ר"מ קנדה מבקש לקדם סדר יום פרוגרסיבי: יקיים בחירות בזק שנתיים לפני הזמן

ראש הממשלה ג'סטין טרודו  מבקש לבנות על תמיכה בתגובה שלו למגפה ולהבטיח גיבוי בפרלמנט ליוזמות טיפול בילדים ומדיניות בנושא האקלים של ממשלתו

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Reuters
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Reuters

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע על בחירות מוקדמות בתחילת החודש הבא, בניסיון לתרגם להישג בקלפי את התמיכה של אזרחי קנדה לה זכתה ממשלתו במאמציה להיאבק במגפת הקורונה, ובכך להבטיח לעצמו קדנציה שלישית בשלטון.

ביום ראשון, ביקש טרודו באופן רשמי מהמושלת הכללית מארי סיימון, נציגת המלכה אליזבת, שהיא ראשת המדינה הקנדית, לפזר את הפרלמנט ולקבוע בחירות כלליות ב־20 בספטמבר. היא הסכימה. לו היו נערכות הבחירות הפרלמנטריות במועדן לא היו מתקיימות עד 2023.

"הקנדים צריכים לבחור איך אנחנו מסיימים את המאבק נגד הקורונה ובונים מחדש טוב יותר, מסיום העבודה לגבי התחסנות ועד תמיכה באזרחים במהלך המשבר הזה ועד סיומו", אמר טרודו לעיתונאים. "אני מבקש מהקנדים להצביע למנהיגות שהיא באמת פרוגרסיבית, למערכת בריאות חזקה, דיור בר השגה וסביבה נקייה ומוגנת".

טרודו שולט בקנדה בשנתיים האחרונות כשלצידו מיעוט של מחוקקים בפרלמנט, מה שמכריח אותו לקבל תמיכה מאחת המפלגות בשמאל על מנת להעביר הצעות חוק. בעזרת בחירות הבזק האלה, הוא מבקש להבטיח לעצמו רוב בפרלמנט שיאפשר לו להעביר סדר יום פרוגרסיבי כולל הגדלה של הטיפול בילדים, הוצאה גדולה יותר בנושאים חברתיים והשקעות באנרגיה נקייה.

מעבר לכך, מפלגות אופוזיציה שולטות בוועדות הפרלמנט, מה שנותן להן את הכוח לנהל חקירות נגד טרודו שיכולות להזיק לו מבחינה פוליטית. הן פתחו חקירות לגבי קשריו של ראש הממשלה לארגון צדקה לבני נוער שזכה בחוזים מטעם הממשלה, ולגבי הרקורד שלו בטיפול במקרי הטרדה מינית בשורות הצבא הקנדי.

יותר ממחצית המדינה תומכת בתדיניות של טרודו בנוגע לקורונה

סקרים מראים שיותר מחצי מאזרחי המדינה תומכים בתגובתו של טרודו למגפה, כולל הוצאה ממשלתית גדולה לתמיכה במשקי בית והפצת חיסונים שלאחר התחלה מגומגמת הצליחו להביא את קנדה לציון מהגבוהים בעולם מבחינת שיעור המחוסנים בקרב האוכלוסייה. יותר מ־70% מהקנדים מעל גיל 12 מחוסנים לקורונה בשתי זריקות.

קמפיין החיסונים המוצלח אמור לתמוך בשיקום חזק של הכלכלה הקנדית השנה, ויעזור לה להתגונן בפני הפרעות חדשות בדמות העלייה הנוכחית במקרי קורונה מזן דלתא במדינה. כלכלנים צופים שהצמיחה לשנת 2021 תגיע ל־6%. רמת התעסוקה מתקרבת לרמתה לפני תחילת המגפה.

על מנת לזכות בבחירות, יצטרך טרודו להרחיב את בסיס המצביעים הפרוגרסיביים שעזרו לליברלים לנצח בשתי מערכות בחירות רצופות, ב־2015 וב־2019.

טרודו, שהוא בן 49, נכנס לקמפיין בן 36 הימים לפני יריביו - המפלגה השמרנית והמפלגה הדמוקרטית החדשה, מפלגת שמאל - בכל הסקרים שנערכו. אתר המעקב אחר סקרים 338 Canada.com, שנקרא על שם מספר המקומות בבית התחתון של הפרלמנט, הצביע ביום ראשון על כך שהליברלים זוכים רק בכמה מקומות פחות ממה שהם צריכים על מנת שיהיה להם רוב.

"הליברלים מרוויחים קרקע באופן לא מידתי מבחינת מספר המקומות שהיינו חושבים שנמצאים באופן בטוח למדי בידי השמרנים והמפלגה הדמוקרטית החדשה", אמר גרג לייל, נשיא חברת הסקרים Innovative Research Group בטורונטו.

הימור שלא חף מסיכונים

למרות תוצאות טובות בסקרים, עם זאת, ההימור של טרודו על הבחירות אינו חף מסיכונים. בכמה סקרים נראה ששיעור התמיכה בראש הממשלה נפגע בגלל סדרה של שערוריות על רקע אתני. "הוא חייב לתקן את זה ולטפל בחששות המתמשכים לגבי כושר השיפוט שלו", אמרה כריסטין דה קלרסי, פרופסורית לפוליטיקה באוניברסיטת ווסטרן בלונדון, אונטריו.

השמרנים יכולים גם לשחזר את כוחם אפילו כאשר סקרים מהעת האחרונה מראים שהם קרובים לשפל של כל הזמנים. מנהיג המפלגה, ארין אוטול, נותר אלמוני למדי מאז שלקח את המושכות במפלגה לפני שנה. "הקמפיין מהווה איפוס וסיכוי לאופוזיציה סוף סוף לזכות בחלק מתשומת הלב, שטרודו מקבל את כולה מתחילת המגפה", אמר ניק ננוס, מייסד החברה Nanos Research.

אוטול מתח ביקורת על קריאתו של טרודו לבחירות מוקדמות מיד לאחר שהחל גל רביעי של מקרי קורונה המיוחס לזן דלתא המדבק ביותר. "אני מקווה שהוא לא מסכן חיי אדם", אמר אוטול. כמות המקרים בקנדה טיפסה בחדות בשבועיים האחרונים אך נותרת נמוכה מהשיא של הגל השלישי באמצע אפריל, ומומחי בריאות הציבור אומרים שרוב המקרים החדשים קורים אצל אנשים לא מחוסנים או מחוסנים במנה אחת בלבד.

מנהיג המפלגה הדמוקרטית הלאומית ג'מיט סינג אמר שהבקשה לבחירות מוקדמות היא ניסיון השתלטות, וסימן לכך שלטרודו "נמאס מזה שהדמוקרטים החדשים דוחפים אותו לספק יותר סיוע ליותר אנשים" בפרלמנט שבו יש למפלגתו מיעוט של מחוקקים.

טרודו ופקידי ממשל אחרים נסעו לאורכה ולרוחבה של קנדה על מנת לעשות הצהרות מדיניות לקראת הבחירות הצפויות, כולל תוכניות להוצאת מיליארדים להרחבת מעונות היום, הבטחה בפרופיל גבוה שנועדה לפתות נשים הנאבקות לאזן בין עבודה מהבית וטיפול בילדים.

מדיניות הממשלה לספק סיוע פיננסי למי שהושפע באופן החמור ביותר ממשבר הבריאות השתלמה למשקי בית רבים, שהכנסתם לאחר תשלום מסים עלתה למרות הירידה החדה בכלכלה.

"פול המצביעים הזמין לליברלים אינם אנשים, לפחות כרגע, המתפעלים מההשפעה או ההשלכות של ממשלה גדולה ואקטיביסטית", אמר שאצ'י קורל, נשיא מכון אנגוס רייד, חברה העורכת סקרים.

בעוד שהקנדים הריעו למאמצי הממשלה במגפה, קורל אמר שמצביעים מתחילים להתמקד בנושאים אחרים - כגון דיור בר השגה, בעיקר עבור אנשים צעירים בשווקים עירוניים החוששים שהעליות במחירי הדיור יותירו אותם מחוץ לשוק.