אפגניסטן: 60 הרוגים, בהם 12 חיילים אמריקאים, בפיגוע בנמל התעופה בקאבול

ההתראות הדחופות מפני מתקפת טרור במתחם הומה האדם התממשו כשמחבלים של דאעש התפוצצו בכניסה אליו • ביידן מקיים דיונים ביטחוניים אחרי אחד הפיגועים הקטלניים ביותר נגד צבא ארה"ב בשנים האחרונות, אך לא מתכנן לדחות את הנסיגה • טליבאן מאשים את הנוכחות הזרה

שדה התעופה בקאבול, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR
שדה התעופה בקאבול, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR

22:42

 יותר מ-60 בני בני אדם נהרגו היום (חמישי), בהם עשרה חיילים אמריקאים, במתקפת טרור משולבת בנמל התעופה בקאבול העמוס באלפי אנשים - כך אמרו גורמים אמריקאים וגורמים אפגניים, שעות אחרי האזהרות של מדינות המערב מפני פיגועים של דאעש בצל הכאוס במקום. הארגון טרם קיבל אחריות על הפיגוע, אך בארצות-הברית מאמינים כי הוא עומד מאחוריו ועשוי לתקוף פעם נוספת. בימים האחרונים נהרו למקום אלפי אזרחים זרים ומקומיים המנסים להימלט מאפגניסטן אחרי נפילתה בידי טליבאן.

הפנטגון אישר כי בין ההרוגים והפצועים גם חיילים אמריקאים, אך לא נקב במספר. בסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי 12 חיילים אמריקאים נהרגו, במה שמסתמן באחד הפיגועים הקטלניים ביותר שספג צבא ארצות-הברית בשנים האחרונות. עוד מספר לא ידוע של חיילים נפצעו, חלקם באורח קשה. צבאות זרים אחרים, בהם של בריטניה, גרמניה וטורקיה, מסרו שלא היו להם נפגעים.

 לפי ההערכות, הפיגוע בוצע בידי לפחות מחבל מתאבד אחד של דאעש. דווח גם על חילופי אש במקום, ובשעות הערב דווח על פיצוץ נוסף, שלישי במספר.

גורם המעורה בנושא אמר כי אין אינדיקציות בשלב לכך שביידן מתכנן לשנות את מועד הנסיגה הנוכחי, יום שלישי הקרוב. טליבאן הזהיר בימים האחרונים מפני הארכת השהות של הכוחות הזרים במדינה. 

18:48

פיצוץ אירע היום (ה') בכניסה לנמל התעופה בקאבול, ויש נפגעים במקום - כך לפי דיווחים מקומיים באפגניסטן. 13 נהרגו בפיצוץ, בהם חיילים אמריקאים וילדים.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, הודיע בטוויטר כי היה פיצוץ נוסף. "אנחנו יכולים לאשר כי הפיצוץ הוא תוצאה של פיגוע מורכב, שהוביל למספר קורבנות אמריקאים ואזרחים. אנחנו יכולים לאשר גם כי לפחות פיצוץ אחד נוסף התרחש במלון בארון או בסביבתו, במרחק קצר מהפיצוץ הקודם. נמשיך לעדכן", כתב.

גורם בבית הלבן אמר כי הנשיא ג'ו ביידן עודכן על האירוע, שהתרחש שעות לפני פגישתו הצפויה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. זמן קצר לפני תחילת הדיווחים על הפיצוץ, לשכת ראש הממשלה עדכנה כי הביקור המתוכנן של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישראל בשבוע הבא בוטל בשל המצב באפגניסטן. במקביל, פגישת ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נדחתה בשלב זה. לפי לשכת ראש הממשלה, טרם נקבע מועד עדכני לקיום הפגישה.

מאז תחילת היום, כמה מדינות אירופיות וקנדה הודיעו על סיום מבצע הפינוי האווירי מבירת אפגניסטן, שהיה הגדול בהיסטוריה, בשל ההתראות הרבות על פיגועים. למרות זאת, המונים המשיכו לצבוא על המתחם, שמאובטח בחלקו החיצוני על ידי אנשי טליבאן.

שר הכוחות המזוינים של בריטניה, ג'יימס היפיי, אמר הבוקר כי יש מידע מודיעיני "אמין ביותר" על תכנון מתקפות טרור נגד אלו המתכנסים בנמל התעופה בקאבול. "הם צריכים לעבור למקום מבטחים ולהמתין להוראות נוספות", אמר לרדיו של BBC.

טליבאן מעודד את האזרחים שלא לעזוב את המדינה, בעוד שאמר שאלו שמחזיקים במסמכים המתאימים יורשו לצאת מאפגניסטן עם חידוש הטיסות המסחריות לאחר השלמת הנסיגה. למרות הבטחותיו כי שינה את פניו, רבים חוששים מחזרת השלטון הנוקשה שאפיין את משטר טליבאן בין 1996 עד 2001. השנים ההן אופיינו בהוצאות המוניות להורג והגבלות חמורות על נשים, שעליהן נאסר ללמוד בבית ספר או לצאת לעבוד.