המפלגה הקומוניסטית הסינית חוזרת לשורשים: פחות לעשירים ויותר לעניים

הנשיא מצביע על תוכניות שיקדמו יותר בתקיפות שוויון חברתי, כשמילות המפתח 'שגשוג עממי' מופיעות בכל מקום

אישה מחזיקה בדל המפלגה הסינית בעת חגיגות מאה שנים להיווסדות המפלגה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
אישה מחזיקה בדל המפלגה הסינית בעת חגיגות מאה שנים להיווסדות המפלגה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

סין נתנה עדיפות לצמיחה כלכלית במשך רוב 40 השנים האחרונות. כעת, הנשיא שי ג'ינפינג מצביע על תוכניות לקידום שוויון חברתי באופן יותר תקיף, בניסיון למצק את התמיכה העממית בשלטונה המתמשך של המפלגה הקומוניסטית.

המאמץ הזה מנוסח בסיסמה "שגשוג עממי", שכעת מופיעה בכל מקום בסין, כולל בנאומים ציבוריים, כלי תקשורת בבעלות הממשלה ובתי ספר - ובדברים שאומרים אנשי עסקים כמו ג'ק מא, שלא מזמן חזר מסדרת חינוך ממשלתית.

כמו הרבה סיסמאות של המפלגה הקומוניסטית, הפרטים עדיין עמומים. אבל בכירים ואנליסטים שעקבו אחרי השימוש בביטוי אומרים שמטרתו להעביר את הרעיון שהמנהיגים חוזרים לשאיפות המקוריות של המפלגה - לחזק עובדים ואת מי שידם אינה משגת, ולהגביל את רווחי המעמד הקפיטליסטי כשצריך לטפל באי שוויון חברתי.

בפגישה חשובה בנושא כלכלה ופיננסים ביום שלישי, תיאר הנשיא שי את המטרה הרחבה יותר של "שגשוג עממי" כ"דרישת יסוד של הסוציאליזם".ההממשלה צריכה "לעודד אנשים בעלי הכנסה גבוהה ויוזמה לתת בחזרה לחברה יותר" ו"ליצור הזדמנויות ליותר אנשים להתעשר", נכתב בסוכנות הידיעות הממשלתית שינהואה, בציטוט מתוך פרוטוקול רשמי של הפגישה.

נאום של נשיא סין שי ג'ינפינג מוקרן בעת חגיגות מאה שנה למפלגה הקומוניסטית, בסוף יוני / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 נאום של נשיא סין שי ג'ינפינג מוקרן בעת חגיגות מאה שנה למפלגה הקומוניסטית, בסוף יוני / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

מיתוג מחדש של המפלגה

עדיפות המדיניות החדשה היא חלק מהצעדים האחרונים של סין נגד חברות טכנולוגיה חזקות ועסקים אחרים שצמיחתם וכוח השוק שלהם נתפסים כתורמים לפילוג חברתי, כך אומרים מומחים ואנשי סוד בתעשייה. הצעדים כוללים קנסות נגד חברות כמו עליבאבא בשל כשלים בנושא הגבלים עסקיים, והכרזה שהעלויות של חינוך אחרי שעות בית הספר צריכות לרדת והתחום צריך לעבור לידי עמותות על מנת להוריד את עלויות החינוך למשפחות.

המסרים מצד הממשלה יכולים להצביע גם על שינוי בתחומים כמו טיפול בריאותי, פנסיות ורווחה, אמרו.

הדחיפה הזו מתבססת על הכרזות קודמות של מנהיגים סיניים, שניסו להתמקד באיכות הצמיחה בעת שהם מטפלים בחסרונות הפיתוח המהיר, כמו למשל זיהום הסביבה. כשבייג'ינג חשפה תוכנית חומש בעיצומו של משבר הקורונה השנה, היא נטשה את המסורת ארוכת השנים שלה לקבוע יעד מספרי לתוצר המקומי הגולמי, סימן לכך שהיא מבקשת להפחית מהדגש של צמיחה לשם צמיחה.

"שי ג'ינפינג מבקש למתג מחדש את דימוי המפלגה הקומוניסטית מבית ומחוץ" על ידי הקטנת פער ההכנסה ומעבר לפיתוח באיכות גבוהה יותר, אמר ביל ביקאלס, כלכלן בכיר לשעבר באו"ם שהיה מוצב בסין. "הוא רוצה להדגים שהסוציאליזם מוצלח יותר מהקפיטליזם המערבי על ידי זה שהוא דואג לכלל האוכלוסייה".

האופן שבו העושר מחולק תמיד העסיק את המפלגה, אם כי דעותיה בנושא השתנו במשך השנים. מאו דזה דונג פעם תייג קפיטליסטים כאויבי העם הסיני. בשנות ה־80, דנג שיאופינג אמר שזה בסדר "לתת לחלק מהאנשים להתעשר ראשונים" בזמן שסין מאמצת רפורמות שוק, אם כי הוא גם הדגיש את הצורך בכך שבסופו של דבר העושר יחולק באוכלוסייה באופן שוויוני.

חלוקת הון לא שוויונית היא כיום מקור מרכזי לחשש. בזמן שתנאי המחיה בסין עלו באופן דרמטי, מדד ג'יני, המודד אי שוויון, גדל ל־70.4 ב־2020 לעומת 59.9 ב־2000, מה שהופך את סין לאחת הכלכלות הגדולות הכי לא שוויוניות, על פי נתוני קרדיט סוויס.

ראש הממשלה לי קקיאנג גרם לשערורייה בשנה שעברה כשחשף שיותר מ־600 מיליון איש, או יותר מ־40% מאוכלוסיית סין, מרוויחים פחות מ־140 דולר בחודש, בזמן שסינים רבים מתלוננים על כוחם של הטייקונים העשירים.

חגיגות מאה שנים למפלגה הקומוניסטית בסין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 חגיגות מאה שנים למפלגה הקומוניסטית בסין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

תוכנית "השגשוג העממי" יוצאת לדרך

אם כי הביטוי "שגשוג עממי" אינו חדש, הוא החל להופיע הרבה יותר אחרי שסין הודיעה בשנה שעברה שהצליחה למגר את העוני הקיצוני והגיעה למטרה ארוכת השנים שלה להיות מה שנקרא "חברה משגשגת באופן סביר".

בנאום מפברואר כשחגג את ההישג הזה, הדגיש הנשיא שי את ההגעה ל"שגשוג עממי" כשלב הבא בפיתוח סין.

בערך בתקופה זו, ג'ק מא, מייסד שותף של עליבאבא וענקית הפיננסים אנט גרופ, הופיע בציבור לראשונה מאז שהממשלה חסמה את ההנפקה המצופה של אנט ואמר שזו הייתה אחריותם של היזמים "לעבוד קשה לחידוש האזורים הכפריים והשגשוג העממי".

ג'ק מא / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 ג'ק מא / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

ביוני, בחר הנשיא שי במחוז ז'ג'יאנג המזרחי, איפה שפעם היה מושל, כמחוז פיילוט לתוכנית "השגשוג העממי". במסגרת התוכנית, המחוז מכוון להעלות את ההכנסה הניתנת להוצאה לאדם לסכום של 75 אלף יואן, המקבילים ל־11.6 אלף דולר, עד 2025, מכ־52 אלף יואן ב־2020.

התוכנית מבטיחה גם לצמצם את הפער בין עשירים ועניים ולעשות רפורמה בהקצאת הכנסות על ידי שינויים ב"הכנסות גבוהות מאד", פעולות ענישה נגד רווחים לא חוקיים ועידוד אנשי עסקים להגדיל את מאמצי הפילנטרופיה שלהם.

יואן ג'יאג'ון, ראש המפלגה בז'ג'יאנג, אמר שהמחוז מנסה להראות לשאר המדינה שאפשר לצמצם פערים בין מחוזות שונים ובין הכנסות של אנשים. הוא ניסה גם להרגיע את הקהילה העסקית שהתוכנית לא נועדה "להרוג את העשירים ולעזור לעניים", על פי ציטוטים מדבריו בתקשורת המדינתית.

בנקאי השקעות, בלוגרים ויזמים סינים התמקדו בנושא של "שגשוג עממי" וביקשו להסביר את השלכותיו.

בדוח בן 50 עמודים שיצא מוקדם יותר החודש, כלכלנים של מורגן סטנלי ציינו שהדגש הסיני החדש על "התעשרות ביחד" או "שגשוג עממי", כנראה יתבטא ברוחות פנים רגולטוריות נוספות לחברות בתחומים הקשורים לעלייה בחוסר שוויון חברתי, ויותר תמיכה בעסקים הקשורים לבריאות הציבור ואנרגיה ירוקה.

"בהשוואה למה שהיה רק לפני חמש שנים, ההנהגה הסינית מקצה תשומת לב רבה יותר לשוויון חברתי", אמר לארי הו, כלכלן ראשני לענייני סין ב־Macquarie Group. בנוסף לצעדי ענישה נגד חברות טכנולוגיה כמו אנט גרופ, שרגולטורים מאשימים בכך שהן מפתות אנשים צעירים להיכנס לחובות, אמר הו שעדיפויותיה של בייג'ינג כעת כוללות הסטה של יותר תמיכה פיננסית לאזורים עניים ולהורדת מחירי הדיור.

חברת הגיימינג והתקשורת טנסנט (Tencent Holdings) הודיעה באפריל שתוציא 7.7 מיליארד דולר על ריפוי חוליי החברה והוצאת האזורים הכפריים של סין ממעגל העוני. יותר לאחרונה, מייסד מייטואן וואנג שינג תרם 2.3 מיליארד דולר מענקית משלוח המזון הסינית לקרן שהוא מנהל שנועדה לממן חינוך ופיתוח מדעי.

ביום רביעי, טנסנט, לאחר שהציגה רווח נטו לרבעון המקביל ל־6.57 מיליארד דולר, הודיעה שתתרום עוד 7.7 מיליארד דולר לקידום פרויקטים הקשורים ל"שגשוג עממי", כולל בריאות הציבור וחינוך. "האסטרטגיה החדשה הזו של טנסנט היא גם תגובה חיובית לאסטרטגיה הלאומית", אמרה החברה בהודעה.

"להרגיע את הציבור"

הנשיא שי כבר חשב על מעבר לדגש גדול יותר על שוויון חברתי לפני שנכנס לשלטון ב־2012, כשמאבק שקורה פעם בעשור על הכוח במפלגה נכנס לימיו האחרונים, כך אמרו אנשים המכירים את החשיבה.

הדיון הזה קיבל ביטוי ציבורי דרך דיבורים על עוגה, מטפורה לעושר של סין, אמרו האנשים. כמה פקידים בכירים טענו שקודם יש להגדיל את העוגה ואז לחלק אותה. אחרים, כמו בו שילאי, מנהיג של המפלגה בצ'ונגקינג שהיה נראה כמועמד למשרה גבוהה יותר לפני שנידון למאסר עולם על שחיתות ושימוש לרעה בסמכותו, התעקשו קודם כל לחלק את העוגה באופן שוויוני יותר ואז להגדיל אותה.

הנשיא שי, שבזמנו היה סגן נשיא, לא הסכים לא עם אלה לא עם אלה, אמרו האנשים. הוא אמר שמטרתו הייתה גם להגדיל את העוגה וגם לחלק אותה באופן שוויוני והאחד לא סותר את השני.

יותר לאחרונה, השיקום החזק יחסית של סין ממגפת הקורונה נתן להנהגת המדינה יותר גמישות במסע הארוך שלה להשגת מטרותיה החברתיות, לאחר טיפול בעדיפויות אחרת כמו שחיתות, כך אומרים מומחים.

סוף הקדנציה השנייה של שי - והניסיון הצפוי שלו לקבל קדנציה שלישית בשנה הבאה - עשויים לתת דחיפה למאמץ להשגת "שגשוג עממי", במיוחד כעת כשהצמיחה מתחילה להאט. "שי מקווה להרגיע את הציבור כשהכלכלה מאטה ומתכוון להביע דאגה לפרנסות האנשים", אמרה דורותי זולינגר, פרופסורית למדעי המדינה באוניברסיטת קליפורניה, אירוויין. אבל "עדיין ישנם אנשים עניים רבים בסין שנותרו מאחור וימשיכו להיוותר מאחור".