קריפטו מסי וקרנות פרייבט אקוויטי: הכדורגל האירופי שקוע בחובות ומחפש דרכים יצירתיות להיחלץ

משבר הקורונה גרר את קבוצות הכדורגל לחובות של מיליארדי אירו מאז שפרצה המגפה ב-2020 • הקהל שהתחיל להגיע למגרשים בעקבות ההקלות בסגרים שוב הפסיק, הבנקים לא עוזרים, הסיוע מאופ"א לא מספיק, וקבוצות הכדורגל מחפשות דרכים יצירתיות להיחלץ

שחקני ברצלונה חוגגים ניצחון במשחקי הליגה הספרדית, השבוע / צילום: Reuters
שחקני ברצלונה חוגגים ניצחון במשחקי הליגה הספרדית, השבוע / צילום: Reuters

בימים האחרונים הודיע איגוד התאחדויות הכדורגל האירופיות (אופ"א) על "חבילת חילוץ" למועדוני הכדורגל בסכום של 6 מיליארד אירו. הכוונה היא לא לכסף מהליקופטרים אלא רק להלוואות בתנאים נוחים שיאפשרו לקבוצות לצאת מהחובות שמטביעים אותן בשל משבר הקורונה. אבל ממתי אופ"א שמנהל את הכדורגל האירופי הופך לגוף שמממן הלוואות, בשביל זה הרי יש בנקים?

המצב של מועדוני הכדורגל מתחיל להיות מורכב מדי בכל הקשור לפנייה לבנקים. הקורונה הראה עד כמה עסקי הכדורגל שבריריים. הקבוצות תמיד חיות על הקצה, שכר השחקנים אוכל את רוב ההכנסות והן חיות ממינוף למינוף. חלק מהן יודעות כבר עכשיו שיידרש לפחות עשור כדי לחזור לרמת החוב שלהן מלפני הקורונה. לפי דוח של דלויט, הפרמיירליג האנגלית העשירה ירדה בעונת ההתפרצות של הנגיף (2019/20) לרמת ההכנסה שלה מלפני חמש עונות ולמעלה ממחצית מקבוצות הליגה דיווחו על הפסדים תפעוליים.

בברצלונה חשף השבוע הנשיא ז'ואן לאפורטה במסגרת ספיחי פרשת מסי כי החובות של המועדון התרחבו ל-1.35 מיליארד אירו. בורוסיה דורטמונד - שנסחרת בבורסה של פרנקפורט והצליחה במהלך העשור האחרון לחלק מדי פעם דיבידנדים לבעלי המניות - הודיעה כי סיימה את העונה החולפת בהפסד של 72.8 מיליון אירו. לפי דוח שהוציא אופ"א לאחרונה ומסכם את נזקי הקורונה, מועדוני הכדורגל באירופה איבדו הכנסה מתוכננת של כ-9 מיליארד אירו מאז מרץ 2020.

את הסיטואציה שאליה נקלעו הקבוצות אפשר לראות דרך שוק ההעברות. אם שמים לרגע את הפרמיירליג האנגלית בצד, הרי שההוצאה נטו של ארבע הליגות הגדולות האחרות (ספרדית, גרמנית, איטלקית, צרפתית) על רכישות שחקנים בחלון ההעברות הנוכחי מסתכמת ב-50 מיליון אירו - ממוצע של 600 אלף אירו לקבוצה. החלון אמנם עדיין לא נסגר, אבל המגמה ברורה - בחלון האחרון שלפני עונת הקורונה הוציאו ארבע הליגות האלו 765 מיליון אירו נטו על העברות.

מהן, אם כן, הדרכים היצירתיות של הקבוצות לצאת מהחובות?

כניסת גופי השקעות

המצב שאליו נקלעו קבוצות כדורגל וליגות הוא הזדמנות שאותה זיהו כמה חברות פרייבט אקוויטי. את השייחים והאוליגרכים שרכשו בעלות במועדונים האירופיים מחליפים כעת לאט לאט חברות השקעות, בעיקר אמריקאיות. זהו פתרון טוב גם לבעלים הקיימים שמוכנים לוותר על אחוזים לטובת כניסה של חברות שיזרימו הון לענף שמדמם חובות.

במקרה של אופ"א וההלוואה שהיא מציעה לקבוצות, הגוף המממן שיגזור את החלק שלו עבור הכניסה לכדורגל היא חברת הפרייבט אקוויטי הלונדונית Centricus Asset Management, גוף שמנהל, לפי האתר הרשמי שלו, כ-32 מיליארד אירו. אופ"א בסך הכל משמשת כפרונט מול הגופים המלווים, היא זו שתהיה ערבה לכסף, מאחר שהמצב שלה טוב בהרבה מזה של המועדונים.

לפני שבועיים ניצלה את ההזדמנות קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית CVC, שהצליחה לרשום דריסת רגל בכדורגל האירופי אחרי שרכשה 9% מהליגה הספרדית הקורסת עבור 2.1 מיליארד אירו.

לפני כמה חודשים מכר ג'ון וו. הנרי 11% מחברת החזקות הספורט שלו, שכוללת את ליברפול, תמורת 750 מיליון דולר לחברת הפרייבט אקוויטי האמריקאית RedBird Capital Partners, שכבר מחזיקה בנתח מקבוצת טולוז הצרפתית. בדצמבר האחרון, ALK Capital - עוד גוף השקעות אמריקאי - רכש את קבוצת הפרמיירליג האנגלית ברנלי.

הכניסה של קרנות ההשקעה הללו היא טובה לשני הצדדים: הליגות ומועדוני הכדורגל נהנים מהזרמת הון מיידי שנחוץ כל כך מבלי לפנות לבנקים, ואילו עבור בחברות הפרייבט אקוויטי בונים על חזרתה של התעשייה כולה וכך ההשקעה תחזיר את העצמה.

הנפקת כסף וירטואלי

אם עד לפני כמה שנים קבוצות פנו לבורסה כדי לגייס שם קצת כסף, היום הפופולריות של שוק הבלוקצ'יין מובילה את הקבוצות לנסות את מזלן ביצירת כסף מהיר דרך הנפקת מטבעות דיגיטליים. המהלך הזה החל עוד לפני הקורונה, אבל עכשיו הוא דוחף את כל הקבוצות פנימה. כך למשל, בימים האחרונים התברר כי פריז סן ז'רמן תממן חלק מעסקת ליונל מסי באמצעות מטבעות וירטואליים שהנפיק המועדון, שמכונים "מטבעות אוהדים" (Fan Tokens).

הרעיון מאחורי המטבעות הוא פשוט - המועדון חובר לחברה שתנפיק עבורו מטבע וירטואלי. במקרה של פריז, היא השיקה את מטבע PSG, שנסחר בפלטפורמה של "סוסיוס" (Socios.com). המטבע מאפשר לאוהדים שרכשו אותו להיות יותר "שייכים" בקבוצה, עד כדי מעורבות בקבלות החלטות מינוריות במועדון. הם נהנים לעתים מקדימות ברכישת כרטיסים למשחקים או הנחות לרכישת מוצרים של המועדון.

האפשרות לסחור במטבע מייצרת עבורו ערך שמשתנה, והמועדון שמחזיק במטבעות האלו נהנה מרווחים במידה שהערך עולה, כמו גם מההנפקה עצמה. במקרה של מסי, כאמור, שילמה פריז לשחקן, על פי דיווחים, "חלק משמעותי מחבילת ההגעה שלו" באמצעות מטבעות וירטואליים. מבחינת פריז, לא ברור כמה מטבעות השאיר המועדון לעצמו במהלך ההנפקה, אבל הערך של המטבעות שהוציאה לשוק עומד על 96 מיליון דולר. ובכל מקרה, פריז יכולה לייצר בכל שנה מהלכי הנפקה. נכון לעכשיו, היא הוציאה לשוק רק 15% מהמטבעות שאליהן התחייבה.

פלטפורמת הקריפטו סוסיוס, שהנפיקה בין היתר מטבעות וירטואליים לעשרות קבוצות, ביניהן מילאן, ברצלונה, יובנטוס, מנצ'סטר סיטי, אתלטיקו מדריד, דיווחה כי ב-2021 נהנו הקבוצות מרווחים בסך 200 מיליון דולר.

בתחילת השבוע פנתה פנרבחצ'ה הטורקית שנמצאת בחובות כבדים על מהלך של הנפקת מטבע וירטואלי בבורסת הקריפטו המקומית Paribu. ארבעת המועדונים הטורקיים הגדולים (פנרבחצ'ה, גלטסראי, בשיקטש וטרבזונספור) נמצאים בחובות של 1.89 מיליארד דולר, עלייה של כמעט 600% בתוך שמונה עונות. מבין אלו, החוב של פרנבחצ'ה הוא הכבד ביותר - 714 מיליון דולר.

לפי דיווח בתקשורת הטורקית, ההנפקה לאוהדים הכניסה לפנרבחצ'ה 31.3 מיליון דולר. הקבוצה הטורקית הודיעה שתקצה בכל שנה מטבעות חדשים לשוק, מהלך שיכניס למועדון כסף על בסיס קבוע, ויהווה מקור הכנסה חדש שיסייע במאבק בחובות.

הקלות ברגולציה

ככל שמשבר הקורונה מתארך והקהל עדיין לא חוזר במלואו למגרשים, אנחנו רואים יותר ויותר פניות מצד ליגות ומועדונים בבקשה להקלות רגולטוריות, שיאפשרו הזרמת כספים. המהלך האחרון שאושר בינתיים היה בליגה הספרדית.

בסוף 2020 עבר בספרד חוק שאוסר על קבוצות לפרסם חברות הימורים על חולצת המשחק. הנזק היה עצום לאור העובדה ש-11 מועדונים פתחו את העונה עם חברת הימורים כספונסר ראשי על החולצה. בסך הכל, 31 חוזים נחתמו בין קבוצות בספרד לחברות הימורים. אלא שבעקבות המצב הקשה של הקבוצות ונזק ישיר שהוערך בכמעט 100 מיליון אירו, הוסכם על הקלה רגולטורית ודחייה של החוק בשנה.

גם אופ"א הסכימה לבטל במהלך השנה וחצי האחרונות את רגולציית הפייננשל פייר-פליי שלה, שאסרה על הזרמת הון ללא הגבלה מצד בעלים. חלק מהקבוצות, דוגמת צ'לסי ומנצ'סטר סיטי, ניצלו את חלון ההזדמנויות למסעות רכש מאסיביים.