קרן העושר הנורבגית מציגה שיא חדש, וטעות קטנה שהשתלמה בגדול

קרן העושר הנורבגית שוברת שיאים עם רווח של 111 מיליארד דולר רווח בחצי שנה • בנוסף, הקרן דיווחה כי "הרוויחה בטעות" 64 מיליון דולר כתוצאה מקניית יתר של מניה שאת שמה לא פרסמה • היא השיגה תשואה של 9.4% בחצי שנה בלבד בעקבות הזינוק בשווקי ההון • שווי הקרן – 1.3 טריליון דולר

נורבגיה / צילום: אלי גנצר
נורבגיה / צילום: אלי גנצר

הרווחים של קרן העושר הנורבגית זינקו במחצית הראשונה של 2021 ועמדו על 111 מיליארד דולר - כך הודיעו אתמול (ד') מנהלי הקרן, הנחשבת לגדולה ביותר בעולם. הקרן הוקמה על-ידי נורבגיה עוד בשנות ה-90', במטרה להבטיח את רווחי הנפט והגז, שאחראים לכרבע מהכנסות המדינה, גם לדורות הבאים. ועדת השקעות מיוחדת אחראית לתמהיל ההשקעות של הקרן, המורכב ממניות, אג"ח ונדל"ן.

בשל הזינוק בשווקי המניות ברחבי העולם בחצי השנה האחרונה, עם ההתאוששות הכלכלית ממגפת הקורונה, הודיעה הקרן על הרווחים האדירים שנרשמו במחצית הראשונה של 2021. שווי הקרן כעת עומד על כ-1.3 טריליון דולר. התשואה החצי-שנתית שרשמה הקרן השנה עומדת על 9.4%. הקרן משקיעה בקרוב לעשרת אלפים מניות ואגרות חוב ברחבי העולם. בתקופה המקבילה בשנה שעברה, שעמדה בסימן התפרצות מגיפת הקורונה, הפסידה הקרן כ-21 מיליארד דולר.

מאז 1996, אז הופקדה הקרונה הנורבגית הראשונה בקרן, מוגבלת הממשלה הנורבגית בשימוש בכספים שנצברים בקרן, והיא יכולה לקבל לתקציב המדינה רק חלק מהתשואה השנתית על הר הכסף המופקד בה. בעבר עמדה התשואה המובטחת לממשלה לטובת התקציב על 4%, ולפני כשנתיים הפחיתה אותה ממשלת הימין-מרכז השולטת בנורבגיה ל-3% בלבד.

ראש המועצה המנהלת את קרן העושר הנורבגית אמר לתקשורת במדינה כי העלייה שנרשמה בשוקי ההון בתחומי האנרגיה, הפיננסים, הבריאות והטכנולוגיה היא שאחראית לעלייה המשמעותית ברווחי הקרן ובשוויה.

כלי התקשורת גם דיווחו כי הקרן נהנתה מטעות של סוחר, שרכש בטעות כמות גדולה יותר ממניות חברה מסוימת (ששמה לא הוזכר). מנהלי הקרן אמרו כי הטעות התגלתה רק בדיעבד, אך כי היא תרמה כ-64 מיליון דולר לרווחי הקרן. "ההשלכות של המהלך היו חיוביות בעבורנו, אבל באותה מדה הן היו יכולות שליליות".