דוח בארה"ב: לוביסטים זרים הזרימו יותר מ־33 מיליון דולר בבחירות 2020

עפ"י החוק האמריקאי, לאזרחי מדינות זרות אסור לתת תרומות פוליטיות, ולפוליטיקאים אסור לקבלן - אולם קיימת פירצה • מדוח של ארגון ביקורת מימון הקמפיינים OpenSecrets עולה כי למרות שהנשיא ביידן הבטיח כי לא יקבל תרומות מלוביסטים, החשבונות של הקמפיין קיבלו 125 אלף דולר מלוביסטים זרים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

לוביסטים זרים תרמו יותר מ־33.5 מיליון דולר בתרומות פוליטיות במהלך קמפיין הבחירות של 2020, כך על פי דוח של ארגון ביקורת מימון הקמפיינים OpenSecrets. מהדוח גם עולה כי למרות שהנשיא ביידן הבטיח כי לא יקבל תרומות מלוביסטים, החשבונות של הקמפיין קיבלו 125 אלף דולר מלוביסטים זרים.

הקמפיין של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ קיבל 80 אלף דולר מתרומות של לוביסטים זרים ועוד כ־3.9 מיליון דולר מלוביסטים אמריקאים, על פי הדוח.

בעוד שעל פי החוק האמריקאי, לאזרחי מדינות זרות אסור לתת תרומות פוליטיות, ולפוליטיקאים אסור לקבלן, המחוקק השאיר פירצה שמאפשרת לסוכנים זרים וללוביסטים רשומים המייצגים ישויות זרות לממן קמפיינים נשיאותיים וכן קמפיינים לקונגרס.

על פי הדוח, בנוסף לתרומות של הלוביסטים, ארגוני גיוס כספים הקשורים לחברות זרות, המגייסים כספים מעובדים אמריקאים, תרמו כ־24 מיליון דולר בקמפיינים של 2020. פקידים פדרליים הביעו באחרונה חשש לגבי השפעות זרות גם בבחירות של 2016 וגם של 2020.

קבוצות אחרות הוציאו מיליוני דולרים בניסיון להשפיע על תוצאות הבחירות. ביניהן, איגוד הרובים הלאומי (NRA) ולשכת המסחר של ארה"ב, שדיווחו כי גייסו כסף מחברות זרות אבל אמרו שהוא לא שימש לתרומות פוליטיות.

תפוח אדמה לוהט בארה"ב

תרומות זרות לפוליטיקאים אמריקאים היא תפוח אדמה לוהט בארה"ב. בחינה מקרוב של לוביסטים זרים עלתה בשנים האחרונות לכותרות באמריקה. ב־2018 הוגש כתב אישורם חמור נגד מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט, על כך שהפר חוקים לגבי לוביסטים זרים.

משרד המשפטים האמריקאי גם חוקר את רודי ג'וליאני, מקורבו ועורך הדין הפרטי לשעבר של טראמפ, לגבי פעילות לוביסטית שעשה לכאורה באוקראינה ובטורקיה ולא דיווח עליה.

עוד אירוע שהעלה את הסוגיה לכותרות באחרונה הוא כתב האישום שהתובעים הפדרליים הגישו נגד טום בראק, יו"ר מועצת ההשבעה של טראמפ. התובעים טענו כי בראק עבד בסתר להשפיע על הקמפיין של טראמפ ועל הדימוי של ממשלו מטעם איחוד האמירויות הערביות.

הזרקור מופנה ללשון החוק שלא השתנתה

מחוקקים הפנו תשומת ליבם יותר ויותר לחוקי השפעות של מדינות זרות שלא עודכנו כבר עשורים. בחודש שעבר, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מקליפורניה, קייטי פורטר, הציגה הצעת חוק שאוסרת על לוביסטים זרים לתת תרומות פוליטיות.

בתוך כך, משרד המפקח הכללי של מועצת הבחירות הפדרלית הזהיר שלסוכנות אין כלים לזיהוי תרומות פוליטיות ממדינות זרות. בעיה זו גורמת לדברי המשרד ל"סיכונים משמעותיים לביטחון הלאומי".