"בישראל יש כיום שבעה זנים שונים מסוכנים של הנגיף חוץ מזן הדלתא"

תקנות חדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה והעלייה בתחלואה אושרו בוועדת החוקה • ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות: "כמחצית מהתחלואה שנכנסה לארץ - ממדינות שמהן אין חובת בידוד. המודל הקודם כבר לא אפקטיבי" • ד"ר אשר שלמון הזהיר מפני זן מסוכן שזוהה בארה"ב שעמיד יותר לחיסון: "אם הוא יגיע לישראל - נגיע לסגר שאנו מבקשים כל-כך להימנע ממנו"

אנשים עוטים מסכות עומדים במעבר חצייה בתל אביב ביוני האחרון / צילום: Reuters, Amir Cohen
אנשים עוטים מסכות עומדים במעבר חצייה בתל אביב ביוני האחרון / צילום: Reuters, Amir Cohen

ועדת החוקה אישרה את התקנות חדשות להתמודדות עם הקורונה. על-פי התקנות שהובאו לאישור הוועדה, נוסף איסור יציאה מהארץ, מהלילה בחצות, לבולגריה, אך הותרה היציאה לחלק מהמדינות שנאסרה הנסיעה אליהן בעבר, והן ארגנטינה, דרום-אפריקה, רוסיה, בלרוס, אוזבקיסטן, קירגיסטן, בריטניה וקפריסין.

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה בדיון כי ישראל הגיבה באיחור רב של שבועיים לעלייה החדה בתחלואה בעולם, ולכן היא התפשטה לישראל בקצב מהיר. "אנחנו נמצאים קצת פחות מחודשיים מתחילת הגל, ועלייה של פי 300 מאומתים חדשים ביום ופי 200 במספר החולים הקשים ממה שהיינו בתחילתו. במצב הזה לקראת תחילת ספטמבר נהיה עם 12,000 מאומתים ליום.

"נרשמת עלייה מהירה וחדה בתחלואה ברוב מדינות העולם. כמחצית מהתחלואה שנכנסה לארץ - ממדינות שמהן אין חובת בידוד. המודל הקודם כבר לא אפקטיבי".

היא אמרה כי יש לשנות את התפיסה - ויש להרחיב משמעותית את חובת הבידוד, אך לצמצם את המדינות האסורות לנסיעה. עוד הזהירה כי יש מספר זנים מסוכנים נוספים שהחלו להתפתח במספר מדינות בעולם. היא פירטה כי בישראל יש כיום שבעה זנים שונים מסוכנים, חוץ מזן הדלתא, וכל הזנים הללו נכנסו לארץ מחו"ל. המדינות שנאסרה הנסיעה אליהן נבחרו בקפדנות ובזהירות - ואלו רק המדינות שהסיכון בהן הוא גדול במיוחד.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הזהיר מפני זן מסוכן שזוהה בארה"ב עמיד יותר לחיסון, "ואם הוא יגיע לישראל - נגיע לסגר שאנו מבקשים כל-כך להימנע ממנו". לדבריו, ככל שהעולם יותר יתחסן יהיו פחות זנים, והמשחק בזמן ודחיית חדירת הזנים לארץ, הן בהחלט כדי לאפשר ליותר אנשים להתחסן.

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, איתן גינזבורג (כחול לבן), הדגיש את החובה לאכוף את חובת-הבידוד של המגיעים ממדינות מסוכנות. הוא קרא למנוע מכאלו את הכניסה לתחבורה הציבורית מנתב"ג, ברכבת או באוטובוס. גינזבורג קרא להימנע מהצורך באישור נוטריוני למסמכים המוגשים לוועדת-החריגים להיתר יציאה למדינות האסורות, אלא להאמין לאזרחים - ואם יתברר שהם שיקרו להעניש בחומרה. אמנון שמואלי, נציג רשות האוכלוסין, דחה את הפנייה ואמר כי אישור עו"ד נדרש כדי לאמת את המסמכים ולהבטיח את מהימנותם.

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) מחה על שינוי ההנחיות משבוע לשבוע - בפרט לגבי אירועים מתוכננים מראש כחתונות. ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) הזהיר מסגירת מועדוני ספורט ובריכות שחייה שיש בהם כלור, וקרא להכלילם ב"תו הסגול".

עו"ד רועי רוזנטל, נציג ההסתדרות, הדגיש את השפעת איסור הנסיעות למדינות שונות על עובדים רבים בתחומי התעופה והתיירות.