השינויים במס העשירים: כך תוודאו שלא תשלמו יותר מדי

ברשות המסים מבקשים להעביר תיקוני חקיקה במסגרת חוק ההסדרים, ביניהם חיוב חברות זרות כמו נטפליקס במע"מ, ושינוי במס על הקריפטו • כיצד השינויים האלו ישפיעו על המחירים, ולאן בעצם הם מובילים?

כך תוודאו שלא תשלמו יותר מדי / צילום: Shutterstock
כך תוודאו שלא תשלמו יותר מדי / צילום: Shutterstock

לאחר משא ומתן ופשרות מול האופוזיציה, חלק ניכר משינויים בתחומי המס שנוגעים לאזרחים יצאו מחוק ההסדרים. עם זאת, שימו לב לשלושה סעיפים שנשארו, וישפיעו עלינו.

מס נטפליקס

מס נטפליקס הוא למעשה שם קוד להוראה שלפיה גם חברות זרות שמוכרות מוצרים וירטואליים או מספקות שירותים ללקוחות ישראליים יחויבו במע"מ על השירות. "הצעת החקיקה באה על רקע הכלכלה הדיגיטלית ההולכת ותופסת חלק גדול יותר מהכלכלה כולה", מציין רו"ח יזהר קנה,  שותף-מנהל בפאהן קנה Grant Thornton ונשיא לשכת רואי החשבון שקדם. מה בעצם משמעות החקיקה עבור האזרח הישראלי? ברשות המסים מבהירים כי מדובר במיסוי שכבר קיים כיום על האזרח עצמו, אך פשוט לא נאכף. כך שלא מדובר בהטלה נוספת של מס על החברה הזרה שמעניקה שירותים דיגיטליים אלא על האזרח בישראל, שבאמצעותו תחויב החברה הזרה לגבות ממנו את המע"מ ולהעביר לרשויות.

"החברה הזרה יכולה להחליט לספוג את המע"מ ולשלם אותו בעצמה, אולם כנראה שתוספת המחיר בעקבות הטלת המע"מ תגולגל במלואה על הצרכן הישראלי, כך ניתן להעריך מנסיון העבר", אומר קנה.

יזהר קנה / צילום: איל טואג
 יזהר קנה / צילום: איל טואג

שינוי במס על הקריפטו

"מס יסף", או בשמו המוכר יותר "מס עשירים", הוא מס המוטל על הכנסה שנתית מעל 647,640 שקל, נכון לשנת 2021. המס הוא בגובה 3% מהסכום העולה על ההכנסה הזו. כיום, מס יסף משכר עבודה חודשי מנוכה במקור, אבל על הכנסות אחרות - כגון דיוודנדים, רווחי השקעות, רווחי הון ממקרקעין או מקריפטו - הוא אינו מנוכה במקור אלא בדו"ח שמגישים בסוף השנה, וכעת זה הולך להשתנות.

הדוגמה שרשות המסים נותנת לגבי המהלך היא על זכיות גדולות בלוטו, למשל מיליון שקל. ברור שהזכייה עוברת את סף ההכנסה המחויבת במס יסף, וכעת היא תנוכה במקור. כאן צריך לשים לב לדבר חשוב: מס שמנוכה במקור הוא על בסיס ההכנסה - לפני ניכוי ההוצאות המותרות במס - כאשר למעשה בסיס ההכנסה שממנו מחושב המס אמור להיות נמוך יותר. "כאשר יש הכנסות שנגדן הוצאות מוכרות במס, למשל במקרקעין, חשוב לשים לב שלא נגבה יותר מס, ולבקש החזר בסוף השנה", מציין רו"ח קנה.

מזומן עד 6,000 שקל

החוק לצמצום השימוש במזומן עובר שינוי, והתקרה המותרת לשימוש במזומן בעסקאות יורדת ל-6,000 שקל. כיום עומדת המגבלה על השימוש במזומן על 11 אלף שקל בעסקאות מול עסקים, ועל 50 אלף שקל בעסקאות בין אנשים פרטיים, כגון מכירת רכב.

לפי ההצעה, הגבלת השימוש במזומן תעמוד על 6,000 שקל בעיסקה מול עסק, ועל 15 אלף שקל בעסקה בין אנשים פרטיים. הרעיון מאחורי החוק הוא צמצום השימוש במזומן שמעודד הלבנות הון והעלמות מס, ומעבר הדרגתי לאמצעי תשלום דיגיטליים, שיחליפו בעתיד את השימוש במזומן.