נתון אחד שמסתתר בדוחות פרשקובסקי חושף את הטירוף של שוק הדיור

חברת ייזום הבנייה למגורים פרשקובסקי מכרה במחצית הראשונה של השנה כפול דירות מאשר בשנה שעברה והציגה קפיצה של 40% ברווח הנקי • מניית פרשקובסקי זינקה בכמעט 300% בשלוש השנים האחרונות

יוסי פרשקובסקי, יו''ר פרשקובסקי / צילום: גבע טלמור
יוסי פרשקובסקי, יו''ר פרשקובסקי / צילום: גבע טלמור

שוק הנדל"ן למגורים בישראל מאופיין בחודשים האחרונים בעלייה במכירות ובמחירים, ומי שנהנות מכך הן יזמיות הבנייה למגורים. לדברי יוסי פרשקובסקי, יו"ר החברה המשפחתית פרשקובסקי השקעות ובניין , מדובר בשוק הכי חם שהיה מאז החל לעבוד בחברה לפני כ-30 שנה. "אני לא זוכר שוק כזה גם מבחינת קצב המכירות וגם מבחינת עליית המחירים. אנחנו מרגישים את זה במיוחד בחיפה, שם לא ראינו את זה כבר שנים", אמר.

פרשקובסקי השקעות סיימה את הרבעון השני של 2021 ברווח נקי של 84 מיליון שקל, המשקף צמיחה של 39% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום ששת החודשים הראשונים של השנה צמח הרווח הנקי של החברה ב-40% ל-134 מיליון שקל.

מניית פרשקובסקי מציגה תשואה של כמעט 300% בשלוש השנים האחרונות ומשקפת לחברה שווי של כ-1.85 מיליארד שקל. 

 
  

המחיר הממוצע לדירה ירד בהשוואה לאשתקד

עיקר פעילותה של פרשקובסקי השקעות מתרכז בתחום היזום, ההקמה והשיווק של דירות בישראל. במקביל פועלת החברה בתחום הדירות להשכרה בארה"ב ואף מפתחת פעילות מניבה גם בישראל, שתכלול מסחר, משרדים ודיור להשכרה.

את הרבעון השני סיימה החברה עם עלייה של 1.4% בהכנסות ל-312 מיליון שקל, כאשר בתחום מכירת הדירות גדלו ההכנסות ב-12% ל-300 מיליון שקל. בששת החודשים הראשונים של השנה גדלו כלל ההכנסות ב-6.6% ל-566 מיליון שקל, כאשר בתחום מכירת הדירות לבדו צמחו ההכנסות ב-13.2% ל-541 מיליון שקל. יש לציין כי אשתקד רשמה פרשקובסקי כניסה חד פעמית של 27.9 מיליון שקל ממכירת נכס להשקעה בחדרה.

במהלך המחצית הראשונה של 2021 מכרה החברה כפול דירות מהתקופה המקבילה. במחצית הראשונה נמכרו 178 יחידות דיור בתמורה לסך של 376 מיליון שקל (כולל מע"מ), המשקף מחיר ממוצע של 2.1 מיליון שקל לדירה. לשם השוואה, במחצית המקבילה אשתקד מכרה החברה 98 יחידות דיור בתמורה לסכום של 230 מיליון שקל (כולל מע"מ), המשקף מחיר ממוצע של 2.3 מיליון שקל לדירה.

מדובר על פרויקטים שמקימה החברה בראשון לציון, בחיפה, בהרצליה (שכונת גליל ים) וברמלה (שכונת נווה דורון) ושכוללים 2,400 יחידות דיור. 2,250 יחידות דיור בפרויקטים אלו כבר נמכרו, כאשר בכוונתה החברה לצאת בחודשים הקרובים לשיווק של שלושה פרויקטים נוספים, בהיקף כולל של 330 יחידות דיור, בערים רמלה, לוד ותל אביב. כמו כן, לחברה יש גם עתודות קרקע לבניית 1,031 יחידות דיור בחיפה, בהרצליה, בבאר יעקב ובראשון לציון.

לצד פעילות זו, מפתחת החברה פעילות בתחום הדיור להשכרה ארוכת-טווח. לחברה שני פרויקטים של מגורים, מסחר ומשרדים בקרקעות ששווקו ע"י החברה הממשלתית דירה להשכיר, בהן היא תקים בערים רמלה (בביצוע) ולוד (בתכנון) פרויקטים שיכללו בין היתר 527 יחידות דיור להשכרה ארוכת-טווח (בין 15-20 שנים). בנוסף, היא מקדמת תב"ע לפרויקט גדול של דיור להשכרה במתחם האלף בראשון לציון.

"נגיע ליותר מ-2,000 דירות להשכרה לטווח ארוך. זה תחום שהתחלנו לפתח בארה"ב לפני יותר מעשור ואנחנו מביאים את המומחיות הזאת לכאן . נהנה גם מהביצוע והתשלומים השוטפים, וגם מההשבחה של הדירות בעת מכירתן בעוד 15-20 שנה", מוסיף יוסי פרשקובסקי.

 
  

ערך הנכסים בארה"ב עלה

בסיכום חצי שנתי צמח הרווח הגולמי של החברה ב-21% ל-182 מיליון שקל והיווה 32% מההכנסות (לעומת 28% בתקופה המקבילה אשתקד). בנוסף, רשמה החברה במחצית הראשונה של השנה גם עלייה של 24.5 מיליון שקל בשווי ההוגן של הנדל"ן להשקעה שבבעלותה, בזכות עלייה בערכם של הנכסים בארה"ב ועלייה בערך קרקע בלוד (בן שמן).

מגזר הנדל"ן להשקעה בארה"ב כולל כיום 829 יחידות דיור להשכרה וכן שטחי משרדים ומחסנים להשכרה בפלורידה ארה"ב. מגזר הנכסים המסחריים בישראל כולל פרויקטים מניבים בערים רחובות (פעיל), ראשון לציון (בביצוע), הרצליה פיתוח (בתכנון), רמלה (בביצוע), באר יעקב (בתכנון) ונס ציונה (בתכנון) .

לדברי היו"ר יוסי פרשקובסקי, "החברה נמצאת עם הפנים קדימה וממשיכה לפעול לתכנון פרויקטים חדשים. רק לאחרונה דיווחה החברה על רכישת מגרשים לשני פרויקטים חדשים של 384 יחידות דיור באשדוד ו-352 יחידות דיור בחיפה". הוא ציין לחיוב גם את קצב המכירות החזק בכל הפרויקטים של החברה שנהנים לדבריו מביקוש מוגבר ומעליית מחירים.

את הרבעון השני סיימה חברת פרשקובסקי עם הון עצמי של כ-1 מיליארד שקל, וזאת לאחר שחילקה במחצית הראשונה של 2021 דיבידנדים בסך של 37 מיליון שקל. בסוף אוגוסט היא תחלק דיבידנד נוסף של 10 מיליון שקל.