אקדמיית אנגלית תעזור לצעירים בפריפריה להשתלב בהייטק

היזמים חנה רדו, ליהיא פינטו ואביתר שורש מקימים בשדרות אקדמיה ללימודי אנגלית • וגם: בראשל"צ מכניסים קורקינטים שיתופיים עם תוכנית בטיחות מתקדמת • אירועים ומינויים

ליהיא פינטו / צילום: איליה מלינקוב
ליהיא פינטו / צילום: איליה מלינקוב

היזמים חנה רדו, ליהיא פינטו ואביתר שורש מקימים בשדרות אקדמיה ללימודי אנגלית. אקדמיית NES (Negev English School) תכשיר צעירים מהפריפריה לאנגלית מקצועית, במטרה להגדיל את ההזדמנויות שלהם להשתלב במקצועות ההייטק. הפעילות תחל כבר בספטמבר הקרוב, ובעתיד יתרחבו גם לגליל.

התוכנית מבוססת על לימודי אנגלית בשיטת Boot camp, והיא תימשך ארבעה חודשים. המורים יהיו מנטורים מהסיליקון ואלי, בכירים בתעשיית ההייטק הישראלית, מורים מקצועיים וסטודנטים דוברי אנגלית. בנוסף ללימודי השפה, המשתתפים ילמדו לבנות מצגות באנגלית, לדבר מול קהל, לערוך סרטונים ולפעול באופן מלא באנגלית ברשתות החברתיות.

רדו היא יזמת חברתית-עסקית שאחראית בין היתר לקבוצת תשעשרה וסופרסונס. פינטו הייתה בין מייסדי הסטארט-אפ SYTE ועד לאחרונה אף כיהנה כמנכ"לית שלו, ושורש הוא מייסד משותף של Welly Box. "אני פועלת בפריפריה משנת 2011, וכבר בשנת הפעילות הראשונה זיהיתי כי השליטה באנגלית מהווה חסם משמעותי בקידום התעסוקה בפריפריה", אומרת רדו. "החזון שלנו הוא אולי יומרני, אבל אני מאמינה בפריפריה ובאנשיה".

"זה פרויקט שהוא מיסודו פילנתרופי. אנחנו משקיעים מהכסף האישי שלנו וגם מהזמן", אומרת פינטו. "הרעיון נולד מזה שחנה רצתה להראות לי את 'לב תשעשרה' שהיא בנתה בצפת. תוך כדי, שיתפנו אחת את השנייה בדברים, ואני אמרתי לה שאחד האתגרים הגדולים בהייטק הוא גיוס עובדים למקצועות המעטפת - שיווק, מכירות ו-Customer Success.

"סטארט-אפים מוציאים את המשרות האלה לחו"ל, למרות שלישראלים יש יכולת למכור וליצור קשרים, כי הפול של אנשים שיודעים לדבר אנגלית ברמה מקצועית הוא מאוד מצומצם בארץ. זה משהו שנתקלתי בו כיזמית, ואין יזם בתעשייה שלא יודע את זה.

"בעיניי להשאיר כאן את המשרות האלה זה אינטרס מדיני, ולכן חשבתי להקים בתל אביב משהו שיעסוק באנגלית מקצועית ויבצע פרויקטים להייטק. הצעתי את זה לחנה, והיא אמרה לי 'בואי נעשה את זה בפריפריה, ונייצר אדוות אמיתיות של שינוי'".

השתיים צירפו אליהן כשותף את שורש, יזם סדרתי, וגייסו כמנכ"לית את טללית קיצוני, שהיא בעלת ניסיון בפדגוגיה ובלימוד שפות. במסגרת עבודת ההכנה, הם פגשו לפני כחודשיים בשדרות כ-70 חיילים לפני שחרור. "ראיינו אותם, ושאלנו מי מהם היה רוצה להשתלב בהייטק. רק שניים הצביעו", מספרת פינטו. "שאלנו למה, ואחת אמרה שהייתה מוכנה גם לנקות. תחושת המסוגלות שלהם שאפה לאפס, וזה ממש פצע אותי. הפוטנציאל שלהם לא קיים בעיניהם, וזה זעזע אותנו".

אחרי שהביאו מהבית את ההון הראשוני, הם עובדים על גיוס עיריות שיתנו את המבנים והתשתית, וחברות הייטק גדולות שיעשו את המנטורינג. "הכול מבוסס על שיתופי פעולה עם אנשים שרוצים לחולל שינוי. אנחנו מזמינים לא רק צעירים לבוא ולהירשם, אלא גם את כל מי שהנושא חשוב לו - להצטרף למיזם", אומרת פינטו.

במחזור הראשון צפויים לקחת חלק 200 סטודנטים - ההרשמה עדיין בעיצומה, ובימים הקרובים יעלה לאוויר האתר של נס. העלות פר אדם היא כ-10,000 שקל, אך הסטודנט משלם 2,500 שקל והפער מסובסד על ידי משקיעים. הלימודים יהיו פרונטליים ברובם "כי יש משהו בחוויה של הדיבור ביחד", אולם יש היערכות גם ללימודים בזום.

איפה הייתם רוצים להיות בעוד שנה מהיום?
"הייתי רוצה שיהיו כמה מרכזים ייעודיים שיתעסקו במקצועות הרווניו בפריפריה, והם יהיו של חברות ההייטק הגדולות - שרובן ככולן יושבות במרכז. המטרה היא שאנשים יוכלו להשתלב בהייטק, ולהישאר לגור בפריפריה. אנגלית היא המפתח לכל אחד מהמקצועות הדרושים בענף הזה".

רוכבים בראשל"צ

לשימוש באופניים חשמליים ובקורקינטים עלול להיות מחיר פיזי אבל יש לו גם יתרונות, כפי שיעידו ישראלים רבים. מדובר בתחום שהולך (נוסע) ומתרחב, מה שהוביל גם את עיריית ראשון לציון להפעיל שירות קורקינטים שיתופיים - תוך מודעות לנושא הבטיחות.

את השירות מפעילה החל מהשבוע חברת Wind הבינלאומית, באמצעות 500 קורקינטים בתוך תחומי העיר. בעוד כחודש החברה כבר תאפשר גם מעברים בין הערים שבהן היא פועלת - ובהן אשדוד, רמת גן, בת ים, חולון, תל אביב ופתח תקווה.

הקורקינט החדש של WIND / צילום: יח''צ
 הקורקינט החדש של WIND / צילום: יח''צ

ואיך מתכננים להתמודד בראשון לציון עם נושא התאונות הרבות שמייצרים כלי רכב חשמליים? בעירייה קבעו כללי בטיחות לרוכבים ולהולכי רגל, כמו האטת מהירות הנסיעה ליד מוסדות חינוך, וחניית קורקינטים במקומות המוקצים לכך ומסומנים במפת האפליקציה של החברה.

בנוסף, הוטמעו חידושים המאפשרים לאמת את גיל הרוכבים, וכן קסדות שיתופיות - כאשר דרך האפליקציה ניתן לראות לאיזה קורקינט מוצמדת כל קסדה. לתושבי העיר ייערכו הדרכות רכיבה נכונה, והשתתפות בהן תזכה ב-100 שקל שניתן יהיה להמיר לזמן רכיבה.

לפתח ולהתגבר

שגרירות ישראל ביפן תשיק ב-5 בספטמבר את האקתון I’m-Possible DisAbility: שיתוף פעולה עם ארגון Nippon, במטרה להגדיל את מספר הטכנולוגיות הקיימות בשוק לסיוע לאנשים החיים עם מוגבלות. הזוכים יקבלו פרסים כספיים והזדמנות להציג את הרעיון שלהם בכנס Zero Project הבינלאומי.

אירוע ההאקתון יונגש לשפת הסימנים בעזרת הסטארט-אפ הישראלי sign now, שפיתח אפליקציה המסייעת לאוכלוסיית החירשים בעולם, המונה כ-90 מיליון בני אדם, להתגבר על אתגרי היומיום.

בקיץ האחרון השתלבו בסטארט-אפ מתמחים מחו"ל, שסייעו לו להרחיב את הפעילות בזירה הבינלאומית, וזו אחת הדוגמאות לכך. המתמחים הגיעו דרך שיתוף הפעולה בין ארגון TAMID Group וארגון Onward Israel, ארגון הגג של תוכניות הביניים מחו"ל בישראל.

חדשות טובות

לקראת החג: כל מי שיקבע נסיעת מבחן בסוכנויות של פורד (דלק מוטורס) ב-29/8-2/9, יוכל לקחת בתא המטען חבילת מזון של ארגון "לתת", ולהביא אותה לכתובת הקרובה לאולם התצוגה שממנו הוא יוצא. כך, במקום סיבוב קצר נטול כיוון אמיתי, תהפוך נסיעת המבחן לפעילות חברתית עם תרומה לקהילה.

מאחורי המהלך נמצאת בעיה אמיתית: בכל שנה, עמותות הסיוע נתקלות בקשיים רבים בגיוס מתנדבים שיגיעו עם רכבם הפרטי, יעמיסו חבילות מזון ויחלקו אותן למשפחות הנזקקות. שיתוף הפעולה בין דלק מוטורס לארגון "לתת" נותן מענה לצורך הזה. החלוקה תתבצע מאולמות התצוגה של פורד בתל אביב, חיפה, ירושלים, אשדוד ובאר שבע, בתיאום מראש.

חדשות טובות 2

עיריית אשקלון בשיתוף מפעל הפיס יעניקו מלגות בשווי 4 מיליון שקל - כ-400 סטודנטים יקבלו 10,000 שקל כל אחד. זאת בתמורה ל-140-200 שעות התנדבות בשנת הלימודים הקרובה. ההרשמה למלגה היא עד ה-31.8.21. מתוך ה-400 שייבחרו, כ-40 יוכלו לקחת חלק בשתי תוכניות מנהיגות ויזמות.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי