המו"ל של הארי פוטר בחר שלא להוריש את החברה המשפחתית לשני בניו. ויש לו סיבה מפתיעה

ריצ'רד רובינסון, המו"ל המיליארדר של "הארי פוטר" ו"משחקי הרעב", מת בפתאומיות • אבל אז הגיעה התדהמה האמיתית: את השליטה בחברה בת מאה השנה ששוויה 1.2 מיליארד דולר הוא לא הוריש למשפחתו, אלא דווקא למנהלת בכירה, איתה ניהל רומן: "הצוואה זרתה לנו מלח על פצע פתוח"

ריצ'רד רובינסון, המו''ל המיליארדר של ''הארי פוטר'' / צילום: Associated Press, Clark Jones
ריצ'רד רובינסון, המו''ל המיליארדר של ''הארי פוטר'' / צילום: Associated Press, Clark Jones

יושב הראש הוותיק של תאגיד סקולסטיק (Scholastic), ריצ'רד רובינסון ג'וניור, התמוטט לפתע במהלך טיול באי הקסום מרתה'ז ויניארד במסצ'וסטס. אך ההפתעה לא היתה רק מותו, אלא צוואתו - והתוכנית שהותיר בה להמשך דרכה של החברה.

את השליטה בהוצאה לאור ששוויה 1.2 מיליארד דולר, רובינסון לא השאיר לאף אחד משני בניו. לא לאחיו או אשתו לשעבר, שבזמן המגפה דווקא התקרב אליה מחדש. במקום זאת, הוא הוריש את המושכות בחברה ליולה לוקזה, מנהלת האסטרטגיה הראשית בסקולסטיק. היא ירשה גם את כל רכושו האישי.

בצוואה מ־2018, שכותבי שורות אלה ראו העתק שלה, תיאר רובינסון את לוקזה, העובדת בחברה כבר 30 שנה, כ"שותפה שלי והחברה הקרובה אליי ביותר". פרט להיותה מנהלת בכירה ובולטת בחברה, ועל כך נרחיב בהמשך, לוקזה ורובינסון היו זוג במשך זמן רב.

עלייתה הפתאומית של לוקזה כיורשת בחברה המשפחתית האמריקאית סקולסטיק גרמה לדרמת ירושה בחברה הסולידית בת 100 השנים - אחת ההוצאות לאור הגדולות ביותר של ספרי ילדים, החל מהספרים עבי הכרס בסדרת "הארי פוטר" ועד סדרת "אוטובוס הקסמים" - והעלתה שאלות לגבי עתיד החברה כחברה עצמאית.

סקולסטיק. משרדי ההוצאה לאור / צילום: Shutterstock
 סקולסטיק. משרדי ההוצאה לאור / צילום: Shutterstock

באופן טבעי כמה מבני המשפחה בודקים אפשרויות משפטיות, כך אמרו מקורבים למשפחה, כשהחששות נעים החל מרצון לשמור על עצמאות סקולסטיק ועד לזעם, כמעט מתבקש, על כך שהשליטה על נכסיו האישיים של רובינסון עוברת למישהי מחוץ למשפחה. מוריס "ריס" רובינסון, בן הזקונים של ריצ'רד רובינסון, תיאר את החלטתו של אביו להעניק שליטה בנכסיו האישיים ללוקזה כ"בלתי צפויה ומזעזעת". "אבל מה שאני הכי רוצה הוא תוצאה שתושג בדרכי נועם", הוסיף הקולנוען בן ה־25.

הבן הבכור, ג'ון בנהם "בן" רובינסון, בן 34, כתב בדואר אלקטרוני שכאשר הבין את תוכניות העיזבון של אביו, "זה היה כאילו זרה מלח על פצע פתוח". הוא אמר שלא פגש את לוקזה או שמע את קולה עד שקיבל שיחת טלפון שהמשפחה ערכה איתה בסוף יולי לדון בצוואתו של האב. אחר כך הוסיף גם הוא ש"אנחנו מצפים לפעול מתוך גישה של שיתוף פעולה" - וסירב לפרט.

ריצ'רד רובינסון היה בן 84 במותו. הוא שמר על פרטיות בנוגע לתכנון העיזבון וחייו הפרטיים. למרבה התסכול של חלק מעמיתיו, מעולם לא טיפח יורש. ועדיין, המניעים שלו להעביר את המושכות ללוקזה אינם ברורים, שכן במשך מאה החברה היתה משפחתית והקפידה לשמור על הצביון הזה. דבר נוסף שאינו ברור הוא השאלה מי יירש חלק גדול במניות החברה, השוות כ־70 מיליון דולר, שהיו שייכות לרובינסון.

לוקזה, בת 54, שהוכרזה כיושבת ראש הדירקטוריון של סקולסטיק באמצע יולי, סירבה להגיב. חבר הדירקטוריון פיטר וורוויק, שהוזכר כמנכ"ל אפשרי להחלפת רובינסון, לא הגיב גם הוא. החברה סירבה לאפשר לו להגיב.

מועדוני ספר

עד לאחרונה, נוהלה סקולסטיק בידי שני אנשים בלבד, רובינסון ואביו, שייסד אותה ב־1920 כמגזין לבתי ספר. סקולסטיק, מקור של ספרים וחומר חינוכי לדורות של תלמידים ומורים, עומדת מאחורי כותרים מוכרים כמו סדרת "משחקי הרעב", "קפטן תחתונים", וסדרת ספרי "קליפורד הכלב האדום הגדול", בנוסף ל"הארי פוטר". במשך עשורים תלמידים עשו הזמנות חודשיות ממועדוני הספר של ההוצאה.

לוקזה דחקה בסקולסטיק להתפתח לכיוונים דיגיטליים, ולעתים התעמתה עם רובינסון בעניין זה, על אף שהיו זוג. "ליולה רקורד ארוך של תמיכה בחדשנות, התמקדות בצרכי הצרכנים ובסופו של דבר חיזוק המותג של סקולסטיק", אמרה דוברת החברה.

אבל מגפת הקורונה פגעה בעסקי הליבה שלה, כשבתי ספר נסגרו וירידי ספרים בוטלו. לשנת הכספים שנגמרה ב־31 במאי, ההכנסות ירדו ב־13% ל־1.3 מיליארד דולר. לאחר מותו של רובינסון, תהיה זו אחריותם של לוקזה ו־וורוויק לנהל את ההתאוששות של סקולסטיק, שבחמש השנים שלפני המגפה, גרף ההכנסות שלה היה בעיקר שטוח. שווי השוק של החברה, 1.2 מיליארד דולר, דומה בערך למה שהיה לפני 20 שנה.

בתי הוצאה גדולים יותר ראו בסקולסטיק מטרה נאה לרכישה, בעיקר בגלל זרוע ספרי הילדים המצליחה של ההוצאה. אך כל עוד רובינסון ניהל את החברה, ראו בה ישות בבעלות משפחתית שאינה מועמדת למכירה, כך אומרים מנהלים בכירים בתעשייה. בהודעה כתובה, החברה הודיעה ש"סקולסטיק היא מותג אהוב שימשיך להוביל בתחום ההוצאה לאור והחינוך כך שזו לא תהיה הפתעה לשמוע שישנה הבעת עניין בחברה".

ספרי הוצאת סקולסטיק / צילום: Shutterstock
 ספרי הוצאת סקולסטיק / צילום: Shutterstock

וויליאם רובינסון, אחיו הצעיר של ריצ'רד רובינסון, אמר בריאיון שאחיו ואביו רצו שהחברה תישאר עצמאית. "ערכי המשפחה שלנו היו שעדיף שלא נקבל את ההטבות הפיננסיות שאנו עשויים לקבל ממכירת החברה, אם המשמעות של זה היא שהחברה תהיה בעתיד שונה מכפי שהייתה", אמר. "כולם יודעים שסקולסטיק היא חברה של 'הרגשה טובה', שעושה דברים טובים ומועילים למורים. זה יותר מסתם עסק בשבילנו".


מארי סו רובינסון מוריל, אחת מאחיותיו של רובינסון, אמרה שהיא ואחיה הסכימו "שהמטרה הראשונה שלנו היא המשך המשימה והמורשת של סקולסטיק, החזון ומפעל החיים המבריק של אבינו ושל אחינו דיק (קיצור של ריצ'ארד, הערת המתרגם), ואנו בטוחים שההנהלה החדשה של החברה לגמרי מחויבת למטרה זו".

אך המציאות מציעה תסריט אחר. במסגרת הצוואה והעיזבון - הניתן לערעור - של רובינסון, לוקזה תהיה היורשת היחידה של 53.8% של מניות ההצבעה של החברה, שמחזיקות במירב קולות ההצבעה, כך על פי דיווח לרשויות ניירות הערך. בסך הכל, היא נחשבת לבעלים של כ־3 מיליון מניות של סקולסטיק; יותר מ־2 מיליון מניות פשוטות, כולל אופציות, שהיו שייכות לרובינסון; ו־137,952 מניות ואופציות שכבר היו בידיה, על פי הדיווח.

דוברת החברה מסרה שהמניות הפשוטות שהיו שייכות לרובינסון, השוות כ־70 מיליון דולר, לא יהיו בבעלותה של לוקזה בסופו של דבר. בנוסף לכך לא ניתן היה לגלות פרטים על תנאי העיזבון של משפחת רובינסון, או פרטים לגבי מחויבויות חוב או מס הקשורות לו.
לבני משפחה של רובינסון יש מניות בסקולסטיק, כולל דרך קרן שיש לה נתח של כ־5%, על פי חברת המידע S&P Global Intelligence.

סודות הורשה

רובינסון, חובב כושר מושבע, היה בכושר מצוין, ומותו המפתיע ב־5 ביוני הגיע כהלם למשפחה ולמנהלי סקולסטיק. הוא לא נקב באופן פומבי בשמו של יורש ולא היה ברור במשך כמה שבועות מי שולט בחברה. פחות מחודש אחר כך, ב־28 ביוני, מנהלת העיזבון של רובינסון, לורה טוומי (שותפה במשרד עורכי הדין תאצ'ר ובארטלט), כתבה לבית דין לאישור צוואות בניו יורק שהחברה לא מסוגלת להגיב "להחלטות תאגידיות שהזמן הוא גורם חשוב בהן או למצבי חירום" מפני שבעלי המניות לא הצליחו להגיע למספר מינימלי של דירקטורים הנחוץ להסכמות מחייבות.

כמה ימים אחר כך העניק בית הדין ללוקזה כוח להצביע באמצעות מניות דרג א' של רובינסון. רובינסון קבע שלוקזה תהיה גם שותפה להוצאה לפועל של צוואתו, יחד עם אנדרו הדן, היועץ הכללי של סקולסטיק. ללוקזה יכולת להחליט לבד אם לחלק משהו מהרכוש הפרטי בין שני בניו, על פי הצוואה, "עם בקשה, אבל לא הוראה" שתחלק את הפריטים "כפי שהיא חושבת שאני הייתי רוצה".

ריצ'רד רובינסון והסופרת ג'יי. קיי. רולינג שכתבה את ''הארי פוטר'' / צילום: Associated Press, Evan Agostini
 ריצ'רד רובינסון והסופרת ג'יי. קיי. רולינג שכתבה את ''הארי פוטר'' / צילום: Associated Press, Evan Agostini

עבור בניו של רובינסון זה כואב. "היית יכול לחשוב מהצוואה שהוא לא רואה את הבנים שלו", אמר ריס רובינסון. "אבל זה לא נכון. בשנתיים האחרונות ביקרתי אותו כמה פעמים בשבוע".

כמה מקורבים של רובינסון סיפרו שהוא דיבר רבות על הדרך שבה היה צריך לחצוב את דרכו כעובד מתחיל בחברה, כשהצטרף אליה כעורך משנה של מגזין ב־1962. בסופו של דבר, אף אחד מבניו לא עשה קריירה בהוצאה לאור. ריס רובינסון, שעושה סרטים דוקומנטריים, אמר שניסה להיות מעורב בסקולסטיק אבל לא עבד שם במשרה מלאה. "ראיתי עצמי כיועץ", אמר. "לא רציתי להקריב את שנות ה־20 שלי לעבודה בתאגיד גדול".

אחיו בן אמר שהוא מנהל נגרייה וסדנה המייצרת עץ, רצפות ורהיטים מעצים במרתה'ז ויניארד וחי מהאדמה, וציין בדואר אלקטרוני, "אני דג את הדגים ורועה את הצבאים". הוא מתאר עצמו כסופר וכ"משורר חצר שעוד לא סיפר את סיפורו". כילד היה מתרוצץ במשרדי ההנהלה של סקולסטיק בשכונת סוהו בעיר ניו יורק. כנער, לבש תחפושת של "קליפורד" הכלב במצעדים ועבד בחנות של ההוצאה.

בתגובה לשאלות שנשלחו בדואר אלקטרוני, אמר הבן הבכור שאביו "העריך את נקודת המבט שלי לגבי כל נושא, בעיקר הכיוון אליו הולכת החברה". הוא אומר שאמר לאביו בשנים האחרונות שרצה להיות יותר מעורב בחברה, כולל "הבעה יותר ברורה של רצוני להיות חבר בדירקטוריון".

לוקזה

לוקזה הצטרפה לסקולסטיק קנדה ב־1991 כעורכת משנה במועדוני הספר. היא התבלטה לראשונה כנשיאה שותפה של פעילות החברה בקנדה. בארה"ב החל כוכבה לדרוך כשמונתה למנהלת אסטרטגיה ראשית ב־2014. שנתיים אחר כך הפכה לנשיאה היחידה של סקולסטיק קנדה וב־2018 הוסיפה את התואר נשיאה של מחלקת הבידור בחברה. כקנדית המחזיקה בית באונטריו, לוקזה היא תושבת קבע של ארה"ב, על פי תצהיר שהגישה לבית דין לפונדקאות בניו יורק.

לוקזה מיקדה תשומת לב רבה בפיתוח עסקי הבידור בסקולסטיק, כך אומרים בכירים לשעבר בחברה. החברה השיקה ב־2019 מחדש את הסדרה "קליפורד הכלב האדום הגדול" באמזון פריים וסרט בשם זה בהפקת אולפני פרמאונט אמור לצאת בקרוב. לוקזה גם מפקחת על יוזמות התוכן הדיגיטלי והשיווק בחברה.

עובדים לשעבר תיארו את הקשר בין רובינסון ולוקזה כמתוק ברגעים מסוימים וכמתוח ברגעים אחרים. הם לעתים התעמתו באופן גלוי בפגישות, אמרו העובדים לשעבר, לא פעם בגלל שלוקזה רצתה לקחת עוד סיכונים כדי להגדיל את החברה. עדיין, רובינסון סמך עליה והיא הייתה חלק מהמעגל הפנימי שלו.

באביב 2020, סקולסטיק עוד הייתה מסוחררת מהשפעות הקורונה. מחלקת המגזין לכיתות בית ספר בחברה נעה במהירות לפיתוח אתר חינמי שיכיל מערכי שיעור שיכללו ספרי ילדים שפורסמו על ידי סקולסטיק.

בכירים אמרו שלוקזה הייתה מתוסכלת ממה שראתה כהזדמנות מסחרית מפוספסת, בגלל שהחברה לא הצליחה לאסוף מידע על משתמשי האתר ואילו מוצרים אחרים של סקולסטיק עשויים לעניין אותם. רובינסון זלזל בחששותיה בנושא זה בפני אחרים, כך אמר אחד הבכירים לשעבר. למרות שהחברה הציגה אחר כך דמי מנוי חודשיים בגובה 5.99 דולר, הנושא לא צבר תאוצה ולבסוף היא ביטלה את המנוי בתשלום.

הביקרסונים

הקשר הרומנטי בין רובינסון ולוקזה, שהחל לפני שנים, היה סוד גלוי בחברה. עובדים לשעבר אומרים שלא ראו זאת כלא ראוי, אם כי לעתים זה גרם לדינמיקה במשרד להיות "מוזרה".

לחלק מהעובדים בחברה, זמן קצר אחרי שהצטרפו אליה, זה היה טקס מעבר, לגלות שרובינסון ולוקזה הם זוג. ויכוחים בפגישות נשמעו לחלק מהעובדים בעלי טון אישי. מנהל אחד בחברה לשעבר כינה אותם "הביקרסונים", התייחסות לנטייתם להתווכח הרבה (to bicker באנגלית - להתקוטט, המתרגם).

החברה תיארה את הסכסוכים האלה כ"אי הסכמות מקצועיות בנושא אסטרטגיה" וסירבה לענות על שאלה האם לסקולסטיק יש מדיניות על כך שלמנהלים יש מערכות יחסים עם עובדות. סטייסי ללוס, נשיאה לשעבר של יחידת הצעצועים של סקולסטיק, Klutz, שעזבה את החברה ביוני, אמרה שלוקזה ורובינסון השלימו זה את זו. היא נתנה לרובינסון קרדיט על תמיכה בנשים שטיפסו בשורות החברה ובניית תרבות בה אנשים יכלו לומר את דעתם אפילו בניגוד לדעתו.

"ליולה נקודת מבט והיא מביעה אותה", אמרה. "אני מעריכה את העובדה שנשים מנהיגות מדברות בכנות וחופשיות והיה נראה לי, בפעמים בהן נכחתי בפגישות האלה, שמעודדים זאת".

מריאן קאפונטו, שהיתה חברה בדירקטוריון של סקולסטיק זמן רב, עד שעזבה ב־2018, אמרה שהיא לא זוכרת שרובינסון הזכיר את הקשר הרומנטי שלו לדירקטוריון או שנערכו דיונים משמעותיים בדירקטוריון לגבי מערכת היחסים שלו עם לוקזה. "אני זוכרת אותה כאשה חזקה ואינטליגנטית", אמרה קאפונטו.

כל המנהלים לשעבר בסקולסטיק עמם שוחחנו, הדגישו שהחברה הייתה כל חייו של רובינסון. את אשתו השנייה, הלן בנהם, אם שני ילדיו, פגש רובינסון כשעבדה במחלקת האמנות של ההוצאה לאור ב־1974, אם כי הם לא התחילו בקשר רומנטי עד אמצע שנות ה־80.

לרובינסון היו במשרד דיוקנאות ענקיים שלה. בנהם הייתה לתקופה מסוימת בדירקטוריון סקולסטיק ועבדה בחברה יותר משלושה עשורים, ועלתה למדרגת מנהלת העריכה של המגזינים לבתי ספר יסודיים. "חייתי ונשמתי את סקולסטיק בזמן שגם גידלתי את שני ילדינו", כתבה לנו. "דיק אמר לי יותר מפעם אחת, 'אכפת לך מסקולסטיק יותר ממני'".

ג'ין פייוול, שעבדה בסקולסטיק 22 שנה ועזבה את החברה ב־2005 כסגן נשיאה בכירה להוצאה לאור, אמרה שבנהם "הייתה מרכזית בהרבה דברים שלא נכללו בתיאור המשרה שלה". בנהם עזרה לרובינסון למצוא הזדמנויות עסקיות חדשות, כולל השקעות שעשה במסעדות כמו בלתזאר ופסטיס בעיר ניו יורק.הזוג התגרש ב־2003, ואחר כך בנהם עזבה את החברה. הם התקרבו שוב בשנים האחרונות, והיא בילתה אתו מעת לעת עד סוף 2019, כך סיפרו בני משפחה.

"הקורונה הותירה אותו לבד, עובד ימים של 12 שעות במשרדים של סקולסטיק בניו יורק", נכתב בהודעת האבל שפרסמה משפחתו. "ההפסקות היחידות שלו היו סופי שבוע באי מרתה'ז ויניארד במסצ'וסטס, והוא הגדיר אותן כגן עדן, בדירה שהוא ובנהם רכשו ב־1992. היא ובנו ריס היו בעיצומו של טיול רגלי איתו באי ברגע מותו. בהודעת האבל לא צוינה סיבת המוות.

בנהם כתבה שרובינסון בילה את כל הזמן שלא עבד יחד איתנו. לא רק סופי שבוע אלא לילות שבילה איתנו במנהטן. הוא חזר לחיק המשפחה". היא סירבה לדון בלוקזה. את החוויה להיות לצדו של רובינסון ברגעי מותו תיארה כ"מייסרת". לגבי החלטתו של רובינסון להותיר את העיזבון שלו ללוקזה, אמרה בנהם, "הייתי המומה ולא ציפינו לזה".
משפחת רובינסון מתכננת לעשות טקס לזכרו בניו יורק בספטמבר. בסקולסטיק מתכננים טקס זיכרון משלהם.