ג'ול ויצרני סיגריות אלקטרוניות אחרות מתקרבים ליום הדין

ב־FDA מתקרבים לתאריך יעד של 9 בספטמבר להחלטה אילו מוצרי אידוי ניקוטין יוכלו להישאר בשוק • כמה מהחברות עשויות לצאת מהשוק לגמרי

הסיגריות האלקטרוניות עומדות בפני זעזוע. מנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) מתקרב לתאריך היעד להחליט אילו סיגריות אלקטרוניות יכולות להישאר בשוק, בסדרת כללים שכבר החלו לעצב מחדש את פני התעשייה.

ל־FDA יש סמכות לאשר מוצרי אידוי רק אם יצרניהם יכולים להראות שהמוצרים תורמים לבריאות הציבור. ה־ FDA צריך לשקול, בין היתר, את הפוטנציאל החיובי למעשני סיגריות מבוגרים העוברים לאלטרנטיבה פחות מזיקה אל מול הנזק האפשרי לאנשים צעירים שיתמכרו לניקוטין.

התהליך הזה כבר החל להביא לסילוק חלק מהמוצרים מהשוק, והסוכנות הודיעה ליצרני הסיגריות האלקטרוניות שיתכוננו לביקורות מחמירות יותר לגבי הדרך שבה המוצרים שלהן משווקים ונמכרים. ישנן חברות שייצאו מהשוק לגמרי. ב־FDA כבר הרשו לכמה מהמחסניות המתוקות או בטעמי פירות להיות משווקות שוב לאחר שמוצרי אידוי בטעמים נאסרו לשיווק באופן זמני בשנה שעברה.

"אנו עובדים במהירות על בדיקות דרך האכיפה על מנת להתקדם משוק ללא רגולציה בסגנון המערב הפרוע שקיים כעת", אמרה הנציבה בפועל של ה־FDA, ג'אנט וודקוק, בשימוע בפני הקונגרס ביוני. "אנו מתכוונים להשתמש בסמכות שלנו להגן על ילדים ולשפר את בריאות הציבור".

כל יצרני הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב נדרשו בספטמבר האחרון להעביר את המוצרים שהם מוכרים בשווקים לביקורת של ה־FDA. יותר מ־500 חברות הגישו בקשות לגבי כ־6.5 מיליון מוצרים. היצרנים היו צריכים להציג עדויות מדעיות המראות שכל מוצר שהן מציעות הוא פחות מזיק מסיגריות ושהסיכוי שמעשני סיגריות יפסיקו לעשן גדל אם יעברו אליהם. בסוכנות שוקלים גם את השאלה עד כמה המוצרים מושכים אנשים צעירים ואת מי שלא עישנו מעולם.

תאריך היעד להגיב לבקשה הוא 9 בספטמבר. בכירים ב־FDA אמרו שלא יוכלו לספק תגובה עד תאריך זה על כל המוצרים שהוגשו. אבל הם אמרו שהעבירו להליך מזורז את המוצרים שיש להם נתח השוק הגדול ביותר. יצרנית הסיגריות הגדולה ביותר היא ג'ול (Juul Labs), ואחריה השנייה בגודלה היא Reynolds American, המייצרת את הסיגריות ממותג Vuse, כך ניתן ללמוד מנתוני מכירות בחנויות שמספקת חברת נילסן. החברה השלישית בגודלה היא NJOY Holdings.

החברות בכוננות ספיגה

להחלטות של ה־FDA עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על עתיד החברות, וכן על עתידה של יצרנית מרלבורו Altria Group, שיש לה נתח של 35% בג'ול וסייעה לחברה לפתח את מוצריה.

"אנו מאמינים שהצגנו עדויות מדעיות מספקות לגבי יכולת המוצרים שלנו להעביר מעשנים לסיגריות אלקטרוניות, וכמו כן צעדים הנתמכים על ידי הנתונים המראים שאנחנו נלחמים בשימוש בקרב קטינים", אמר דובר של ג'ול.

בריינולדס "בטוחים לגבי איכות היישום שלנו", אמרה דוברת. גם ב־NJOY בטוחים שהמוצר שלהם יאושר, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

דובר של Altria סירב להגיב לגבי היישום של ג'ול.

ה־FDA כבר החל להוציא מהשוק סיגריות אלקטרוניות שבסוכנות אומרים שאינן ממלאות אחר הסטנדרטים שקבעה. החודש, הורה ה־FDA ל־JD Nova Group לעצור מכירות של כ־4.5 מיליון מוצרי הניקוטין הנוזלי של הקבוצה. ליישום של החברה לא התלוותה הערכה על ההשפעה הסביבתית שלו, נמסר מה־FDA. ב־JD Nova ערערו על הממצא.

סיגריות אלקטרוניות מחממות נוזל ניקוטין שמוספים לו חומרי טעם על מנת לייצר תרסיס שהמשתמש אחר כך שואף לריאותיו. הן הופיעו לראשונה בשוק האמריקאי בעשור הראשון של המאה. אבל עד עתה, לא היו נתונות לאותן מגבלות שיווק המוטלות על סיגריות רגילות. מותגי סיגריות לא מפרסמים את מוצריהם בטלוויזיה, ברדיו, על גבי שלטי חוצות או על חולצות.

בעקבות ההצלחה הגיעו גם התביעות

כשהשימוש בקרב קטינים בסיגריות אלקטרוניות זינק בארה"ב ב־2018, רגולטורים ומחוקקים מתחו ביקורת על ג'ול על שימושה בדוגמנים שהיו בגירים צעירים, בידוענים ובמשפיעני רשתות חברתיות. החברה, שעמדה מול מבול של תביעות, סגרה ביוזמתה את עמודי הפייסבוק והאינסטגרם שלה בארה"ב, הפסיקה להשתמש בדוגמנים בפרסומות שלה והפסיקה את כל הפרסומות שלה בדפוס, בשידור וברשת בארה"ב. ג'ול אומרת שמעולם לא פנתה לקהל יעד של ילדים ושהיא עובדת לזכות באמון הציבור.

מוצר Vuse של ריינולדס זכה מאז בנתח שוק לאחר קמפיין שיווק נרחב שכלל הופעות מוזיקה, פרסומות בטלוויזיה, שלטי חוצות וסרטונים של אמנים המעצבים אריזות למכשירי Vuse.

קבוצה של 22 תובעים כלליים כתבה השנה לריינולדס בבקשה שהחברה תפסיק להעניק חסות להופעות מוזיקה, תפסיק למכור חולצות ותדרוש אישור גיל מאנשים המבקשים להיכנס לאתר של Vuse. החברה השיבה שאינה רוצה שאנשים צעירים ישתמשו בשום מוצר המכיל טבק ושהמותג שלה מיועד לצרכני טבק שהם מעל גיל 21. אבל היא לא מילאה אחר בקשות המדינות.

יצרנים של סיגריות אלקטרוניות כנראה ייאלצו להתמודד בקרוב עם מערכת חדשה של כללים. אישור של כל מוצר חדש יצטרך לקרות לצד דרישות מפורטות הנוגעות לשיווק ולמכירה, כולל צעדים שנועדו להגביל את הגישה למוצרים מצד צעירים. ה־FDA ידרוש מיצרנים להגיש לסוכנות קמפייני שיווק עתידיים לפני שייושמו בשווקים.

על מנת לצמצם אידוי על ידי צעירים, ה­־FDA קבע בשנה שעברה מגבלות זמניות על כמה מוצרי אידוי מתוקים ובטעמי פירות. המגבלות האלה מיושמות על המחסניות למילוי מכשירים כמו ג'ול ו־Vuse. הם לא נוגעות למאיידים חד פעמיים, שהפופולריות שלהם בקרב צעירים קרתה במהירות.

יצרנים כמו ריינולדס ו־NJOY הגישו מחסניות בטעמי פירות לבחינת ה־FDA ועשויים להחזיר אותן לשוק. ג'ול הגישה לבחינת הסוכנות רק מחסניות בטעמי טבק ומנטה.

אידוי בקרב צעירים ירד באופן משמעותי בארה"ב בשנה שעברה, לאחר שמגבלות פדרליות העלו את גיל הרכישה החוקי למוצרי טבק ל־21 והוציאו את המחסניות בטעמי פירות מהשוק.

ישנם מחוקקים שקראו ל־FDA לאסור באופן גורף על כל הסיגריות האלקטרוניות המתוקות ובטעמי פירות. חלקם גם ביקשו מהסוכנות לשקול הטלת תקרה על כמות הניקוטין. בכירים בסוכנות אמרו שיבחנו כל מוצר בנפרד במקום להטיל כללים שיחולו על התעשייה כולה.