חודש לבחירות בגרמניה: מפלגתה של מרקל לראשונה בסכנת הדחה מהשלטון

לו היו הבחירות מתקיימות בסוף השבוע האחרון, לפי הסקרים, היתה מפלגת הסוציאל-דמורקטים הגדולה ביותר עם 23% תמיכה, כאשר מפלגתה של מרקל, מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי זוכה ל-22% בלבד • חלק מהסיבה לירידה בתמיכה מוסברת בחוסר הפופולאריות ב"יורש" של מרקל במפלגה

הפגנה נגדל אנגלה מרקל לפני ישיבת פסגה בנאט''ו / צילום: Shutterstock
הפגנה נגדל אנגלה מרקל לפני ישיבת פסגה בנאט''ו / צילום: Shutterstock

חודש בדיוק לפני הבחירות הכלליות בגרמניה, מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) שהובילה הקאנצלרית אנגלה מרקל וששולטת בגרמניה ב-16 השנים האחרונות - נמצאת לראשונה בסכנת הדחה. סקרים עדכניים מראים כי הסוציאל-דמוקרטים (SPD) , שק החבטות של הפוליטיקה הגרמנית, שכוחם הלך והידרדר בשנים האחרונים עד לתהייה אם הם עדיין נחשבים ל"מפלגת עם", מזנקים בשבועות האחרונים ועוקפים לראשונה בסקרים מזה 15 שנים את ה-CDU, שהעיתונים כינו "המפלגה שחשבה שמשרד הקאנצלרות רשום על שמה".

לו היו הבחירות מתקיימות בסוף השבוע האחרון, לפי הסקרים, היתה ה-SPD המפלגה הגדולה ביותר עם 23% תמיכה, כאשר ה-CDU זוכה ל-22% בלבד, התוצאה הנמוכה ביותר של המפלגה בסקרים. "הירוקים" היו מקבלים 18%, הליברלים 12%, "אלטרנטיבה לגרמניה" 10% ו"די לינקה" 6%. אמנם יש עוד כארבעה שבועות לבחירות, אולם בחלק ממדינות המחוז אזרחים כבר יכולים בימים הקרובים להצביע באמצעות הדואר, שבבחירות הנוכחיות צפוי לתפוס נתח משמעותי מההצבעה, כך שהסקרים העדכניים עשויים להיות רלוונטיים יותר מאשר בשנים קודמות.

לשפל של ה-CDU יש שם אחד: ארמין לאשט. המועמד שנבחר להוביל את המפלגה בעידן שאחרי מרקל. רק 16% מהגרמנים סבורים כי הוא מתאים לתפקיד, אותו שיעור שמוצא את מועמדת "הירוקים" אנלנה ברבוק מתאימה לתפקיד. מנגד, שר האוצר אולף שולץ, המועמד שהציבו הסוציאל-דמוקרטים לתפקיד, זוכה ל-39% תמיכה. סקר אחר מצא כי ל-74% מהגרמנים יש דעה שלילית על לאשט, ראש מדינת המחוז נורדריין-וסטפליה, שלא הצליח להרשים את הציבור בחודשים האחרונים מאז שהוכרז כמועמד. למחציתם יש דעה "שלילית מאוד" על לאשט, ורק 15% סבורים כי הוא מתאים לתפקיד הקאנצלר.

על רקע זה גוברות הקריאות בתוך הברית CDU/CSU, אם כי לא מצד חברים בכירים בה, להחליף ברגע האחרון את לאשט במועמד פופולרי יותר בעיני הציבור. ספציפית, מדובר בראש המפלגה האחות בבוואריה (CSU) - מרקוס זדר. הפוליטקאי הבווארי רמז שאינו תומך במהלך זה במצב העניינים הנוכחי, וכי יש להתלכד סביב מנהיגותו של לאשט. "הצעתי פעם אחת", אמר לגבי הרעיון שיהיה המועמד לקאנצלר, שנדחה באביב. גם בכיר המפלגה וולפגנג שויבלה התראיין השבוע לתקשורת ואמר כי "זה הזמן לתמוך במועמד שלנו, ולא לבקר אותו".

למרות זאת, כ-70% מחברי המפלגה סבורים שיש להחליף את לאשט בזדר באופן מיידי, לפי סקר שהתפרסם השבוע. לאשט, מצדו, פתח בקמפיין בחירות שבו התחייב שלא להטיל עוד סגר, ביקר את הסוציאל-דמוקרטים ואמר כי מטרתו היא להביא את המפלגה "קרוב לרף ה-30%" בעוד כחודש.

הציבור הגרמני מפוצל מתמיד

לא רק הכישלון של לאשט אחראי למצב הפוליטי החדש, אלא גם מה שהתקשורת מכנה "הקסם של שולץ" - האהדה ההולכת וגוברת בציבור לפוליטיקאי מהמבורג, היחיד מבין המועמדים שכיהן במשך שנים ארוכות כחלק מהממשלה, בתפקיד שר העבודה ושר האוצר בממשלות מרקל הראשונה והאחרונה. גם שולץ שלל בהתבטאויות אחרונות הטלת סגר, ואמר כי "מבחינתי אין שום הצדקה לסגר נוסף". מבחינה כלכלית, שולץ תומך בהעלאת שכר המינימום, העלאת מסים מתונה ובהשקעה גדולה באנרגיות מתחדשות.

עם זאת, הוא נחשב ל"סמן ימני" במפלגה מבחינה כלכלית, ושני הפוליטיקאים העומדים בראשה - נורברט ואלטר-בוריאנס וססקיה אסקן - מביעים עמדות "שמאליות" יותר. פוליטיקאים ב-CDU מנסים להרתיע את הציבור מלבחור בסוציאל-דמוקרטים בימים האחרונים כשהם מזהירים שהבוחרים אולי יצביעו בעבור שולץ, אבל יקבלו את אסקן, ואלטר-בוריאנס וקווין קינרט (בכיר במפלגה, שעמד בעבר בראש אגף הצעירים שלה), המובילים קו סוציאלי יותר, הקורא בין השאר למסות את העשירים בגרמניה בצורה מקיפה יותר.

הסקרים מצביעים כי בכל מקרה, המועמד שינצח יצטרך לגבש קואליציה מורכבת, כאשר כמה עשרות אלפי קולות לכאן או לכאן עשויים להכריע את הרכבה. הימים שבהם הסוציאל-דמוקרטים תחת הנהגתו של גרהרד שרדר קיבלו 40% או האיחוד הנוצרי-דמוקרטי תחת הנהגתה של מרקל קיבלו 41% עברו, והציבור הגרמני מפוצל מתמיד.

גם בגרמניה, המוקד הוא אפגניסטאן

הקואליציה החזויה עד כה היתה זו של השמרנים ביחד עם "הירוקים" והליברלים, אולם אם הסוציאל-דמוקרטים יהיו המפלגה הגדולה ביותר, גם הם יוכלו לנסות ולהקים קואליציה דומה עם "הירוקים" והליברלים, או לפנות לקואליציה רחבה שבה הם השותפים הבכירים הפעם.

ראש המפלגה הליברלית, כריסטיאן לינדנר, מנסה "לשתות" כמה שיותר קולות מתוך המחנה השמרני, ואמר השבוע כי הוא "בטוח" שלאשט הוא זה שיהיה הקאנצלר הבא, למרות התוצאות בסקרים, וכי "השאלה העיקרית היא מי יהיה שר האוצר שלו: רוברט האבק (בכיר ב"ירוקים") או אני".

בשבוע האחרון, הנושא שעמד במרכז מערכת הבחירות היה הכישלון של המערב באפגניסטאן, הנסיגה החפוזה וההפתעה של הכוחות הגרמנים, שהיו פעילים מאוד באפגניסטאן בשני העשורים האחרון, מנפילתה בידי הטליבאן. רוב הביקורת מופנית כלפי שר החוץ הסוציאל-דמוקרטי הייקו מאאס והקאנצלרית אנגלה מרקל. מועמדת "הירוקים" ברבוק קראה לקבל באופן מיידי כ-50 אלף מבקשי מקלט אפגנים.

בעקבות ההסתבכויות של ברבוק בכמה שערוריות, כמו האשמות בניפוח קורות החיים והעתקה של קטעים מספר שפירסמה, נראה כי "הירוקים" מגבירים את מינון ההופעות של שותפה להנהגת המפלגה, האבק, שאינו מועמד לראשות הממשלה, אך עשוי למלא תפקיד בכיר אם המפלגה תיכנס לקואליציה. המפלגה פתחה בקמפיין המציג את עמדותיה באמצעות שינוי מלות שיר גרמני מפורסם, שבסופו מופיעים השניים. הקליפ ומלות השיר מדגימים את הקמפיין הירוק עד כה, שמנסה לכלול כמה שיותר קבוצות בקרב תושבי גרמניה, ולקרוץ גם למצביעים שמרנים.