נמלטים משלטון הטליבאן: אירופה מנסה לפנות אזרחים ומקומיים

בריטניה: נוציא מקאבול כ-1,000 בני אדם ביום באמצעות טיסות בימים הקרובים; קיבלנו ערובות מהטליבאן, באמצעות מדינה שלישית, ששדה התעופה בקאבול ימשיך ולתפקד • גרמניה: "מבצע החילוץ הגדול ביותר בתולדות הצבא" • מנגד, רוסיה וסין שוקלות להכיר בשלטון החדש באפגניסטן

כוחות הטאליבאן בתוך קאבול / צילום: Reuters, Stringer
כוחות הטאליבאן בתוך קאבול / צילום: Reuters, Stringer

באירופה הסתכלו היום (ב') בחשש על התמונות הכאוטיות משדה התעופה של קאבול, של המוני אפגנים המנסים להימלט מהעיר לפני החלת שלטון הטליבאן, בד-בבד עם מה שאמורים להיות מבצעי חילוץ של אזרחי המדינות ואנשי צוות מקומיים מאפגניסטן. מאות חיילים מצבאות בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה ודנמרק מתו בשני העשורים האחרונים במסגרת פעולות הקואליציה הבינלאומית שנועדה למגר את שלטון הטליבאן ולהקים ממשלה עצמאית באפגניסטן, וגם באירופה תושבים רבים תוהים אם הקורבנות והמאמצים היו לשווא. 

בריטניה: נוציא מקאבול כ-1,000 בני אדם ביום

הממשלה בבריטניה הודיעה כי תגברה את הכוחות האמריקאים שנשלחו לאבטח את שדה התעופה בקאבול, כדי לאפשר הטסה ופינוי של אזרחים זרים וכן אפגנים בעלי אפשרות לצאת מהמדינה, כולל מי ששיתפו פעולה עם כוחות הקואליציה ונמצאים בסכנת חיים.

שר ההגנה הבריטי, בן וולאס, אמר כי כוחות בריטיים "סייעו לאבטח חלק משדה התעופה", כך שהפעילות ממנו תימשך, גם על רקע התמונות שמגיעות של אלפים המציפים מסלולים ומנסים לעלות על טיסות (ככל הנראה מסחריות) באופן נואש. הוא אמר כי בריטניה מתכוונת להוציא מקאבול כ-1,000 בני אדם ביום באמצעות טיסות בימים הקרובים. לפי דיווחים היום, כוחות אמריקאים ירו באוויר כדי להרתיע מקומיים מלהיכנס לחלק של שדה התעופה, ולא ברור אם נעשה גם ירי לעברם ואם יש קורבנות. 

שר ההגנה הבריטי אמר כי "קיבל ערובות" מהטליבאן, באמצעות מדינה שלישית, ששדה התעופה יורשה להמשיך ולתפקד. 

חיילי הכוחות הבריטים מגיעים לקאבול על מנת להוציא בעלי אזרחות בריטית מהמדינה / צילום: Associated Press, Leading Hand Ben Shread/Ministry of Defence
 חיילי הכוחות הבריטים מגיעים לקאבול על מנת להוציא בעלי אזרחות בריטית מהמדינה / צילום: Associated Press, Leading Hand Ben Shread/Ministry of Defence

ההגנה על חלק משדה התעופה ואפשרות המשך פעילותו היא קריטית לפינוי אזרחים זרים מאפגניסטן. צרפת הודיעה כי תפנה באופן מיידי עשרות אזרחים צרפתים באמצעות שתי טיסות מיוחדות היום לבסיס באיחוד האמירויות. "הכנו את הבסיס העומד לרשותנו באיחוד האמירויות, ויש לנו יכולת לקבל את המחולצים הראשונים", אמרה שרת ההגנה הצרפתית פלורנס פארלי. היא הוסיפה כי בין המפונים יהיו גם "אפגנים שסייעו לנו". היא גם אמרה כי צרפת "תגן" למי שנאבקו בעד זכויות אדם באפגניסטן, כולל עיתונאים, אך לא הבהירה אם הכוונה היא להעניק להם אפשרות הגירה לצרפת ולחלץ אותם מהמדינה. 

גרמניה: מבצע החילוץ הגדול ביותר

גרמניה הודיעה כי תשלח שני טיסות חילוץ שאמורות לנחות בקאבול בשעות הקרובות, כדי לחלץ את אנשי השגרירות, משפחותיהם וכן אזרחים זרים ומקומיים נוספים. הצבא הגרמני מסר כי מדובר ב"מבצע החילוץ הגדול ביותר בתולדותיו".

לפני כמה ימים נפלה העיר מזאר א-שריף, מקום נוכחות הצבא הגרמני באפגניסטן עד לאחרונה, בידי הטליבאן. לפי הערכות, יש לפחות 100 גרמנים בקאבול כעת, ו"מספר של ארבע ספרות" של אפגנים ששיתפו פעולה וזקוקים לחילוץ.

גם ספרד הודיעה כי העבירה את כל אנשי השגרירות והצוות המקומי לשדה התעופה, כמו גם פינלנד ומדינות אירופיות נוספות. באיטליה דווח בצהריים כי המדינה פינתה בהצלחה כ-70 אנשי צוות ומשפחותיהם.

אירופה עדיין מנסה להבין את ההשלכות של הקריסה המהירה של הצבא האפגני, שאומן וחומש על-ידי קואליציה של מדינות נאט"ו במשך כ-20 שנה, בהשקעה כספית אדירה ובמחיר חיי אדם. "זהו רגע משפיל למערב", אמר שגריר בריטניה לשעבר לאפגניסטן, מארק סדוויל, "יש לנו אזרחים אפגנים החוששים לחייהם, וקיצוניים בכל מקום יחושו חזקים יותר. הם אולי 'ישבו בשקט' מאז קריסת ארגון 'המדינה האיסלאמית', אבל האירועים הללו רק יחזקו אותם". 

באירופה גם תוהים לגבי ההשפעה של האירועים האחרונים על רבבות הפליטים האפגנים הנמצאים ביבשת. עד כה חלק מהם שבקשות המקלט שלהם נדחו הוחזרו לאפגנטיסטן, אולם בימים האחרונים גרמניה וצרפת הפסיקו את הטיסות שנועדו להשיב אותם והקפיאו את התהליך. 

רוסיה וסין יכירו בשלטון החדש? 

לעומתן, סין ורוסיה הודיעו כי ימשיכו לאייש את נציגותיהן בקאבול גם אחרי העברת השלטון לטליבאן. מוסקבה הודיעה כי שגריר רוסיה במדינה ייפגש היום עם נציגי הטליבאן, וכי רוסיה תשקול להכיר בשלטון החדש.

הסינים הודיעו כי ביקשו "להבטיח את שלומם של אזרחים סינים ואנשי השגרירות", וכי קיבלו ערובות לכך מהטליבאן. התקשורת במדינה רומזת, לפי הדיווחים, כי סין תכיר בשלטון החדש.