בכיר משרד הבריאות הזהיר מזן חדש של קורונה - מה אנחנו יודעים עליו ולאן הוא כבר הגיע?

בדיון שנערך בוועדת החוקה עסקו בווריאנט AY.3, שנחשב לאחד מבני משפחת הדלתא • הווריאנט התפשט מדרום אמריקה למדינות דרום ארה"ב, ובהדרגה תופס נתח שוק מול וריאנט הדלתא המקורי • בגלל החשש מהווריאנטים, משרד הבריאות המליץ להטיל בידוד על השבים מכל המדינות

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio

ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז בימים האחרונים כי יעשה כל מה שניתן כדי שנוכל לחיות לצד "מגיפת הדלתא" (קורונה בוריאנט דלתא) בלי להגיע לסגר. אבל מה עם וריאנטים נוספים?

בדיון בוועדת החוקה היום (ב') שעסק בהגבלות על נתב"ג, הוצגו חוות דעת מומחים לגבי וריאנטים חדשים שיכולים להגיע לישראל, שעלולים להיות מדבקים עוד יותר מווריאנט דלתא. אם אנחנו כעת שואפים לאיזון עדין בין חיסון קבוצות הסיכון במנה שלישית, המשך קמפיין החיסון בקרב הלא מחוסנים כלל, הרחבת הקיבולת של בתי החולים והטלת מגבלות כמו מסיכות בחללים סגורים והתו הירוק, וכל זה עד להגעת חיסון ייעודי לווריאנט או חיסון גם לילדים הקטנים, הרי שאם יגיע וריאנט עוד יותר מדבק, ייתכן וכל זה עדיין לא יספיק ונצטרך להגיע לסגר.

איזה וריאנט כרגע מאיים על ההגמוניה של הדלתא? אף אחד מהווריאנטים שכבר קיימים בעולם עדיין לא הוכח כמדבק יותר בסביבה כמו ישראל שרובה מחוסנת, אבל ישנם כמה חשודים.

ככל הנראה הווריאנט מדבק יותר, אבל לא אגרסיבי כמו הדלתא 

הדיון בוועדת החוקה עסק ספציפית בווריאנט AY.3, הנחשב לאחד מבני משפחת הדלתא. הווריאנט עלה על פי דיווחי משרד הבריאות מדרום אמריקה למדינות דרום ארה"ב, ובהדרגה תופס נתח שוק גם מול וריאנט הדלתא המקורי - לרוב זו עדות לכך שהוא מדבק יותר. אולם, ההשתלטות כרגע לא נראית כל כך מהירה ואגרסיבית כמו ההשתלטות של וריאנט האלפא על וריאנט ווהאן הקלאסי בינואר, או כמו ההשתלטות של וריאנט הדלתא שדחק החוצה את האלפא. גם בהודו וריאנט AY.3 נוכח, אך לא הצליח להחליף באופן משמעותי את הדלתא.

כל וירוסי הדלתא מתרבים מהר יותר באדם מאשר האלפא והווריאנטים הקודמים של הקורונה, מה שאומר מצד אחד שלמערכת החיסון יש פחות זמן להגיב ואז התחלואה קשה יותר, ומצד שני אנחנו מגלים את המחלה מהר יותר אחרי החשיפה, מה שיכול לעזור לקטוע שרשראות הדבקה, בתנאי שאנשים מתנהלים על פי ההוראות.

במשרד הבריאות הדגישו את וריאנט AY.3, אולם ככל שהקורונה מתפשטת, כך נוצרים וריאנטים חדשים במהירות רבה, עד שנהיה די קשה לעקוב אחריהם. ארגון הבריאות העולמי הגדיר עד היום ארבעה סוגי וריאנטים כ"מטרידים": אלפא ("בריטי"), בטא ("דרום אפריקאי"), גמא ("ברזילאי") ודלתא ("הודי") כשלכל אחד מהם ישנם תתי זנים.

ארבעה וריאנטים נוספים הם "וריאנטים תחת מעקב", משום שלא ברור אם הם בעייתיים יותר מן הקיימים או לא. אלה הם אטא (התגלה במספר מדינות במקביל), יוטא (התגלה בארה"ב), קפא (גם הוא במקור מהודו) ולמדא (מפרו). וריאנט נוסף שהופיעה לאחרונה באירופה ונראה כמתפשט במהירות, טרם קיבל אות יוונית. הוא הופיע לראשונה בקולומביה, נקרא כרגע B.1.621. הוא נחשב לחבר במשפחת הקפא.

בעקבות הופעת הווריאנטים החדשים לעיתים תדירות בעולם ובגלל האפשרות כי וריאנט חדש יהיה עוד פחות רגיש לחיסון מאשר וריאנט הדלתא, המליץ משרד הבריאות להטיל בידוד על החוזרים מכל המדינות, בלי להגדיר מדינות מסוימות כאסורות למסע.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ציין כי ככל שרמות ההתחסנות בעולם יעלו, כך יהיה קשה יותר לווריאנטים חדשים להתפתח. לכן יש אור בקצה המנהרה, וכדאי בינתיים לדחות ככל האפשר את הופעתם של וריאנטים יותר מדבקים ויותר עמידים בפני חיסון לישראל.