שר הביטחון גנץ על המתיחות בדרום: "המציאות בשטח תקבע איזה כלים נפעיל"

גנץ אמר בהערכת מצב בפיקוד דרום כי "נגבה מחיר על כל פגיעה באזרחינו, בחיילינו ובריבונותנו" • במקביל, הרמטכ"ל כוכבי ציין כי "התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית הובילה את צה"ל להאיץ את תוכניותיו המבצעיות, ותקציב הביטחון שאושר לאחרונה מיועד לכך"

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אומר כי לישראל אין בעזה אינטרסים מלבד שקט והשבת הבנים, ובאיום ישיר כלפי מנהיג חמאס ברצועה הוא מוסיף: "המכשול לשגשוג ופיתוח הרצועה הוא חמאס בהובלת סינוואר. אנחנו נגבה מחיר על כל פגיעה באזרחינו, בחיילינו ובריבונותנו. ארגז הכלים שלנו הולך ומתמלא, גם באמצעים לסיוע ופיתוח הרצועה לטובת למעלה משני מיליון תושביה, וגם בתוכניות ואמצעים צבאיים שאנו מפתחים אם נצטרך להפעיל את הכוח. המציאות בשטח תקבע איזה כלים נפעיל". גנץ אמר את הדברים בתום ישיבת הערכת מצב בפיקוד דרום על רקע החשש מהסלמה ושובן של התפרעויות פלסטינים מול הגדר בדרום הרצועה.

השבוע כתבנו בגלובס כי החשש הוא שחמאס יחמם את הגיזרה בשל אי העברת כספים לתשלום משכורות עובדי הממשלה ברצועה, והכניסה המצומצמת של חומרי בניין דרך המעברים.

קודם לכן אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי: "עם סיום מבצע 'שומר החומות' צה"ל נערך, במאמץ מרוכז, לאפשרות של מבצע נוסף בעזה. אנחנו לא מקבלים, ולא נקבל הפרת ריבונות, לא משנה מי עומד מאחוריה, וחמאס היא האחראית לכל מה שיקרה ברצועה".

ישראל מבצעת פעולות נגד איראן בערך כל שבועיים

כוכבי התייחס גם לסוגיית איראן באומרו כי "התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית הובילה את צה"ל להאיץ את תוכניותיו המבצעיות, ותקציב הביטחון שאושר לאחרונה מיועד לכך". הוא פירט כי מדובר בתקציב של שלושה מיליארד וחצי בשנים 2021-22.

כוכבי הוסיף כי "ישראל פועלת נגד איראן בפעולות צבאיות שונות ובדרכים מגוונות, שיוצאות לפועל אחת לשבועיים בממוצע". התקיפות מתבצעות במרחבים שונים - בהם בים ובתקיפות על יעדים איראניים בשטח סוריה. כחלק מההיערכות בצה"ל לתת מענה לאיומים מאיראן וממדינות נוספות, הוקצו 1.5 מיליארד שקלים מתקציב הביטחון בשנת 2021 ועוד 2 מיליארד שקלים מהתקציב ב-2022.

על פי הערכה שהציג היום שר הביטחון בני גנץ לשגרירים זרים, איראן נמצאת במרחק חודשיים בלבד מצבירת החומר הדרוש לפצצה גרעינית. בצה"ל מזהים קפיצה משמעותית שעשתה איראן בחודשים האחרונים באחוזי האורניום המועשר שצוברים האיראנים. בנוסף לאיום הגרעיני, אחד האיומים המשמעותיים שמזהים בישראל בהקשר האיראני הוא האיום הקונבנציונלי - טילי שיוט וכטב"מים איראניים שהולכים ומתפתחים, ועל פי ההערכות יגיעו בעוד מספר שנים לכ-2,000 טילים. בצה"ל נערכים גם להתמודדות מול האיום הזה. באגף אסטרטגיה ומעגל שלישי בצה"ל (המכונה "פיקוד איראן") הוקם צוות מיוחד שעוסק בהאצת התוכניות המבצעיות לפעילות באיראן.

גנץ התייחס גם לתקיפות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה: "צה"ל תקף 31 יעדי חזבאללה בשטח סוריה בשנתיים וחצי האחרונות. כמחצית מהתקיפות שביצע צה"ל כוונו אל עבר מחסני נשק ואתרי ציוד במטרה להילחם בהתבססות האיראנית בשטח סוריה ולעכב את פרויקט דיוק הטילים של חזבאללה. לפחות 4-5 מהתקיפות כוונו אל מפעלי ייצור של ראשי קרב לטילים מדויקים. נתח משמעותי מתקציב הביטחון החדש שאושר נועד לטיפול גם באיום הזה. על אף אחת מהתקיפות האלה - חזבאללה לא הגיב ולא נקם בישראל. רוסיה מאפשרת לישראל לפעול במרחב סוריה, ויש שיתוף פעולה טוב עם הרוסים, בניגוד לדיווחים שונים בכלי תקשורת בעולם".