צלילה בהכנסות: דוחות חברת הביומד הזו השאירו את המשקיעים פעורי פה

יומן אקסטנשנס, המדווחת באופן חצי-שנתי, רמזה בדוחות 2020 שפורסמו במרץ כי עלולה להיות בעיה, אך הרמז היה טמון עמוק בדוח • עוד לפני פרסום הדוח המניה רושמת תשואה שלילית משמעותית על ההנפקה

ניתוח עם הרובוט של יומן אקסטנשנס
ניתוח עם הרובוט של יומן אקסטנשנס

דוחות חברת הרובוטיקה יומן אקסטנשנס  שפורסמו היום (ה') השאירו את המשקיעים פעורי פה. החברה דיווחה על הכנסה של 1.1 מיליון שקל עבור המחצית הראשונה של 2021, לעומת כ-20.7 מיליון שקל הכנסות בתקופה המקבילה אשתקד, ובמצגת שצורפה לדוחות היא ציינה כי הכנסות ברמה כזו צפויות גם במחצית השנייה של השנה. ההפסד שרשמה החברה במחצית הוא 27 מיליון שקל, לעומת 10.8 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2020.

יומן אקסטנשנס, שפיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים זעיר-פולשניים, הונפקה בבורסה על בסיס הדוחות של 2019. החברה רמזה בדוחותיה השנתיים ל-2020 ובמצגת שלה כי לא הכול הולך חלק מול הלקוח העיקרי, וכי הלקוח העיקרי לא עומד בהתחייבויות שלו מול החברה בהתאם לחוזה שנחתם בין הצדדים. עם זאת, החברה המשיכה להעריך במצגת שלה, שפורסמה במרץ, כי תרשום צמיחה בשנים הקרובות.

בדוחות לסיכום 2020 נאמר כי הגמגום מול הלקוח נובע נקודתית ממשבר הקורונה. "בעקבות פרוץ משבר הקורונה בחודש פברואר 2020 הושפעה כלל תעשיית הבריאות והליכי רכש עוכבו או נעצרו באופן כמעט מוחלט. בשל משבר הקורונה, המפיץ עיכב את תהליכי השיווק להם התחייב וכן את הזמנותיו, בשל מגבלות התנועה ברחבי אירופה ובשל תיעדוף תקציבים של מוסדות רפואיים לצורך המאבק בנגיף הקורונה. החברה התעכבה בהמשך הליכי הפיתוח אליהם התחייבה. בעקבות כך, נדרשו הצדדים להפעלת מנגנון התאמות שנקבע בהסכם מבעוד מועד", נאמר.

מן הדוח שפורסם היום עולה כי 18.8 מיליון מתוך 20.7 מיליון השקלים שהוכרו עבור 2020, כבר נרשמו במחצית הראשונה של 2020. מכאן, שבמחצית השנייה של 2020 כבר נרשמו הכנסות של כ-2 מיליון שקל בלבד, אך זה לא הודגש בדוחות, אלא התוצאות של 2020 כולה.

יומן אקסטנשנס היא חברת הביומד הראשונה שיצאה לשוק בדרך של הנפקה בשנים האחרונות, לאחר שגל הנפקות הביומד האחרון המשמעותי בבורסה בתל אביב נרשם ב-2010, ומאז הגיעו לבורסה חברות ביומד בעיקר דרך שלד בורסאי. היקף הגיוס והשווי היום גבוהים יחסית לחברות ביומד שהונפקו בעבר, 158 מיליון שקל לפי שווי של כ-625 מיליון שקל. זאת, בין היתר בהסתמך על ההכנסות. אומנם הדוחות מפתיעים בעוצמת הירידה, אך נראה כי השוק כבר זיהה חולשה מזה זמן מה, שכן מניית החברה איבדה 63% מערכה מיום המסחר האחרון ועד הבוקר לפני ההודעה. כעת היא דווקא עולה 5% במסחר ושוויה עומד על כ-246 מיליון שקל.

גל הביומד של השנתיים האחרונות כלל בנוסף ליומן אקסטנשנס גם את סופוייב, שפרסמה השבוע דוחות טובים, את סונוביה ופלסאמנור, שרושמות בינתיים תשואה שלילית על מחיר ההנפקה, את המצטרפת החדשה אריקה כרמל ואת השותפויות אלמדה ואינפיניטי מדיקל. אם חברות נוספות בגל הזה יאכזבו, עלולה הבורסה שוב להיסגר בפני חברות בתחום.

יומן אקסטנשנס כעת שיחת ועידה ובה היא צפויה להסביר על האופן שבו בכוונתה לגוון בלקוחותיה במטרה להמשיך לצמוח למרות האכזבה מן הלקוח העיקרי.