק לנו. שיהיה לנו בהצלחה.

הכותב הוא מנהל מחלקה פנימית ט', מייסד מחלקת הקורונה הראשונה בארץ, מייסד שירות טלה-רפואה לחולי קורונה בתל השומר, ראש רשות ההוראה בשיבא