חוק חדש בסרי לנקה: איסור רכיבה בשכרות על פילים

חוקים חדשים להגנה על בעלי חיים בסרי לנקה דורשים מבעלי פילים מבויתים להוציא להם תעודות זהות ביומטריות, ואוסרים לרכוב עליהם תחת השפעת סמים ואלכוהול • התקנות המחמירות סביב "עבודת פילים" ישפיעו מאוד על התיירות באי

פיל מבוית שותה מים במהלך פסטיבל בקולומבו, סרי לנקה / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena
פיל מבוית שותה מים במהלך פסטיבל בקולומבו, סרי לנקה / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena

סרי לנקים רבים מחזיקים בפילים כחיות מחמד, בתור מעין סמל סטטוס. לאחרונה נרשמה עלייה במספר התלונות על התעללות בפילים. לפי הנתונים הרשמיים, יש כ-200 פילים מבויתים בסרי לנקה, והאוכלוסייה בטבע עומדת על כ-7,500. הפיל הסרי לנקי נמצא בסכנת הכחדה כבר כמעט ארבעה עשורים, ואוכלוסייתו התכווצה ב-50% תוך שלושה דורות.

חוקים חדשים להגנה על בעלי חיים במדינה יחייבו את כל בעלי הפילים להוציא להם "תעודת זהות" עם תמונה ודגימת DNA. גורי פילים מתחת לגיל שנתיים כבר לא יוכלו לשמש לעבודה, אפילו להצגות ראווה מסורתיות, וייאסר להפרידם מאמם.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP, פילים המשמשים לגרירת בולי עץ יוגבלו לעבודה של עד ארבע שעות ביום, ועבודה בשעות הלילה תיאסר. הבעלים יחויבו לרחוץ את הפיל שלהם כל יום, במשך שעתיים וחצי לפחות.

על המטפלים בפילים, שנקראים "מאהוט", חל איסור לצרוך משקאות חריפים או סמים במהלך שעות העבודה. "בעל הפיל או זה שמחזיק בו יבטיח שהמאהוט לא יצרוך משקאות חריפים או סמים מזיקים כלשהם בעת עבודתו", נכתב בהודעה, שפורסמה על-ידי שר ההגנה על חיות הבר, ווימאלאווירה דיסאנאיאקה.

החוקים ישפיעו גם על ענף התיירות באי: לא יותר מארבעה אנשים יוכלו לרכוב על פיל בו זמנית, והם יהיו חייבים לשבת על אוכף מרופד היטב. מעבר לזה, חל איסור על שימוש בפילים לסרטים, למעט בהפקות ממשלתיות. מעתה יהיה פיקוח וטרינרי קפדני על הפילים שישומשו להפקות אלה.

מי שיעבור על החוק עלול להיכנס לכלא לשלוש שנים

בעלי הפילים יחויבו לשלוח אותם לבדיקה רפואית מדי חצי שנה. המדינה תחרים את הפילים של מי שיפרו את החוקים, והבעלים עלולים לעמוד בפני עונש מאסר של עד שלוש שנים.

לכידת פילי בר בסרי לנקה היא עבירה פלילית שעונשה מוות, אך היא נאכפת לעתים נדירות. מומחים ופעילי זכויות בעלי חיים טוענים כי ב-15 השנים האחרונות יותר מ-40 גורי פילים נגנבו מפארקים ושמורות טבע לאומיים. בעיתון "South China Morning Post" דווח בשנת 2019 כי 40 גורי פילים נחטפו מהעדרים שלהם במשך עשור, ונמכרו לעשירים תמורת 125 אלף דולר לגור.

לפי "מפקד פילים", שבוצע ב-2011 על-ידי המחלקה הסרי לנקית לשימוע חיות בר, כ-7,400 פילים פראיים נותרו באי. לפי הערכות ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, יש כ-200 פילים מבויתים במדינה.